[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

با لنز شنا نکنید، خطر کوری همراه دارد، روزنامه شیراز نوین

استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نسبت به شنا کردن با لنزهای تماسی هشدار داد و گفت: شنا با لنز طبی یا لنز رنگی به هیچ عنوان درست نیست، شما با این کار در واقع راه ورود انواع باکتری‌ها را به چشم خود باز می‌کنید.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم نیتی با اشاره به انگل‌های مرتبط با بیماری‌های چشمی اظهار کرد: در دهه‌ اخیر شاهد افزایش روزافزون موارد ابتلا هستیم.
وی با بیان این که استفاده از استخرهای عمومی، شنا در آبهای آلوده احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی در افرادی که از لنز استفاده می‌کنند را به مراتب بیشتر کرده است، ادامه داد: تفاوتی ندارد، هرگز زمانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید چه برای کاربرد اصلاح عیوب انکساری یا برای زیبایی، شنا نکنید و استخر نروید.
دکتر نیتی با بیان اینکه نتیجه شنا کردن با لنز، عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های خطرناکی مثل زخم قرنیه است ادامه داد: لنزهای تماسی چشم نباید در مجاورت هیچ آبی، از جمله آب استخر، دریا، آب لوله‌کشی و آب حمام قرار داشته باشند، به این خاطر که آب بهترین بستر برای انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه «کراتیت آکانتامبا» یا عفونت قرنیه آکانتامبا(میکروارگانیسم‌های تک‌سلولی) با پوشیدن لنز هنگام شنا ارتباط مستقیم دارد، تأکید کرد: این زخم عفونی می‌تواند موجب کوری همیشگی فرد یا تخریب بافت قرنیه شود و اگر به ‌موقع درمان نشود به نابینایی منجر خواهد شد.
استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه به نشانه‌های ورود میکروارگانیسم‌های تک‌سلولی به چشم اشاره کرد و ادامه داد: علامت‌هایی مثل درد شدید چشمی، نورترسی، ریزش اشک، قرمزی و یا سوزش چشم از جمله این نشانه‌هاست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه توصیه کرد: اگر هنگام شنا، لنز تماسی در چشم داشتید و آب درون چشم رفت، بلافاصله لنز را از چشم درآورده، آن را با محلول لنز شست‌وشو دهید تا احتمال بروز عفونت یا التهاب را کاهش دهید.
به گفته وی محلول شست‌وشوی مناسب و باکیفیت می‌تواند آلودگی را از بین ببرد؛ همچنین پک لنز خود را باید هر سه ماه یک‌بار عوض کنید و برای این امر از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.
دکتر نیتی با بیان اینکه نکته مهم این است که آلودگی چشمی با میکروارگانیسم‌های تک‌‌سلولی با باکتری و قارچ‌ها متفاوت است هشدار داد: در صورت مشاهده نشانه‌ها که بارزترین آن درد شدید چشمی است از هرگونه خوددرمانی پرهیز و به متخصص مراجعه کنید.
وی اضافه کرد: این درد چشمی به میزانی در فرد زیاد می‌شود که اصطلاحاً به آن درد خودکشی هم می‌گویند، دردی که فردی اصلاً نمی‌تواند آن را تحمل کند، با داروهای مسکن برطرف نمی‌شود و بسیار آزار دهنده است.
نورترسی یا فتوفوبیا از دیگر نشانه‌های عفونت آکانتامباست که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: مبتلایان به این آلودگی تحمل نور را ندارند و حتی شب‌ها هم از عینک‌های آفتابی استفاده می‌کنند.
استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه یادآوری کرد: عفونت قرنیه آکانتامبا بیشتر در افرادی که از لنزهای تماسی نرم استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.
دکتر نیتی با اشاره به اینکه لنزهای نرم با اینکه از چشم بیرون نمی‎‌آیند، اما آب و همه باکتری‌های موجود در آن را جذب می‌کنند و احتمال عفونی شدنشان زیاد است، تأکید کرد: لنزهای سخت همچون لنز نفوذپذیر به گاز هرگز نباید در طول شنا کردن استفاده شوند ضمن اینکه احتمال خروج این لنزها در آب از چشم بسیار زیاد است.
وی  توصیه کرد: اگر قصد دارید با لنز شنا کنید، لنزهای تماسی یک ‌بار مصرف و روزانه گزینه قابل اعتمادتری است، چون پس از شنا می‌توانید آن را از چشم خارج کرده و دور بیندازید، برای اطمینان از سلامت چشم خود پس از شنا، توصیه می‌شود حتماً پس از خارج کردن لنز تماسی، چشم‌های خود را با اشک مصنوعی یا قطره استریل چشمی بشویید، سپس لنز یک‌بار مصرف دیگری در چشم بگذارید.
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: حتماً قبل از  استفاده از لنز، از نحوه استفاده صحیح آن آگاهی کافی کامل داشته باشید، هرگز لنزهای چشمی را مشترکاً استفاده نکنید و پیش از استفاده اطلاعات کامل را از پزشک بخواهید.
وی هشدار داد: عفونت و میکروب آکانتامبا حتی می‌تواند از دست آلوده نیز وارد چشم شود؛ بنابراین رعایت بهداشت دست قبل از استفاده از لنز بسیار اهمیت دارد.
استاد گروه انگل‌شناسی دانشگاه با بیان اینکه عفونت آکانتامبا باید به سرعت تشخیص داده شده و مراحل درمان آن طی شود، گفت: این بیماری حالت خود محدودشونده ندارد و حتماً باید درمان‌هایی توسط متخصص و به صورت ترکیبی انجام شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی