[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

این علائم یعنی شما پولیپ روده دارید، روزنامه شیراز نوین

یکی از ناهنجاری‌هایی که در دستگاه گوارش برای هر فردی ممکن است رخ بدهد، مشکلات مربوط به روده است.
به گزارش صد آنلاین، یکی از ناهنجاری‌هایی که در دستگاه گوارش برای هر فردی ممکن است رخ بدهد، مشکلات مربوط به روده است.
پولیپ روده
پولیپ‌های روده از جمله عارضه‌هایی است که در افراد با سنین مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. بهتر است با این بیماری آشنایی لازم را پیدا کنید تا بتوانید به موقع از وجود آن آگاهی پیدا کرده و هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.
پولیپ‌های روده، توده‌های خوش‌خیمی هستند که  ناشی از پوشش داخلی روده می‌باشند. این توده‌ها معمولاً غیرسرطانی هستند و ممکن است در محل‌های مختلف دستگاه گوارش دیده شوند، اما معمولاً این توده‌ها به شکل پولیپ در روده بزرگ به وجود می‌آیند.
اندازه این پولیپ‌ها معمولاً از نیم سانتی‌متر تا چند سانتی‌متر می‌باشد پولیپ‌های روده به شکل مسطح و یا برجسته می‌باشند؛ شکل ظاهری پولیپ‌های مسطح مانند قارچ است که بر روی یک ساقه رشد می‌کند و پولیپ‌های مسطح روده شبیه خزه‌ها و پرزی‌شکل هستند.
در برخی از بیماران، پولیپ‌های کوچک با تعداد زیادی در نواحی مختلف روده پراکنده می‌شود؛ همان‌طور که گفته شد اغلب این توده‌ها غیرسرطانی هستند، اما در موارد نادر می‌توانند سرطانی باشند.
انواع پولیپ روده
پولیپ‌های روده را می‌توان به سه نوع تقسیم کرد: پولیپ‌های هیپر پلاستیک، پولیپ‌های آدنوما و سندروم‌های پولی پوزیز.
پولیپ‌های آدنوما: این نوع از پولیپ‌ها بسیار رایج هستند و قطر آنها کمتر از یک سانتی‌متر است و زمانی که بزرگ ‌شوند، می‌توانند به پولیپ‌های سرطانی تبدیل شوند. معمولاً پولیپ‌ها بعد از گذشت سالیان زیادی به پولیپ‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.
اغلب سرطان‌های روده از پولیپی نشأت می‌گیرد که برای مدت ۵ تا ۱۵ سال در روده وجود داشته است.
پولیپ‌های هیپرپلاستیک: این پولیپ‌ها نیز در بسیاری از افراد دیده شده است و اندازه آنها کوچک می‌باشد؛ می‌توان گفت دارای قطر کمتر از نیم سانتی‌متر هستند و معمولاً خوش‌خیم می‌باشند.
علائم پولیپ روده
بسیاری از پولیپ‌های روده با هیچ نشانه‌ای همراه نیستند و نمی‌توان از وجود آنها به سرعت آگاهی پیدا کرد، اما از ابتدایی‌ترین علائم آن می‌توان به خونریزی پولیپ‌ها اشاره کرد که در نهایت با دیده شدن خون در مدفوع همراه است.
خون در مدفوع را در اغلب موارد نمی‌توان با چشم دید و تنها در انجام آزمایش‌ها خون نهفته در مدفوع مشخص می‌شود.زمانی که خونریزی قابل‌توجه باشد، مدفوع سیاه، قرمز تیره یا قرمز روشن به نظر می‌رسد.
از دیگر علائم پولیپ روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ایجاد تغییر رنگ مدفوع: دیده شدن رگه‌های قرمز در مدفوع، مدفوع تیره‌رنگ؛ این تغییر رنگ می‌تواند بر اثر مواد غذایی یا مصرف داروهای مختلف باشد.
ایجاد تغییر در نوع دفع مدفوع: ممکن است فرد به یبوست و یا اسهال دچار شود، اما این دو مشکل در بسیاری از بیماری‌های دیگر دیده می‌شود.
خونریزی از مقعد: این نوع نشانه می‌تواند در بیماری‌هایی همچون سرطان روده، بواسیر و در اثر زخم‌های مقعدی نیز  به وجود آید.
حالت تهوع و استفراغ: چون پولیپ باعث می‌شود روده مسدود شود و دل‌درد و تهوع در فرد به وجود بیاید.
کم‌خونی: به دلیل خونریزی بیش از اندازه از پولیپ‌های روده به تدریج فرد با فقر آهن و کمبود خون مواجه می‌شود؛ به دنبال کم‌خونی، آهن کافی برای انتقال اکسیژن به وسیله گلبول‌های خون وجود ندارد و فرد احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند.
علت ایجاد پولیپ روده
پولیپ‌ها در هر ناحیه‌ای از روده بزرگ و انتهای روده بزرگ می‌توانند به وجود آیند؛ شکل‌گیری پولیپ در روده در بین بزرگسالان بسیار شایع است و هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال به وجود آمدن پولیپ‌ها بیشتر می‌شود. 
علت بروز پولیپ روده هنوز مشخص نیست. 
سلول‌های سالم به شکلی منظم رشد پیدا می‌کنند و تقسیم می‌شوند؛ بهتر است بدانید جهش در ژن‌های مشخص باعث می‌شود که سلول‌ها به تقسیم شدن ادامه دهند، حتی وقتی که به سلول‌های جدیدی نیاز ندارند. این رشد نامنظم باعث ساخته شدن پولیپ روده می‌شود. می توان این نکته را اضافه کرد که مسائل ژنتیکی در ایجاد پولیپ‌ها تأثیرگذار هستند.
تشخیص پولیپ روده
برای تشخیص پولیپ روده، انجام آزمایشات غربالگری می‌تواند بسیار مفید واقع شود؛ مخصوصاً در مواقعی که این نوع بیماری و همچینن سرطان روده بزرگ در مراحل ابتدایی خود هستند. 
روش‌های زیر ممکن است برای تشخیص پولیپ روده به بیمار دستور داده شود:
کولونوسکوپی: لوله از مقعد وارد شده و پزشک به راحتی می‌تواند از وجود پولیپ آگاهی پیدا کند؛ یا اینکه آنها را خارج سازد و یا برای نمونه‌گیری قسمتی از آن را بردارد.
کولونوگرافی: در این نوع آزمایش از تصاویر سی تی اسکن استفاده شده و متخصص می‌تواند روده را مشاهده کند.
سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر: لوله‌ای همراه با چراغ وارد مقعد شده و یک‌سوم پایانی روده بزرگ(سیگموئید) را معاینه می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی