[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دخل پزشکان با خرجشان همخوانی ندارد، روزنامه شیراز نوین

چند دهه است که ایران از نظر بهداشت و درمان به قطب کشورهای منطقه تبدیل شده و حتی توانسته سهم مناسبی از گردشگری این بخش را تصاحب کند. حالا اما نگرانی‌ها زیاد شده که ممکن است روزی بیمارانمان مجبور به سفر به کشورهای اطرافمان شوند.
به گزارش خبرنگار خانه بهاری، بسیاری از مهاجرت پزشکان که در سال‌های اخیر رشد داشته را در این موضوع بسیار مهم می‌دانند و خواهان تغییر سیاست‌گذاری‌ها هستند؛ گرچه برخی معتقدند که خود جامعه پزشکی نیز باید نگاهی متعادل و همه‌جانبه در این عرصه داشته باشد و شرایط جامعه را هم ببیند، اما آنچه واقعیت است اکه سن پزشکان مهاجر زیادتر شده و روند آن نیز از پزشکان عمومی به سمت متخصصان سوق پیدا کرده است.
واقعیت اما این است که گفته می‌شود کشورهای خلیج فارس که روزگاری قرار بود با جذب بیمارانشان به قطب پزشکی منطقه تبدیل شویم و برایشان برنامه‌ها داشتیم، حالا برای قطب سلامت شدن در آسیا خیز برداشته‌اند و برای پزشکانمان فرش قرمز پهن کرده‌اند تا به جای توریسم پزشکی در ایران، توریسم پزشکان ایرانی در کشورشان داشته باشند.
درآمدهای ترانسفر و میل به جراحی زیبایی و ترانسفر یا نقل و انتقالات پزشکان به دیگر کشورها هم به تجارت تبدیل شده است.
آژانس‌های مسافرتی با پیامک‌های متعدد و پیشنهادهای اغواکننده در این میان بیزنس خود را به راه انداخته‌اند. از طرف دیگر به دلایل متعددی در این سال‌ها اقبال پزشکان به رشته‌های زیبایی بیشتر شده و بین رشته‌های مختلف پزشکی شاهد اختلاف و فاصله‌های درآمدی هستیم.
به نظر می‌رسد دولت و به طور تخصصی‌تر وزارت بهداشت باید با عزمی جزم و به صورت جدی چاره‌ای بیندیشد تا با اصلاح و تقویت بیمه‌ها، به حداقل رساندن فاصله‌های درآمدی بین رشته‌ها، کاهش یا معافیت‌های مالیاتی، استفاده از کارانه یا یارانه‌ها بیماری مهاجرت پزشکان را درمان کند و درمان و سلامت را از سقوط نجات بخشد.
در ادامه سلسله‌مصاحبه‌های قبلی پایگاه خبری خانه بهاری، با دکتر علی بهادر پیرامون مهاجرت به گفت‌وگو نشستیم. دکتر علی بهادر علت مهاجرت را همخوانی نداشتن درآمد پزشکی با مخارج و هزینه‌های آن می‌داند.این متخصص جراحی اطفال در شیراز در پاسخ به اینکه با افزایش تعداد مهاجرت‌ها در سال‌های آینده کمبود پزشک خواهیم داشت، گفت: تعداد دانشجویان کم نیستند و از لحاظ عددی کمبود پزشک نخواهیم داشت، اما با تعداد اعضای هیئت‌علمی و البته بی‌انگیزگی آنان، بیشتر باید نگران کیفیت پزشکی باشیم. او اضافه کرد: در بعضی از رشته‌ها به علت عدم رعایت تعرفه‌ای بین رشته‌های مختلف، اقبال کمتر شده و دستیاران کم می‌شوند و در این تخصص‌ها هم به لحاظ کیفی و هم کمی دچار مشکل خواهیم شد. وی افزود: در برخی رشته‌ها درآمدی وجود ندارد و این موجب کم‌ شدن تعداد پزشکان در این رشته‌ها می‌شود که در این رشته‌ها باید نگران کمیت و در همه رشته و زمینه‌ها باید نگران کیفیت پزشکی‌مان باشیم. رئیس اسبق دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز اظهار داشت: اگر کسی به جای این ۱۰ تا ۱۵ سال درس و تحصیل، سرمایه‌گذاری دیگری می‌کرد، قطعاً درآمد بهتری داشت. علی بهادر از مسئولان خواست به پزشکی اهمیت بدهند و تعرفه‌ها را واقعی‌تر کنند.
او اذعان کرد: در حال حاضر در برخی از رسته‌های کاری نیازی به تحصیل وجود ندارد، اما درآمدشان از رشته‌های پزشکی که مدت تحصیل طولانی دارند، بیشتر است. وی افزود: همان‌طور که امنیت فیزیکی مردم اهمیت دارد، امنیت سلامتی و روانی مردم نیز مهم است و پزشکی امنیت جامعه را ایجاد می‌کند. این جراح ابراز امیدواری کرد که شرایط اقتصادی جامعه بهتر شود و در این اقتصاد درست، پزشکان نیز دیده شوند. او با ابراز تأسف از اینکه پزشکان درس‌خوانده و سرمایه‌های کشورمان را به راحتی به کشورهای دیگر می‌فرستیم، گفت: دیگر کشورها پزشکان را با یک دوره ۶ماهه تا یک‌ساله، به‌راحتی و بدون هزینه، به پزشکان خود تبدیل می‌کنند. وی از مسئولان خواست برای ماندن جوانان باهوش کشور، برنامه‌ای در نظر بگیرند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی