[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آب پایدار ارمغان پروژه‌های آبفای شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت آبفای شیراز، آیین افتتاحیه ایستگاه پمپاژ محمدیه شیراز با اعتبار 251میلیارد ریال هم‌زمان با هفته دولت برگزار شد. این مراسم عصر روز پنجشنبه مورخ نهم شهریورماه با حضور نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان شیراز، مدیرعامل آبفا شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در محل پروژه واقع در بزرگ‌راه مهندسین برگزار شد.
 سرمایه‌گذاری برای گسترش زیرساخت‌های آبی
مدیرعامل آبفا شیراز در این مراسم گفت: هم‌زمان با هفته دولت ایستگاه پمپاژ محمدیه شیراز با هدف خط انتقال آب سد درودزن به مخزن محمدیه بدون نیاز به کنترل شیرآلات روی خط اصلی وارد مدار بهره‌برداری شد.
بهمن بهروزی با تبریک هفته دولت، از خدمات و جان‌فشانی‌های شهیدان رجایی و باهنر به نیکی یاد کرد و افزود: این تأسیسات در سال ۱۴۰۰ طراحی و پس از طی فرایند برق‌رسانی، احداث پست برق، اجرای منصوبات الکتریکال و مکانیکال و عملیات سازه‌ای، در خردادماه ۱۴۰۲ وارد فاز مقدماتی بهره‌برداری شد.
به گفته این مقام مسئول، ایستگاه پمپاژ محمدیه با ظرفیت حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و اعتباری بالغ بر ۲۵۱میلیارد ریال در شهریورماه ۱۴۰۲ وارد فاز نهایی بهره‌برداری شد. بهروزی اضافه کرد: با احداث این ایستگاه، شرایط استفاده از فشار موجود خط اصلی برای انتقال آب به مخازن پایین‌دست فراهم شد.
وی افزود: خط اول آب‌رسانی به شیراز از سد درودزن، حدود یک‌هزار و یکصد لیتر آب و خط دوم هم یک‌هزار و 600 لیتر در دقیقه وارد شیراز می‌کند که اگر این 2 خط با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار گیرند، برداشت از چاه‌ها کمتر می‌شود.
 اقدام عملی برای غنی‌سازی سفره‌های زیرزمینی
مدیرعامل آبفا شیراز گفت: در شرایط فعلی به خاطر کمبودی که وجود دارد، نسبت برداشت از چاه 65 درصد و برداشت آب سطحی 35 درصد شده است. این در شرایطی است که آب چاه‌های منطقه جنوبی شهر کیفیت چندان مطلوبی ندارند و پس از تکمیل ظرفیت 2 خط کیفیت آب این مناطق هم بالا می‌رود. وی در بخش دیگری از سخنانش با نمایش نرم‌افزار کاربردی شرکت آبفا هم گفت: با هوشمندسازی به طور دقیق مشخص است که تماس‌ها به سامانه اتفاقات آب از کجا و به چه علتی بوده و حتی میزان ورودی آب به هر منطقه هم مشخص می‌شود که کار بسیار ارشمندی است. بهروزی افزود: اکنون موظفیم میزان آب در حدود 190میلیون مترمکعب در سال را آزادسازی کنیم، اما اگر این سیستم هوشمند توسعه یابد، متوجه مصرف واقعی می‌شویم و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. بهروزی با بیان اینکه این پروژه ورود آب از خط دوم را بسیار ساده‌تر می‌کند، افزود: با اجرای این پروژه مناطق والفجر، شهرک‌های جنوبی و سیمان از آب پایدار این ایستگاه بهره‌مند می‌شوند. مدیرعامل آبفا شیراز با یادآوری این مطلب که ایستگاه پمپاژ پرتابل است و قابلیت توسعه و جابه‌جایی هم دارد، گفت: این پروژه با اعتبار 251میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و در مجموع بیش از 600میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های هفته دولت در فارس هزینه شده است. وی درمورد پایش کیفیت آب هم گفت: ماهانه در حدود 18هزار نمونه‌گیری انجام می‌شود که این رقم روزانه 600 نمونه است و آب ارائه شده به شهروندان از همه لحاظ مورد بررسی علمی قرار می‌گیرد که در این رابطه علوم‌پزشکی شیراز ورود کرده است. او در پاسخ به خبرنگاران پیرامون آب بلوار اتحاد هم گفت: بحث اصلی بلوار اتحاد تصفیه‌خانه لوکال است که باید شهرداری آن را بسازد و تا زمانی که ساخته نشود، مشکل آب بلوار اتحاد پابرجا خواهد بود.
 اختصاص بیشترین اعتبارات برای آب
در ادامه این مراسم، فرماندار شیراز از تلاش‌های بی‌وقفه مجموعه آبفای شیراز قدردانی کرد. لطف‌الله شیبانی اضافه کرد: در اعتبارات شهرستانی در رتبه اول بحث آب را در دستور کار قرار داده‌ایم و هر کجا در اختیار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان باشد، بالاترین و بیشترین اعتبار برای آب بوده است. او از عزم راسخ برای بهبود شرایط آب‌رسانی خبر داد و افزود: درمورد روستاهایی همانند قلات که عملاً در اختیار آبفا شیراز نیستند، پیگیری می‌کنیم تا مجوز آن روستاها هم به آبفا شهرستان تفویض شود.
 تأمین آب برای مخازن پایین‌دست
خاطرنشان می‌شود، ایستگاه پمپاژ محمدیه با ظرفیت حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و اعتباری بالغ بر ۲۵۱میلیارد ریال در شهریورماه ۱۴۰۲ وارد فاز نهایی بهره‌برداری شد و با احداث آن شرایط استفاده از فشار موجود خط اصلی، برای انتقال آب به مخازن پایین‌دست فراهم می‌شود. بر اساس این گزارش، توسعه و اصلاح شبکه و خطوط انتقال آب به طول 265 کیلومتر، توسعه شبکه و خطوط انتقال فاضلاب به طول 168کیلومتر و حفاری و لوله‌گذاری چاه معادل 20 حلقه، گوشه‌ای از عملکرد شرکت آب و فاضلاب شیراز در دولت سیزدهم از سال 1400 تا 1402 است. همچنین احداث مخزن 20هزار مترمکعبی حسین‌آباد سرتل با پیشرفت 96 درصد، احداث مخزن 10هزار مترمکعبی گلدشت حافظ با پیشرفت 21 درصد، احداث مخزن 2هزار مترمکعبی بیدزرد با پیشرفت 65 درصد و بخش لجن تصفیه‌خانه فاضلاب شرق صدرا با پیشرفت 98 درصد از جمله پروژه‌های شاخص در دست اجرا در بخش آب و فاضلاب شهرستان شیراز است.
 پروژه‌های شاخص آب و فاضلاب شیراز
بنا بر این گزارش، پروژه‌های شاخص آبفای شیراز در سال 1402 عبارت‌اند از: احداث مدول 3 و 4 تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو شیراز با ظرفیت 100هزار مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ قرارداد 9963میلیارد ریال و احداث مدول یک تصفیه‌خانه فاضلاب غرب صدرا با ظرفیت 13هزار مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ قرارداد 2680میلیارد ریال.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی