[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تعداد سالن‌های سینما تا پایان دولت سیزدهم به عدد هزار می‌رسد، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی از افزایش تعداد سالن‌های سینما در کشور به عدد یک هزار تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: براساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند.
به گزارش ایرنا، محمدرضا فرجی با اشاره به فعالیت این اداره‌کل در حوزه مدیریت اداره امور سینماها و پشتیبانی ساخت و ساز و مراکز پشتیبانی اظهار داشت: این دو، مقوله‌های بسیار مهمی است که در چارچوب وظایف سازمانی ما تعریف شده است. در زمان حاضر، ۳۶۶ سینما و مجموعه سینمایی در کشور فعالیت دارند که نسبت به دولت گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. در زمان حاضر همچنین ۷۵۰ سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ دست کم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، در سال گذشته بیش از ۱۲۵ سالن نمایش افتتاح شد و پیش‌بینی ما این است که امسال در ادامه این مسیر به ۲۲۵ سالن می‌رسد.
فرجی خاطر نشان کرد: از زمان آغاز مسئولیت دولت سیزدهم در چارچوب شعار اخلاق، امید و عدالت، عدالت فرهنگی در رأس همه این امور قرار داشت و تأکید بر این شد که ایران، فقط تهران نیست و بحث مناطق محروم، مناطق فاقد سینما و مناطق جنوب تهران هم دیده شود.
دالت فرهنگی در رأس همه امور است/ ایران، فقط تهران نیست
وی با اشاره به تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احداث مراکز فرهنگی و سینمایی در مناطق فاقد این برخورداری گفت: براساس راهبرد ناشی از مطالعات عمیق، تحقیق و پژوهش در این زمینه و سیاستی که سازمان سینمایی تعریف کرده و تأکید بر این قضیه دارد، امید است بتوانیم قدم بسیار بلندی را برداریم؛ اینکه تا پایان سال ۱۴۰۴ به هزار سالن سینما در کشور برسیم.
فرجی اظهار داشت: در دوره فعالیت سال ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰، ۵۹۰ سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم‌اینک به ۷۵۶ سالن رسیده است.
وی با اشاره به تعداد ۷۳۸ سالن فعال اعلام‌شده در سمفا بیان کرد: طبیعی است به دلیل این که برخی از سالن‌های سینما برای تعمیرات اجازه گرفته‌اند و برخی از سینماها هم مشکل دارند از سمفا خارج می شوند و این مقطعی است و دوباره به سامانه بر می‌گردند. به ویژه برای سینماهایی که نیاز به تعمیرات اساسی در شهرهای اطراف دارند، مطالعه و آسیب‌شناسی و تأکید شد با هماهنگی سینماشهر، بازسازی‌ها را ادامه دهیم و در زمینه صدا و تصویر به آنها کمک شود. چند هفته‌ای ممکن است این سینماها تعطیل شوند، اما دوباره به ناوگان سینماهای کشور بر می‌گردند.
وی خاطر نشان کرد: با هماهنگی که در طول دو سال گذشته به ویژه با ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم بحث شناسایی مراکز غیر فعال آغاز شد؛ مراکز غیر فعالی وجود دارند که می شود دوباره آنها را فعال کرد.
مراکز سینمایی دولتی و عمومی وابسته به سالن‌های سینمایی کشور اضافه می‌شوند
فرجی در این‌باره گفت: بخش اعظم این مراکز، دولتی و عمومی وابسته به هلال احمر، شهرداری، کانون پرورشی، آموزش‌وپرورش و یا حوزه هنری هستند که براساس مطالعات به عمل‌آمده و گفت‌وگوها به سالن‌های سینمایی کشور اضافه می‌شوند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: در خصوص انحلال مراکز سینمایی فرسوده هم آسیب‌شناسی شده است؛ مراکزی که مردم تمایلی برای دیدن فیلم در این سالن‌ها دارند و از بعد اقتصادی هم برای مالکان آنها توجیه اقتصادی ندارد.
وی گفت: تعداد این سالن‌ها اندک است و شاید به صورت خیلی محدود باشند که براساس نتایج مطالعات به عمل‌آمده، این‌ها یا بازسازی و یا پس از تخریب به پردیس سینمایی تبدیل می‌شوند.
تسهیلات دولت برای بازسازی مراکز سینمایی نیازمند بازسازی
فرجی گفت: دولت به کسانی که تمایل به بازسازی این مراکز دارند در قالب تسهیلات کمک می‌کند و بخش اعظم تجهیزات فنی را به صورت بلاعوض در اختیار آنها قرار خواهد داد. سعی ما بر این است که براساس خواسته مالکان سینماها بتوانیم به آنها کمک کنیم.
آیا سالن غیرمجاز پخش فیلم در کشور داریم؟
وی درباره سالن‌های سینمایی که به صورت غیرمجاز اقدام به پخش فیلم می‌کنند هم اظهار داشت: براساس هماهنگی و زنجیره‌ای که بین پخش‌کننده، تهیه‌کننده سینما و سینمادار وجود دارد، اگر این زنجیره وصل نباشد، فیلمی اکران نمی‌شود، بنابر این شاید در همه امور فعالیت‌های زیرزمینی اعم از فنی پیدا شود و شاید مواردی به ما گزارش شده که در دست رسیدگی است، اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعاً چنین سالن‌هایی نداریم و کل فروش‌های سینما به سامانه فروش سمفا وصل است و رصد و نظارت می‌شود.
شاید در همه امور، فعالیت‌های زیرزمینی اعم از فنی پیدا شود که آن هم در دست بررسی است، اما در حوزه فیلم و اکران و سینما قطعاً سالن‌های غیرمجاز نداریم
وی گفت: از این جهت، تهیه‌کننده و پخش‌کننده می‌دانند فیلم را به کدام سینما بدهند که مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین درباره درآمد سالن‌های سینما از محل فروش فیلم‌ها عنوان کرد: عرف و قراردادی وجود دارد که توسط شورای صنفی تعریف شده و خوشبختانه کار بسیار بزرگی کردند که سالیان سال این اتفاق نیفتاده بود.
وی توضیح داد: امسال این اتفاق افتاده است؛ قرارداد تیپ بین تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار وجود دارد و اگر پخش‌کننده‌ای بخواهد فیلم خود را اکران کند براساس این قرارداد این اتفاق می‌افتد.
سود ۵۰/۵۰ سینمادار و صاحب فیلم
فرجی خاطر نشان کرد: در این قرارداد، بحث درصد از مجموع درآمد ناشی از فروش فیلم مشخص می‌شود که عموماً تاکنون ۵۰ درصد بوده که پس از کسورات لازم بین سینمادار و صاحب فیلم تقسیم می‌شود.
وی گفت: انتخاب فیلم در حوزه شورای صنفی است و تا جایی که اطلاع داریم در این زمینه هیچ دخالتی وجود ندارد؛ در ابتدا مشخص می‌شود که کدام سینماها سرگروه هستند و پخش‌کننده با سرگروه گفت‌وگو می‌کند که کدام فیلم در کدام سینما اکران می‌شود و قرار است با کدام فیلم رقابت کند.
فرجی افزود: بر اساس ملاک‌هایی که لحاظ می‌شود سرگروه را مشخص کرده و قرارداد بسته و برنامه حال و آینده و مدت زمان اکران هم مشخص است. آیین‌نامه شورای صنفی می‌گوید از سرگروه‌ها باید این تعداد فیلم و این مدت زمان اکران شود.
دلیل بر روی پرده بودن فیلمی خاص
وی درباره بر روی پرده بودن فیلمی در مدت زمانی نسبتاً طولانی گفت: این خواسته شورای صنفی براساس تقاضای سینمادران بوده و قطعاً شورا در این زمینه پاسخ خواهد داد. شورا به این نتجیه رسیده که فلان فیلم بنا به درخواست سینمادار، به دلیل فروش خوبی که دارد و خواسته مردم نیز هست، آن را روی پرده نگاه دارند. از گذشته، فیلمی که فروش داشته این روال را داشته است، در غیر این‌صورت فیلم را عوض می‌کنند.
۱۸۸ شهر فاقد سینما داریم
فرجی درباره شهرهای فاقد سینما نیز گفت: براساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند و از این تعداد ۶۹ شهرستان بالای صدهزار نفر است که به ترتیب اولویت این مناطق سینمادار می‌شوند و عمدتاً مناطق محروم کشور هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی