[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وحشت پایان‌ناپذیر از کرونا ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
در ابتدای مردادماه سال جاری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر پایان همه‌گیری کووید 19 را رسانه‌ای نمود؛ بیماری منحوسی که با گرفتن جان بسیاری از عزیزانمان موجب وحشت عمومی گردید و آثار سوء ‌روانی آن بر جامعه همچنان حاکم است. به نحوی‌ که به رغم انجام واکسیناسیون سراسری و تزریق دوزهای یادآور، هنوز برخی افراد به رعایت دقیق نکات ایمنی از جمله ماسک زدن و ضدعفونی مرتب دست‌ها با الکل مبادرت می‌ورزند. این امر نشان می‌دهد که ‌ترس و عدم اطمینان ناشی از این همه‌گیری، به این زودی‌ها از بین نمی‌رود! یک روانکاو طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما و برای تنویر افکار عمومی در دوره پساکرونا اعلام نمود: بهترین دستاورد این بیماری، ارتقای سطح بهداشت فردی و عمومی در جامعه بود؛ به طوری که رعایت اصول بهداشتی، از ملزومات اصلی زندگی اجتماعی در سطح دنیا محسوب می‌گردد. به طور مثال شست‌وشوی دست‌ها پس از ورود به منزل، استفاده از دستمال در هنگام عطسه یا سرفه و... از جمله اصول بهداشتی بود که فراگیر شد.
فرشیا ارشدی در ادامه گفت: اما در عین داشتن این دستاوردهای مثبت، معضلات روانی زیادی گریبان‌گیر جامعه شد و آمار مراجعان به مراکز مشاوره درمانی و روان‌پزشکان افزایش یافت. بیشتر مراجعان با مشکلاتی همچون اضطراب، ترس از انواع بیماری‌ها حتی بیماری‌های ساده و پیش‌پاافتاده، دلواپسی و نگرانی بابت از دست دادن عزیزان و... مواجه بودند. این امر به خصوص در افرادی که استعداد و زمینه اضطراب و ترس بیشتری داشتند و نیز کودکان سه سال به بالا بیشتر مشهود بود. ضمن اینکه بر رفتارهای وسواس‌گونه افراد وسواسی نیز افزوده شد. وی افزود: علاوه بر فقدان عزیزان فوت شده بابت کرونا، آثار منفی تعطیلی کسب‌و کارهای اقتصادی و عدم کنترل و مهار تورم ناشی از آن، افزایش تن‌آسایی در بین کودکان با آموزش‌‌های مجازی و خانه‌نشینی، عدم تعامل و ارتباط نزدیک با دوستان و گروه‌های هم‌سال، نگرانی از تداوم بیماری حتی با وجود اعلام پایان همه‌گیری از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی و...، روان‌پریشی افراد را افزایش داده است. وی با اشاره به این موضوع که در تمام دوران تاریخ، انسان‌ها با انواع بیماری‌های همه‌گیر مانند طاعون، وبا، آنفولانزا و... دست و پنجه نرم کرده‌اند، اعلام نمود: بیماری‌های همه‌گیر در آینده نیز وجود خواهند داشت و کووید 19 آخرین بیماری گسترده عمومی نخواهد بود. بنابراین باید از طریق انتشار فیلم و محتواهای آموزشی در رسانه‌های جمعی باید موضوع مقابله صحیح با بیماری‌های همه‌گیر به افراد آموزش داده شود و ترس ناشی از همه‌گیری کووید 19 در جامعه از میان برود. کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی افزود: مهم‌ترین راهکار برای مقابله با اضطراب در دوران پساکرونا، مراجعه به روان‌شناس، حفظ خونسردی، دور کردن افکار منفی و مثبت‌اندیشی است. ضمن اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از افراط‌گرایی، راهی مناسب برای جلوگیری از گسترش امراض همه‌گیر است.
ارشدی در پایان خطاب به خانواده‌های ایرانی تأکید کرد: در برابر حوادث و بیماری‌ها، کودکان را به‌هیچ‌وجه درگیر نکنید و علاوه بر آن در زمان حضور کودکان در جمع خانواده، اخبار ناگوار را به هیچ‌وجه دنبال ننمایید.    

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی