[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رونمایی از قدرتمندترین پهپاد چینی، روزنامه شیراز نوین

چینی‌ها از جدیدترین پهپاد سنگین خود برای اولین بار در نمایشگاه جوهای چین رونمایی می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، به گفته شرکت صنعت هوانوردی چین، وینگ لونگ ۳(Wing Loong ۳) جدیدترین مدل از خانواده هواپیماهای بدون سرنشین وینگ لونگ چین، در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی و هوافضای چین در جوهای استان گوانگدونگ به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه از ۱۷ آبان آغاز شده و تا ۲۲ آبان برپا خواهد بود.
این شرکت دفاعی دولتی اعلام کرد وینگ لونگ ۳ با بُرد عملیاتی طولانی، ظرفیت حمل بار سنگین و عملکردهای متعدد، محصولی در کلاس جهانی در رده پهپادهای نظامی ‌سنگین، ارتفاع متوسط و با استقامت طولانی است.
وینگ لونگ ۳ که توسط سیستم وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین AVIC توسعه یافته و ساخته شده است، ۱۲.۲ متر طول، ۴.۳ متر ارتفاع و ۲۴ متر گستردگی بال دارد. وینگ لونگ ۳ دارای ۹ آویزگاه خارجی تسلیحات است و می‌تواند ۱۶ موشک و بمب را حمل کند.
جایگاه تسلیحات(Hardpoint) یا آویزگاه خارجی تسلیحات، جایگاهی بر روی بدنه هواپیما است که برای حمل بار خارجی یا داخلی اختصاص داده شده‌ است. این جایگاه‌ها ممکن است در بال یا بدنه، در هواپیمای غیرنظامی ‌یا نظامی، در نظر گرفته شوند.
«ژو یی»(Zhou Yi)، طراح ارشد وینگ لونگ ۳ گفت که این پهپاد با وزن برخاست حدود شش تن، سنگین‌ترین پهپاد در نوع خود در چین است.
وی افزود: وینگ لونگ ۳ قادر به انجام عملیات بین قاره‌ای از جمله نظارت یا شناسایی از راه دور، حمله به اهداف حساس به زمان و گشت هوایی طولانی مدت، مأموریت‌های غیرنظامی ‌مانند اندازه گیری اتمسفر، بازپخش سیگنال و نجات اضطراری است.
به گفته AVIC، در حال حاضر، این شرکت در تلاش است تا ظرفیت تولید انبوه وینگ لونگ ۳ را ایجاد کند.
«دو ونلونگ»(Du Wenlong) محقق بازنشسته آکادمی ‌علوم نظامی ‌ارتش آزادی‌بخش خلق، گفت که وینگ لونگ ۳ با بُرد پرواز طولانی و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مهمات مشخص می‌شود.
وی گفت، از آنجایی که این پهپاد از کارایی ضربه‌ای فوق‌العاده بالایی برخوردار است، قادر است چندین هدف را در خشکی یا دریا در یک عملیات مورد اصابت قرار دهد.
نسخه‌های پیشین این هواپیمای جدید وینگ لونگ ۱ و ۲ بودند که در بازار تسلیحات بین‌المللی بسیار محبوب هستند و به بسیاری از کشورها فروخته شده‌اند.
به گفته ناظران تسلیحاتی، کاربران سری پهپادهای وینگ لونگ عمدتاً در آفریقا و خاورمیانه از جمله نیجریه، مصر و امارات متحده عربی هستند. مقداری از وینگ لونگ ۱ نیز به صربستان صادر شده است.
مدیران شرکت ملی واردات و صادرات فناوری هوانوردی چین که یکی از شرکت‌های تابعه AVIC و بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات دفاعی هوانوردی در چین هستند، گفتند که سری پهپادهای وینگ لونگ به دلیل قابلیت‌های خوب و سوابق رزمی ‌خود در سطح بین‌المللی شهرت دارند.
علاوه بر مشتریان نظامی، AVIC به بازار غیرنظامی ‌نیز چشم دوخته است و چندین مدل غیرنظامی‌ مانند وینگ لونگ ۲ و وینگ لونگ ۱۰ ساخته است تا پاسخ اضطراری، بازپخش ارتباطی، پیش‌بینی آب و هوا و سایر عملیات خدمات عمومی ‌را ارائه دهد.
سال گذشته هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد «وینگ لونگ-۱۰»(Wing Loong-۱۰) چین آزمایش رصد هواشناسی دریایی
(marine meteorological observation) را با موفقیت انجام داد. در طول کل فرایند مأموریت، تمام سیستم‌های پهپاد وینگ لونگ-۱۰ در شرایط خوبی قرار داشتند و همه بخش‌ها به خوبی کار می‌کردند.
پهپاد وینگ لونگ-۱۰ یک مدل از سامانه‌ پهپادهای دارای سرعت و ارتفاع زیاد است. این پهپاد دارای سرعت بالا، ارتفاع پرواز بالا، سیستم‌های قابل اعتماد، عملکرد ایمن و استقرار صحیح است که این امر آن را به یک گزینه مناسب در تأمین خواسته‌های مختلف مشتریان تبدیل می‌کند. این پهپاد با کمک تجهیزات رصد فضایی، دریایی و ساحلی موفق به انجام این عملیات رصد مشترک شد و توانست یک رصد هواشناسی دریایی جامع، چند عاملی، چند بُعدی و با وضوح بالا را انجام دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی