[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

الزام حجاب در مراکز گردشگری و تورها، روزنامه شیراز نوین

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در بخشنامه‌ای تمام تاسیسات گردشگری را به رعایت مصوبه ستاد عفاف و حجاب ملزم کرده است.
به گزارش ایسنا، در این بخشنامه به امضای پرهام جانفشان ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ـ‌ آمده است:‌ «با توجه به اهمیت و موضوع رعایت حجاب و شعائر اسلامی و نظر به تکالیف دستگاه‌های اجرایی با استناد به مصوبه ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور مبنی بر برخورد قاطع با جرم کشف حجاب، نسبت به رعایت این مهم اهتمام ورزند.»
این بخشنامه درحالی به تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۲ به تمام تأسیسات گردشگری ابلاغ شده است که این اداره کل پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه امسال نیز، تمام اماکن و واحدهای تحت اشراف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را براساس مصوبات ستاد عفاف و حجاب، ملزم کرده بود خدمات خود را به رعایت حجاب منوط کنند.  
مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در بخشنامه‌ای دیگر به تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از تمام تأسیسات گردشگری، از جمله مراکز اقامتی و پذیرایی، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌ها و مجموعه‌های گردشگری خواسته بود محورهای نظارتی را با استناد به مصوبه ستاد عفاف حجاب وزارت کشور مبنی بر برخورد قاطع با جرم کشف حجاب، به این شرح رعایت کنند:
«در اولویت قرار دادن موضوع رعایت حجاب و عفاف در چارچوب مقررات توسط عوامل ارائه‌دهنده خدمات گردشگری.
احیاء امر به معروف و نهی از منکر.
رعایت اصولی اخلاقی و پوشش مناسب و اسلامی کارکنان در محیط کار.
اقدام لازم مدیران واحدهای مربوطه در صورت مشاهده بی‌حجابی براساس مقررات.
اطلاع‌رسانی درخصوص الزامی بودن شعائر اسلامی در واحدها از طریق ارسال پیام در زمان پذیرش مهمانان یا نصب مفاد پیام‌های فرهنگی در قالب بنر یا تابلو در ورودی اماکن مذکور.
اضافه کردن موضوع رعایت حجاب و عفاف در قراردادهای منعقده فی‌مابین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگران در زمان اجرای گشت.»
علاوه‌بر این، اداره کل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخشنامه‌ای «ورود و حضور افراد بدون رعایت حجاب اسلامی را در موزه‌ها و مجموعه‌های تحت پوشش این وزارتخانه ممنوع اعلام کرد» و در عین حال خواسته است «ارائه خدمات مرتبط در ورودی موزه‌ها و مجموعه‌های موزه‌ای و نیز اجرای سیاست‌های تشویقی برای رعایت آن در حین بازدید در عالی‌ترین سطح ممکن در دستور کار قرار گیرد.»
این بخشنامه‌ها درحالی صادر شده که بنابر گزارش‌هایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تا کنون منتشر کرده است شماری از مراکز اقامتی و موزه‌ها به دلیل آنچه رعایت نشدن عفاف و حجاب اعلام شده است، از سوی مراجع قضایی پلمب و تعطیل شده‌اند. در اسفندماه سال ۱۴۰۱ پیش از آن‌که این دستورالعمل‌ها ابلاغ شود، علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از تذکر به ۲۵۸ مرکز و تعلیق ۱۷ واحد در این ارتباط سخن گفته بود.
علاوه‌بر این، انتشار فیلمی از یک مراسم خواستگاری در آرامگاه حافظ، به بازداشت مدیر این مجموعه منجر شده بود که پس از مدتی با پی‌گیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آزاد شد. همچنین مدیر تکیه معاون‌الملک کرمانشاه پس از انتشار تصاویر حضور زنانی که حجاب نداشتند، در این تکیه مذهبی و تاریخی معاون‌الملک، برکنار شد. به تازگی نیز مدیر باغ نارنجستان قوام بازداشت شده که بنا بر توضیحات دادستان عمومی و انقلاب شیراز، در پی هتک حرمت آمر به معروف در این مجموعه بوده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی