[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سوسیس خانگی ساده، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت:60 دقیقه
 
 مواد لازم برای یک کیلوگرم
گوشت چرخ‌کرده: 600 گرم
سویا چرخ‌شده: یک دوم پیمانه
تخم مرغ: 1 عدد
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
پودر نشاسته: یک دوم پیمانه
آرد گندم: 2 قاشق غذاخوری
آب سرد: مقداری
پیاز رنده‌شده: 2 قاشق غذاخوری
ادویه‌ها
شیر خشک قنادی: 1 قاشق غذاخوری
پودر سیر: 1 قاشق چای‌خوری
پودر هل، میخک، جوز هندی (از هر یک): یک‌دوم قاشق چای‌خوری
پودر خردل، زردچوبه (از هر یک): یک‌دوم قاشق چای‌خوری
دارچین و زنجبیل (از هر یک) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز و سیاه (از هر یک): یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
نمک: 1 قاشق غذاخوری

امروزه خوردن غذاهای آماده طبخ و فست فود که متأسفانه ارزش غذایی چندانی هم  ندارند، در تمام جهان به یک عادت تبدیل شده است، غذاهایی که اصولاً در طبخ آن‌ها از موادی بی‌کیفیت و با استاندارد پایین استفاده می‌شود؛ همچون انواع سوسیس و کالباس، سس‌های فراوری شده، ادویه‌های فراوان و تحریک کننده و… . از ‌این رو است که در تمام جهان بیش از پیش شاهد افزایش چشمگیر بیماری‌های گوارشی  و انواع سرطان هستیم. سوسیس خانگی راه حل شماست.
در ‌این مطلب در ابتدای کار شما را با علت‌های غیر مفید بودن سوسیس بازاری آشنا می‌کنیم که متأسفانه ‌این روزها کودکان از جمله طرفداران اصلی آن هستند. در بین مضرات فراوان سوسیس  ‌- این ماده به ظاهر خوش‌مزه ولی غیر مفید- آنچه باعث شده  در رده آسیب زننده‌ترین مواد فرآوری‌شده قرار گیرد، استفاده از گوشت‌های بی‌کیفیت، چربی‌های نواحی مختلف بدن انواع دام و طیور، استفاده از ضایعات کارخانه و رستوران‌ها، درصد بالای نیتریت سدیم، روغن‌های جامد ترانس بالا، فسفات و نمک است. نیتریت سدیم در واقع برای عمل‌آوری گوشت‌ها و به دلیل تثبیت رنگ قرمز آن، همچنین برای جلوگیری از فعالیت میکرو ارگانیسم‌های فاسد کننده و نیز بهبود طعم، استفاده می‌شود ولی از آنجا که ‌این ماده در بدن انسان تبدیل به نیتروژآمین می‌شود می‌تواند سرطان‌زا باشد. فسفات موجود در سوسیس هم که برای بالا بردن کیفیت‌ این محصول استفاده می‌شود، یکی دیگر از تهدید کننده‌های سلامت بدن است چرا که مانع جذب کلسیم و منجر به پوکی استخوان می‌شود. از عوارض مصرف زیاد نمک نیز تا حدودی مطلع هستیم که باعث افزایش فشار خون، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و … می‌شود.
شاید همین مطلب کوتاه اما هشداردهنده برای حذف سوسیس و کالباس از رژیم غذایی‌مان کافی باشد، اما عادت را چه کنیم؟ اگر شما هم از عاشقان و طرفداران ‌این ماده هستید و آن را در غذاهای فراوانی مانند: پیتزا، ساندویچ، اسنک، سوسیس بندری، سوسیس بلغاری و … در وعده‌های غذایی به کار می‌برید، پیشنهاد ما ‌این است با صرف کمی‌ وقت و تهیه سوسیس خانگی در پی حفظ سلامت خود و خانواده به خصوص کودکان باشید. سوسیس اگر با مواد مرغوب و استاندارد تهیه شود می‌تواند منبع سرشار پروتئین و دیگر مواد مفید باشد چرا که در تهیه آن درصد بالایی از گوشت، درصدی از سویا، شیر خشک، نشاسته خوراکی، تخم مرغ و حتی انواع سبزیجات استفاده می‌شود که هر یک به نوبه خود حاوی موادی مغذی هستند.
از آنجایی که سلامت شما برای ما ‌ایران کوکی‌ها حائز اهمیت است تصمیم داریم شما را با طرز تهیه سوسیس خانگی
(homemade sausage) آشنا کنیم تا علاوه بر لذت بردن از تهیه و مصرف سوسیس سالم از فواید آن نیز برخوردار شوید؛ پیشنهاد ما ‌این است کودکانتان را در انجام ‌این کار شریک کنید و در طی کار آن‌ها را از معایب سوسیس‌های بازاری و غذاهای فست فود مطلع کنید تا میل و رغبتشان نسبت به استفاده از‌این نوع غذاها کم شود. در ادامه طرز تهیه سوسیس خانگی با سویا و گوشت قرمز آموزش داده می‌شود. اما سوسیس خانگی با مرغ هم قابل تهیه است؛ می‌توانید گوشت قرمز را نصف کنید و به همان میزان مرغ اضافه کنید.

 طرز تهیه 
 مرحله اول
ابتدا تمام مواد، گوشت، پودر سویا، شیرخشک، نشاسته، آب، تخم مرغ، روغن و سیر را در بلندر بریزید و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود.
 مرحله دوم
ادویه‌ها را اول با هم مخلوط و بعد الک کنید تا ادویه‌ای کاملاً نرم داشته باشید، حالا ادویه را هم با مواد داخل دستگاه مخلوط کنید.
 مرحله سوم
مواد را از دستگاه خارج کنید و به مدت 15 تا 30 دقیقه به خوبی ورز دهید تا مواد به خوبی هم گیر و منسجم شود. اگر همزن ‌ایستاده آشپزخانه دارید ‌این کار را با سری پدال شکل همزن انجام دهید تا زمانی که مواد سوسیس کاملاً منسجم شود.
 مرحله چهارم
سری سوسیس‌ساز چرخ گوشت را نصب کنید و یک سر کاور سوسیس را به سری مخصوص وصل و با نخ محکم کنید و مواد را در چرخ ریخته و داخل کاور را پر کنید. دقت داشته باشید با یک دست کاور را که به سری سوسیس‌ساز وصل شده بگیرید و با دست دیگر بخشی را که از مواد پر می‌شود.‌ این کار از ورود هوا جلوگیری می‌کند.
مواد که کاملاً پر شد می‌توانید، آنها را به سایز دلخواه تقسیم کنید و با نخ مخصوص آشپزی سر و انتهای هر بخش را به خوبی ببندید.
 مرحله پنجم
سوسیس‌ها را به مدت یک ساعت در بخارپز بگذارید تا بپزد. اگر بخارپز ندارید آنها را در سبدی فلزی بچینید و آن را روی قابلمه‌ای در حال جوش گذاشته و در پوش ظرف را بگذارید تا بپزد.
 مرحله ششم
پس از پختن و خنک شدن سوسیس‌ها را دو یا سه ساعت در فریزر قرار دهید؛ بعد از ‌این مدت سوسیس‌ها را به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید 24 ساعت استراحت کند تا آماده مصرف شود.
پس از سپری شدن زمان لازم سوسیس خانگی گوشت را به هر شیوه که دوست دارید طبخ و نوش جان کنید.

 نکات کلیدی
 بهتر است بگذارید مایه کاملاً خنک شود، مخصوصاً زمانی که آن را در کیسه مخصوص پر می‌کنید.
 در استفاده از ادویه‌های جایگزین محدودیتی نیست، شما هر آنچه مایل هستید بیافزایید.
 اگر سری مخصوص سوسیس ندارید می‌توانید مواد را روی نایلون پهن کنید و به شکل رول‌های باریک در آورید و داخل سلفون بپیچید و بعد طبق آنچه در مرحله شماره 4 گفته شد تقسیم بندی کنید.
 می‌توان مقدار کمی ‌از انواع سبزیجات نیز به مواد افزود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی