[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

بازگشت دانش‌آموزان به مدارس عشایری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
راه‌اندازی مرکز شناسایی اختلالات یادگیری و مرکز مشاوره، افزایش تعداد مدارس عشایری، خدمت‌رسانی در حوزه آموزش عشایری فراتر از مرزهای فارس، موفقیت دانش‌آموزان عشایر در رشته‌های دانشگاهی، راه‌اندازی اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی و تشریح چالش‌هایی که مدارس عشایری با آنها روبه‌رو هستند، از مهم‌ترین عناوینی بود که مدیر آموزش و پرورش عشایری فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد. میثم رضازاده چگینی صبح دوشنبه 30 مردادماه در جمع خبرنگاران با تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هم‌وطنان در حادثه تروریستی حمله به حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: در ١٢ استان کشور آموزش و پرورش عشایری مستقل داریم.
وی با پاسداشت مجاهدت‌های مرحوم بهمن بیگی در آموزش عشایر افزود: شاخصه بارز زندگی عشایری محرومیت و شرایط دشوار زندگی است و مرحوم بهمن بیگی با تأسیس سبک جدیدی از آموزش در این زمینه خلاقانه و تأثیرگذار عمل کرد. او با اشاره به این موضوع که در ١٢ استان کشور آموزش و پرورش عشایری مستقل داریم، بیان داشت: در راستای ارائه آموزش به دانش‌آموزان عشایری که دسترسی به مدارس ثابت ندارند، اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است که از مهم‌ترین آنها کوچ معلمان با ایل است. مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلاتی که آموزش عشایری با آنها روبه‌روست، افزود: استهلاک بالای تجهیزات مدارس سیار، عدم دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی و دشواری‌های تأمین کتاب‌ها و ملزومات درسی آموزش عشایری را با دشواری روبه‌رو می‌سازد.
رضازاده چگینی با اشاره به قلمرو فعالتی این مجموعه گفت: حوزه فعالیت ما شامل استان فارس، بوشهر، بخشی از جنوب کهگیلویه و بویر احمد، استان هرمزگان، اصفهان، بخشی از کرمان و چهارمحال و بختیاری می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که مدارس عشایری به چهار سبک چادری، کانکسی، اسکلت پیش‌ساخته و ساختمانی فعالیت می‌کنند، افزود: ۲۷۰ مدرسه چادری به صورت سیار به آموزش عشایر مشغول هستند و ١٧٠ مدرسه کانکسی نیز داریم. او با اشاره به وجود حدود ٣٨ مدرسه اسکلت پیش‌ساخته در استان فارس اعلام کرد که ٢٧ مدرسه شبانه‌روزی مقطع متوسطه داریم که بیش از ٥هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند. چگینی در بخش دیگری از سخنانش پیش‌بینی کرد که در سال جدید تحصیلی مدارس عشایر با کمبود بیش از ۱۴۰ معلم مواجه باشند و این در حالی است که ١٢هزار دانش‌آموز عشایری در این استان داریم. البته در سال جاری از محل ماده ٢٨ دانشگاه فرهنگیان جذب تعدادی نیرو در دستور کار قرار گرفت که در مقطع ابتدایی بیش از ١۴۰ نیرو به بدنه آموزش و پرورش عشایری فارس اضافه می‌شوند.
او با اشاره به این موضوع که پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تغییر شگرفی در آموزش عشایری بنا نهاد، گفت: قبل از انقلاب تنها یک دبیرستان شبانه‌روزی در فارس بود که اکنون به ٢٧ مرکز رسیده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که شناسنامه مدارس عشایری فارس در قالب یک اطلس جامع تهیه شده و کمبودها و نیازهای آتی مدارس در این اطلس قابل مشاهده است که بر این اساس هرساله حدود ٢٠٠ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در جامعه عشایری فارس شناسایی می‌شوند. وی اضافه کرد: امسال برای نخستین بار 2 مرکز شناسایی اختلالات یادگیری و مرکز مشاوره تحصیلی و تربیتی و سازمان دانش‌آموزی را در آموزش و پرورش عشایری و اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی را امسال راه‌اندازی کردیم. مدیر آموزش و پرورش عشایری فارس در بخش پایانی سخنانش گفت: امسال برای نخستین بار 2 مرکز شناسایی اختلالات یادگیری و مرکز مشاوره تحصیلی و تربیتی را در آموزش و پرورش عشایری فارس راه‌اندازی کردیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی