[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نجات آب از جبهه دانش‌آموزی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
آیین تقدیر از برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» به همت شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد. این مراسم با حضور معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای فارس، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آبانگاه و جمع دیگری از مقامات مسئول با همراهی برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» و اصحاب رسانه برگزار شد.
 فارس در شرایط دشوار آبی
معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای فارس در این مراسم گفت: فارس در شرایط سخت و دشوار آبی قرار دارد و این در حالی است که پایه و اساس فعالیت‌های اسنان بر اساس کشاورزی بنا نهاده شده است. مهندس حسین صالح جهرمی با تبریک هفته دولت، از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان اسوه‌های تلاش و مقاومت یاد کرد و افزود: فارس دین خود را برای امنیت غذایی کشور بیش از حد توان ادا کرده، تا جایی که بیش از 12 درصد از تولید غذای کشور در استان ما صورت می‌گیرد. او اظهار داشت: فارس سهم عمده‌ای در تولید غذای کشور دارد و این مسئله سبب شده تا شمار حلقه چاه‌های استان با مجموع تعداد زیادی از مناطق کشور برابری کند. وی با تقدیر از همکاری و دغدغه‌های آموزش و پرورش نسبت به صیانت از منابع آبی گفت: وزارت نیرو به این نتیجه رسیده است که تغییرات اساسی در حوزه مدیریت مصرف ضرورت داشته و باید فرهنگ‌سازی برای پاسداشت و صیانت از آب را از مقاطع پایه آموزشی آغاز کرد. این مقام مسئول از خالی شدن سفره‌های زیرزمینی به عنوان یک چالش فزاینده یاد کرد و افزود: فرهنگ‌سازی در سنین کودکی و نوجوانی همواره راهگشا و مؤثر خواهد بود و تجربه نشان داده فرهنگ‌سازی در مدارس یکی از مؤثرترین راهکارها برای اصلاح پایه‌ای امور است.
 اجرای طرح تعادل‌بخشی برای مصرف بهینه
معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای فارس در ادامه از راه‌اندازی طرح تعادل‌بخشی در وزارت نیرو خبر داد و افزود: این طرح مشتمل بر 14 پروژه است که بر اساس آن فرهنگ‌سازی، انسداد چاه‌های غیرمجاز و سایر راهکارهای مؤثر به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد. مهندس جهرمی در بخش دیگری از سخنانش از نگاه ویژه استاندار مردمی فارس برای پاسداشت منابع آبی خبر داد و افزود: دکتر ایمانیه نگاه ویژه‌ای به موضوع آب و فرهنگ‌سازی در این حوزه دارد و به همراه مقامات قضایی و انتظامی در راستای تحقق این اهداف فعالیت می‌کنند. وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب نیاز به فعالیت‌های فرهنگی طویل‌مدت دارد، اظهار داشت: در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌توان اقدامات عملیاتی و ضربتی برای انسداد چاه‌ها انجام داد؛ اما برای دستیابی به نتایج مطلوب باید توجه افکار عمومی را به اهمیت آب جلب کرد و با یک جهاد همگانی و حداکثری در حوزه فرهنگ‌سازی وارد شد. این مقام ارشد حوزه انرژی گفت: سرانه مصرف آب خانگی در دنیا به ازای هر نفر معادل 130 لیتر در روز است و این عدد در کشور ما به بیش از دو برابر یعنی 270 لیتر می‌رسد. این در حالی است که میزان بارندگی در ایران معادل یک‌سوم بسیاری از کشورهای جهان است. مهندس صالح جهرمی با اشاره به این موضوع که میانگین بارش جهانی معادل 700 میلی‌متر در سال است و در ایران به حدود 260 میلی‌متر می‌رسد، بیان کرد: برای مدیریت این کاستی‌ها راه طولانی پیش رو داریم و چنانچه با همین رویه ادامه دهیم، تا سالیان آتی با چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهیم شد.
 تأمین آب فرایندی پرهزینه و پرزحمت است
معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تأمین و انتقال آب امری دشوار، هزینه‌بر و مستمر است، اظهار داشت: در حدود 8 درصد از آب در بخش خانگی، 2 درصد صنعت و 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که تأمین آب فرایندی پرهزینه و پرزحمت بوده و بهایی که مشترکان می‌پردازند، تا بهای حقیقی آب فاصله چشمگیری دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حدود 200 حلقه چاه در سطح شیراز آب را از عمق 300 متری استخراج کرده و پس از انجام فرایندهای لازم به بخش خانگی ارائه می‌شود. او در بخش دیگری از سخنانش تقدیر از شرکت مهندسین مشاور آبانگاه که رسالت راهبری جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» را برعهده داشت، اظهار کرد: امروزه استان فارس با همکاری همه دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ‌سازی تلاش می‌کنند، در کشور با کسب همه امتیازها پیشتاز شده است و امیدواریم تمامی این موارد منجر به مصرف بهینه انرژی شود. معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه ای فارس در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد: در حوزه آب شعار ما مبنی بر صرفه‌جویی شدید و عدم مصرف نیست؛ بلکه تلاش می‌کنیم زمینه مصرف بهینه را محقق سازیم. مهندس جهرمی در بخش پایانی سخنانش با تبریک به برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» گفت: با حمایت مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس، این برنامه‌های فرهنگی و تشویقی در آینده به شکل منسجم‌تری دنبال خواهد شد.
 نوع مصرف ریشه در سبک زندگی دارد
در ادامه این مراسم، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: نوع مصرف ریشه در سبک زندگی دارد و اندازه‌گیری میزان مصرف انرژی می‌تواند به عنوان مبنای یک کار پژوهشی در دستور کار قرار گیرد. دکتر فرشید قاسمی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان معلمانی گران‌قدر در تاریخ ایران اسلامی یاد کرد و افزود: فعالیت‌های پژوهشی بر چهار مرحله استوار است که پژوهش به عنوان قدم اول آن شناخته می‌شود. در مرحله دوم باید نسبت به سنجش یادگیری همت گماشت. مرحله سوم رصد میزان تغییر در رفتار است که به واسطه آن اثرگذاری طرح پایش شده و در آخر با میزان بهره‌وری روبه‌رو هستیم. او خواستار توجه بیشتر دانش‌آموزان به مصرف آب از طریق رصد عدد کنتور شد و بیان داشت: با اتخاذ راهکارهای مدیریت مصرف به سادگی می‌توانیم میزان کاهش مصرف آب را در شمارش‌گر کنتور مشاهده کنیم. معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به این موضوع که آب حیاتی‌ترین عنصر برای تداوم زندگی بشری است، اظهار داشت: امروزه دانشمندان با دستیابی به یافته‌های جدید، پدیده هوش آب را مطرح می‌کنند و این امر بیانگر اهمیت مصرف بهینه و پاسداشت منابع آبی است. دکتر قاسمی در بخش پایانی سخنانش خواستار تداوم اجرای چینین طرح‌های مؤثری در حوزه آموزشی و فرهنگی شد و اظهار داشت: برای تغییر رفتار انسان‌ها گاهی از مهندسی معکوس استفاده می‌کنند؛ بدین معنا که با شناسایی مخاطبان در سنین مختلف، رفتارهای مختلف تجویز می‌شود.
 اتخاذ اقدامات راهبردی برای بهینه‌سازی مصرف
در ادامه این مراسم، مدیر روابط‌عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس از اتخاذ اقدامات راهبردی برای بهینه‌سازی فرهنگ مصرف آب خبر داد. محمدمهدی شریفی با تبریک هفته دولت اظهار داشت: در ارزیابی عملکردها، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس موفق به کسب امتیازات کامل از شرکت مادر تخصصی شد و این در حالی است که تنها سه استان در این زمینه موفق به کسب یکصد امتیاز کامل شدند که با توجه به جمعیت دانش‌آموزی، استان فارس در صدر قرار گرفته است. وی با تأکید بر این موضوع که هدف اصلی از برپایی جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» فرهنگ‌سازی و ترویج مبانی مصرف بهینه است، اظهار داشت: هیئت داوران با دقت زیادی نسبت به ارزیابی آثار اقدام کردند و آثار فاخری هم در این زمینه دریافت شده است. مدیر روابط‌عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس با اشاره به مستندات تاریخی و تمدنی که در زمینه الگوسازی برای مصرف بهینه آب وجود دارد، گفت: سازگاری با کم‌آبی و ترویج مدیریت مصرف از ضروری‌ترین مباحثی است که باید در دستور کار
قرار گیرد.
 از داناب تا نجات آب
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آبانگاه گفت: امروزه واقعیت بحران آب بر همگان آشکار شده است. مهندس محمد بهنام رسولی با تقدیر از نگاه ویژه شرکت آب منطقه‌ای فارس برای ارتقای سواد آبی در جامعه گفت: رسالت راهبری ارتقای سواد آبی مشتمل بر طرح‌های «داناب» و «انسان و محیط زیست» و برنامه‌های فیلم و عکس «نجات آب» به شرکت مهندسین مشاور آبانگاه سپرده شده است. او با اشاره به این موضوع که استان فارس از نظر تعداد دانش‌آموزان در رده‌های ارشد کشور قرار دارد، اظهار داشت: در طرح سواد آبی توانستیم دانش‌آموزان دوره متوسطه اول پایه‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم را زیر پوشش این طرح ببریم. همچنین طرح‌های «داناب» و «انسان و محیط زیست» در 1733 مدرسه در سطح استان اجرا شد و معلمان و دبیران در این طرح حضور چشمگیری داشتند. مهندس بهنام با تأکید بر این موضوع که روش‌های مختلف ارزیابی برای سنجش میزان اثرگذاری طرح در دستور کار قرار گرفته، اظهار اشت: فرایندهای عملیاتی پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان از مفاهیم ارائه شده انجام شده است. مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آبانگاه در بخش پایانی سخنانش از رایزنی با دبیران حوزه محیط زیست خبر داد و افزود: بازخوردهای اجرای این طرح در پرتو حمایت‌های شرکت آب منطقه‌ای فارس و اداره کل آموزش و پرورش استان بسیار مطلوب بوده است.
 معرفی برگزیدگان
بر اساس این گزارش، گفتنی است فاطمه قلندری از زرین‌دشت، فاطمه یداللهی از کازرون، نازنین سامانی‌زاده از شیراز، زهرا نجاتی از مرودشت، مریم راسخی از کازرون و مهسا منوچهری قلاتی از استهبان در بخش دانش‌آموزی منتخبان جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» هستند. شایان ذکر است سجاد سیفی از خفر، فاطمه هنروران از شیراز، مریم حیدرنیا از اقلید، شبنم قیطاسی از مرودشت، لیلا قاسمی از استهبان، روح‌الله قلندری از زرین‌دشت در بخش دبیران از منتخبان جشنواره فیلم و عکس «نجات آب» هستند که به همت شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی