[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

در این روزها حتماً آب گازدار بنوشید، روزنامه شیراز نوین


در این روزها حتماً آب گازدار بنوشید
در حالی که هر یک از ما در هر زمانی از سال مستعد کم‌آبی هستیم، اما این خطر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در طول تابستان افزایش یابد، زیرا زمان بیشتری خارج از منزل و در زیر نور خورشید می‌گذرانیم که همراه با افزایش تعریق ناشی از دمای گرم است.
به گزارش بهداشت نیوز، از بین تمام نوشیدنی‌های موجود، آب، بهترین گزینه برای هیدراته ماندن در هر زمانی است. این مورد به ویژه برای کسانی که در ماه‌های تابستان در بیرون و هوای آزاد کار می‌کنند بسیار مهم است.
براساس گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا(CDC)، یک فرد باید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک لیوان هشت اونسی آب در روزهای کاری که در گرما سپری می‌کند، بنوشد. منتظر نمانید تا زمانی که احساس کم‌آبی کردید آب بنوشید، بلکه همیشه آماده نوشیدن آب باشید و از کم آبی جلوتر حرکت کنید.
با این حال، اگر نوشیدن آب معمول برای شما کمی ملالت‌آور شده است، به‌جای آن آب گازدار بنوشید؛ نه تنها شما را به اندازه کافی هیدراته نگه می‌دارد بلکه نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهند که ممکن است مزیت دیگری نیز به همراه داشته باشد.
احساس سوزن‌سوزن شدن ناگهانی که پس از مصرف کمی آب گازدار روی زبان خود احساس می‌کنید برای بیداری هر کسی کافی است، اما علاوه بر تحریک فیزیکی، نوشیدن آب گازدار در تابستان ممکن است به ما یک مزیت اضافی در قالب تقویت روحیه بدهد.
نتایج تحقیقی در سال ۲۰۲۲ که در نشریه فیزیولوژی و رفتار(Physiology & Behavior) منتشر شد، تأثیرات آب آشامیدنی گازدار و غیر گازدار را بر خلق و خو، جریان خون مغزی و سایر واکنش‌های گرمایی فیزیولوژیکی در ۱۷ فرد بزرگسال سالم در شرایط استراحت در یک محیط با دمای ۹۸.۶ درجه فارنهایت مقایسه کرد.
در نتایج این تحقیق، افزایش جریان خون مغزی در رابطه با هر دو نوشیدنی مشاهده شد، اگرچه بیشتر با آب گازدار همراه بود. در حالی که هیچ تغییری در برخی دیگر از پاسخ‌های گرمایی فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب یا تعریق مشاهده نشد، اما آب گازدار باعث افزایش بیشتر انگیزه و احساس نشاط نسبت به آب معمول(راکد) شد.
علاوه بر این، آب گازدار در کاهش احساس خواب‌آلودگی شرکت‌کنندگان نیز مؤثرتر بود. به‌ طور کلی، یافته‌های تحقیق نشان داد که نوشیدن آب سرد و گازدار در هنگام استراحت در محیط‌های گرم ممکن است فشارخون را افزایش دهد، جریان خون مغزی را بهبود بخشد، خلق و خو را بهتر کند و بیداری را افزایش دهد.
چه کسی تقویت خلق و خوی خوب را در حالی که بدن خود را با مایعات مورد نیاز خود پر می‌کند، دوست ندارد؟ در واقع، برخی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که آب گازدار ممکن است تشنگی شما را حتی بهتر از آب معمول برطرف کند.
در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که در نشریه  PLoS ONE منتشر شد، محققان به اثرات رفع تشنگی نوشیدنی‌های مختلف روی تقریباً ۱۰۰ بزرگسال مبتلا به کم‌آبی پرداختند؛ این نوشیدنی‌ها از نظر دما، احساس خنک‌کننده، شیرینی، کربناته شدن و غیره متفاوت بودند. بر طرف کردن تشنگی براساس میزان آب معمول در شرکت‌کنندگان پس از نوشیدن نوشیدنی تعیین‌شده از کوزه تهیه شده نوشیده شد.
وقتی صحبت از کربناته شد، محققان آب معمول در دمای اتاق را با آب گازدار در دمای اتاق مقایسه کردند؛ ثابت شد که آب گازدار رضایت‌بخش‌تر است، زیرا افراد بعد از آن نسبت به افرادی که در ابتدا آب خنک می‌نوشیدند، آب کوزه کمتری می‌نوشیدند. این موضوع حتی زمانی که محققان تغییرات دما را در نظر گرفتند نیز صادق بود. شرکت‌کنندگان همچنان بعد از نوشیدن یک نوشیدنی سرد و گازدار کمتر آب سرد مصرف می‌کردند.
براساس نتایج تمام تحقیقات موجود، ممکن است بخواهید دفعه بعد در یک روز گرم از بطری آب گازدار استفاده کنید؛ با انجام این کار، احتمالاً در تمام تابستان خود را برای یک فصل با طراوت، آبرسانی و خلق و خوی خوب آماده خواهید کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی