[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

آغاز مرمت «پل زمان‌خان» و ۳۶ بنای دیگر، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چهارمحال و بختیاری از مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی در مناطق مختلف این استان از جمله پل زمان‌خان سامان خبر داد.
علی‌رضا جیلان در این خصوص گفت: برای مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی، استانی و مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان در سال ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد. اعتبارات مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته بیش از یک ‌هزار درصد افزایش داشته است. برای افزایش اعتبارات این حوزه کمک‌های وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیز تأثیرگذار بوده است.
جیلان به تهیه و تصویب طرح‌ها و گزارش‌های تفصیلی مرتبط با مرمت حفاظتی بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری در شورای فنی استان اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها پس از تصویب در شورای فنی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان برای اداره‌کل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ارسال شد.
او اضافه کرد: طرح حفاظت اضطراری پُل تاریخی زمان‌خان سامان از سوی متخصصان، استادان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی نیز تهیه شده که به تأیید اداره‌کل حفظ و احیای وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی رسیده است و در حال انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح برای اجرای آن هستیم. همچنین شرح خدمات مطالعات آسیب‌شناسی و مرمت پُل تاریخی زمان‌خان سامان با هماهنگی اداره‌کل حفظ و احیا تهیه شده است و در حال انتخاب مشاور ذی‌صلاح هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری گفت: بازدید میدانی از سوی گروه متخصصان مهندسان مشاور برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام شده و براساس اولویت‌های اضطراری و اعتبارات تخصیص داده شده، طرح و گزارش‌های تفصیلی مرمت و حفاظت برخی از بناها شامل قلعه فرادنبه، قلعه فرخ‌شهر، باروی چالشتر، تعدادی مساجد ثبتی و حمام‌ها، بافت روستای بدون کوچه یاسه‌چای، روستای پلکانی سرآقاسید و تعدادی دیگر از  بناهای تاریخی استان تهیه شده است. او افزود: نتیجه این بازدید به تصویب شورای فنی چهارمحال و بختیاری با عضویت تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی رسیده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است. جیلان اظهار کرد: در سال‌های گذشته به‌ علت کمبود اعتبار، مرمت حفاظتی برای بیشتر بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری انجام نشده بود و فقط مرمتی جزیی برخی از بناها انجام شده است. مرمت حفاظتی ۳۷ بنای تاریخی چهارمحال و بختیاری در این مرحله تا ابتدای پاییز سال‌جاری انجام می‌شود و ردیف اعتباری برخی از این بناهای تاریخی ادامه‌دار خواهد بود و از بودجه سال ۱۴۰۲ هم بهره‌مند است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی