[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

استرس زمینه‌ساز این بیماری است، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از جنبه‌های روانپزشکی شایع در میان سالمندان، افسردگی است و هنگامی که سالمندان به زندگی گذشته و آینده خود نگاه می‌کنند، با استرسی مواجه می‌شوند که زمینه افسردگی را در آنان بیدار می‌کند.
به گزارش صد آنلاین، دکتر مصطفی حمدیه، متخصص روانپزشکی افزود: افسردگی در سالمندان که با تحلیل رفتن حافظه همراه است، گا‌هاً با دمانس یا آلزایمر اشتباه گرفته می‌شود که می‌توان گفت این دمانس در واقع دمانس واقعی نیست و به اشتباه گرفته می‌شود.
وی بیان داشت: تفکیک افسردگی سالمندان از بیماری‌های اختلالات شناختی و بیماریی‌هایی از قبیل دمانس و آلزایمر بحثی جدی در حیطه روانپزشکی برای افراد سالمند است و گاهی علائم اضطراب هم در کنار افسردگی در این سن به وفور مشاهده می‌شود. حمدیه ادامه داد: مشکلات جسمی و فیزیکی در این سن، استرس‌هایی برای فرد سالمند به وجود می‌آورد که به نوبه خود می‌تواند منجر به اختلالات روانی شود؛ مانند مشکلات قلبی و عروقی، انجام اعمال جراحی قلب، دیابت، مشکلات کبدی. وجود بیماری‌های مذکور و پیگیری جهت درمان، موجب استرس‌هایی خواهد شد که خود منجر به افسردگی، اضطراب و اختلالات شناختی می‌شود.
فوق تخصص نوروسایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همان‌طور که اشاره شد مسائل فیزیکی و جسمی با مسائل روانی ارتباط تنگاتنگ دارند و به دلیل افزایش سن، اختلالات شناختی و جسمی فرد سالمند را در بر می‌گیرند که تفکیک این دو حیطه جهت تشخیص و درمان برای فرد سالمند مهم است.
متخصص روانپزشکی اظهار داشت: گاهی موارد مربوط به اختلالات شناختی که عمدتاً حافظه‌ای است در سالمندی رخ می‌دهد، دلیل آن سن بالاست. برخی مواقع فرد سالمند از فراموش‌کاری گله‌مند می‌باشد که این موضوع جزو مسائل فیزیولوژیک طبقه‌بندی می‌شود و متناسب با سن است و البته این مورد می‌تواند زمینه‌ای برای شروع دمانس یا آلزایمر در افراد سالمند باشد.
وی با اشاره به اینکه توجه به منزلت افراد در این سن و توجه به ویژگی‌ها چه مرد و چه زن مهم است، گفت: این افراد معمولاً دارای خانواده و نوه و نتیجه هستند و حفظ کرامت برایشان از ارزش بالایی برخوردار است. 
وی بیان داشت: آنچه که آرزوی سالمندان تلقی می‌شود، عبور از سالمندی با آرامش و راحتی است؛ چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روانی. متأسفانه در جوامع پیشرفته و در جوامع امروزی بزرگتر‌ها و مسن‌تر‌ها کنار گذاشته شده و خیلی بی‌مورد به خانه سالمندان سپرده می‌شوند و مورد توجه جوان‌ها قرار نمی‌گیرند و جوان‌ها با آنها ارتباط درست و منطقی برقرار نمی‌کنند؛ خود این‌ها می‌تواند به سلامتی این افراد به طور جدی لطمه وارد کند.
این متخصص تأکید کرد: با توجه به ضرورت پرداختن به مسئله اضطراب، افسردگی، مسائل جنسی، خواب سالمندان و مسائل شناختی خفیف و همچنین موضوع کووید ۱۹ و مشکلاتی که برای سالمندان ایجاد می‌شود، باید بیشتر در این خصوص بحث و تبادل نظر شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی