[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خطر کاهش تولید استراتژیک، روزنامه شیراز نوین

صلاح بهای گندم به دغدغه اصلی امروز کشاورزان فارس تبدیل شده است؛ در این میان شماری از گندم‌کاران که گندم تولیدی خود را به دولت داده‌اند، همچنان برای دریافت مطالبات خود چشم به راه‌اند. در حالی که نرخ گندم 15هزار تومان است، اما این رقم برای کشاورزانی که زحمات فراوانی کشیده و هزینه بسیار کرده‌اند، چندان مطلوب به شمار نمی‌رود.
پافشاری شورای قیمت‌گذاری گندم برای ثابت ماندن نرخ ۱۵هزار تومانی گندم، موجب شده است تا بنیاد ملی گندم‌کاران هشدار دهد در صورت عدم تعیین تکلیف نرخ جدید تضمینی گندم از شورای قیمت‌گذاری به سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند. مشکل دیگر کشاورزان فارسی این است که بارش‌های اندک در فارس در سال زراعی سبب شد تا مزارع کشت دیم گندم خسارت صددرصدی ببینند؛ شمار فراوانی از کشاورزان اما چشم به افزایش نرخ گندم داشتند و در زمین‌های زراعی خود با همین امید، گندم کاشتند تا بلکه بتوانند ضررهایی که کمبود بارش‌ها به صیفی‌جات آنها وارد کرده بود را به این شکل جبران کنند که آن هم با نرخ تعیین شده و پرداخت انجام نشده، محقق نشد و اگر هم پرداختی به انجام رسید، کامل نبود.
به گفته کشاورزان، تعیین قیمت 20هزار تومانی گندم هم برای گندم‌کاران چاره‌ساز نخواهد شد و در این میان یک موضوع دیگر اینکه بانک‌های عامل پرداخت بهای گندم، مطالبات دیون بانکی را از کشاورزان با اخذ کارمزد و جرائم دیرکرد تعویق پرداخت، وصول می‌کنند.
ادامه این وضعیت اما می‌تواند منجر به ناامیدی کشاورزان برای کشت گندم به عنوان یک محصول استراتژیک شود؛ چیزی که موجب می‌شود تولید داخلی در این خصوص کاهش یابد و نیاز به واردات گندم را هم در پی داشته باشد.
یک موضع دیگر اینکه اختلاف زیاد ارزش ریال و دلار، انگیزه قاچاق محصولات کشاورزی مثل گندم به خارج از کشور را نیز می‌تواند در پی داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی