[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

از فرافکنی مربیان تا حمایت‌های کورکورانه هواداران ، روزنامه شیراز نوین

فرافکنی به یکی از بزرگترین حربه‌های مربیان فوتبال ایران تبدیل شده است؛ هرچه هم تیم تحت هدایت بزرگ‌تر باشد، این فرافکنی‌ها پررنگ‌تر شده و بیشتر به چشم می‌آید.
هدایت تیم‌های بزرگ کار بسیار دشواری است و فشار روانی زیادی روی بازیکنان، مدیران و به خصوص سرمربیان این تیم‌ها وجود دارد. به ندرت می‌توان فصلی را به یاد آورد که طرفداران یک تیم در برابر نتایج ضعیف، صبر و تحملی به خرج دهند و اگر نتایج ضعیف چند هفته ادامه داشته باشد، سکوها ملتهب خواهند شد.
به همین دلیل است که مربیان نیز برای نتیجه‌گیری عجله دارند؛ به خصوص آن سرمربی جوانی که نخستین سال هدایت تیم بزرگ را بر عهده گرفته، خیلی زود خطر را حس کرده و احتمال بروز رفتارهای عصبی در وی، زیاد می‌شود.
جواد نکونام را می‌توان یکی از نمونه‌های بارز این مسئله عنوان کرد؛ مربی خوبی که در سال‌های اخیر توانسته توانایی‌های خود را اثبات کند و حالا به یکی از بزرگترین نیمکت‌های فوتبال آسیا رسیده است. او روی نیمکت استقلال نشسته، آن‌هم در شرایط بحرانی این باشگاه که حتی در فصل نقل‌وانتقالات هم نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.
تیم نکونام هفته گذشته برابر مدعی اصلی عنوان قهرمانی تن به شکست داد؛ تصاویر آهسته به خوبی نشان داد که داور در اعلام ضربه پنالتی که منجر به ثبت تنها گل بازی شد، اشتباه کرده است.اما آیا داور مسابقه تنها مقصر ثبت این ناکامی بود؟ یا می‌توان به بازی ضعیف استقلالی‌ها هم اشاره کرد؟
استقلال در تمام طول این مسابقه شاید تنها یک موقعیت گلزنی به دست آورد؛ این تیم با وجود اینکه در تمام زمان نیمه دوم نیاز به گلزنی داشت، در خلق موقعیت گل ناکام بود و ارسال‌های بلند از میانه میدان را بدون هیچ برنامه خاصی در دستور کار قرار داده بود. اما مسئول فنی این تیم، سعی کرد در صحبت‌های خود پس از مسابقه، همه ذهن‌ها را از مسئله اصلی منحرف کرده و روی تک‌اشتباهِ البته تأثیرگذار داور مانور دهد. البته نکونام به نحوه بازی حریفش هم ایراد گرفت و از طرف دیگر، عملکرد فنی تیم خود را ستود! که این صحبت‌ها نیز چندان با واقعیت منطبق نبود و بیشتر برای انحراف ذهن هواداران این تیم استفاده شد.
متأسفانه در کشور ما، فشار روی هواداران فوتبال نیز زیاد است؛ آنها هم برای کم نیاوردن مقابل طرفداران رقیب، مجبورند بهانه‌تراشی کنند و به همین دلیل به‌جای نقد عملکرد فنی تیم خود از توجیهات سرمربی تیم استفاده می‌کنند. حمایت از سرمربی عملی پسندیده است، اما به شرطی که منطبق بر منطق باشد. 
حمایت کورکورانه و توجیه ضعف‌های آشکار فنی، هرگز به موفقیت نخواهد انجامید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی