[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اقوام بزرگ‌ترین ظرفیت فرهنگی کشورند، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل صداوسیمای فارس در سیزدهمین همایش سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز گفت: رنگین‌کمان اقوام با همه تنوع و رنگارنگی که از پوشش تا پویش و از روش تا منش در درون خود دارند، بزرگ‌ترین ظرفیت فرهنگی کشور هستند که در بسیاری از موارد از این ظرفیت عظیم آنگونه که باید، استفاده نشده است. به گزارش روابط عمومی صداوسیمای فارس، احمد پهلوانیان افزود: این ظرفیت فقط ظرفیت فرهنگی نیست، بلکه ظرفیت بزرگ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است و همه این حوزه‌ها به هم پیونده خورده است.
مدیرکل صداوسیمای فارس اضافه کرد: اگر ظرفیت بزرگ اقوام و عشایر که حافظان حریم‌ها و حرمت‌ها و مرزداران اندیشه، فرهنگ، فکر و آداب و رسوم هستند را بشناسیم و هم‌افزایی ایجاد کنیم و از آن بهره ببریم، ضامن حفظ وحدت ایران عزیز خواهد بود. پهلوانیان ادامه داد: شعر همسایه دیوار به دیوار دل‌های رحمانی و دریافت‌های وحیانی است و شاعر دریچه قلبش به روی آسمان باز و پنجره فهمش به سوی الهام رحمانی گشوده است و شعر و شاعر از دیرباز جایگاه کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیری داشته است. مدیرکل صداوسیمای فارس افزود: فردوسی بزرگ‌ترین اسطوره‌پرداز پارسی‌گو، نظامی حکیم بزرگ، سنایی شاعر حکمت‌آموز، محتشم کاشانی عزاگوی آل الله و سالار شهیدان و عمان سامانی که حادثه عاشورا و کربلا را با بیان عرفانی گفت، همگی با زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف از ترک و ترکمن گرفته تا کرد و کرمانج، لر، عرب، فارس، سیستانی و... همه زیر یک پرچم که پرچم شعر است، گرد آمده‌اند. احمد پهلوانیان افزود: چه مناسبت شایسته‌ای است که این سوگواره در شهر حافظ و سعدی شهر شیراز برگزار می‌شود؛ شاعرانی که در اوج قله تغزل عرفانی و اوج قله پارسی‌گویی حکمت‌آموز قرار دارند. مدیرکل صداوسیمای فارس اضافه کرد: علاقه به شعر در هر زبان، قوم و عشیره در جان ایرانی قرار دارد و این محور دوم وحدت است؛ همانگونه که تنوع اقوام محور وحدت بود شعر هم محور وحدت است.
پهلوانیان افزود: با هر رنگی و اندیشه‌ای، چه شیعه و اهل سنت و چه مسلمان و غیرمسلمان همه زیرپرچم حسین بن علی(ع) جمع‌اند و عشق و مهر اباعبدالله(ع) است که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و پیوند می‌زند و این سه محور وحدت در این سوگواره دلنشین و شورانگیز به زیبایی کنار هم نشسته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی