[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه کوفته شوربا، روزنامه شیراز نوین

کوفته شوربا که با نام کوفته شوروا هم شناخته می‌شود یکی از انواع غذاهای محلی و بسیار محبوب شهر سنندج است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته شوربا در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت با استخوان: ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده: ۵۰۰ گرم
برنج: ۶۰۰ گرم
آب: ۵ پیمانه
لپه: ۱۰۰ گرم
سبزی کوفته: ۵۰۰ گرم
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: ۵ عدد
پیاز: ۲ عدد
فلفل سیاه، زردچوبه و نمک: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه کوفته شوربا خوش‌مزه ابتدا، سبزی کوفته(شوید، مرزه، شنبلیله، تره و جعفری) را می‌شوییم و درون آبکش قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم آب اضافی آن کاملاً خارج شود. در ادامه سبزی کوفته را روی تخته گوشت قرار می‌دهیم.
 مرحله دوم
حالا مخلوط سبزی کوفته را به صورت ریز ساطوری می‌کنیم؛ در ادامه گوشت را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و سپس تکه‌های گوشت را درون چرخ گوشت قرار می‌دهیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می‌کنیمو سپس برنج را می‌شوییم.
 مرحله سوم
در این مرحله برنج را به همراه سبزی خردشده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ‌کرده اضافه می‌کنیم، سپس پوست پیاز را جدا کرده و به صورت خلالی نازک خرد می‌کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.
 مرحله چهارم
حالا مقداری روغن مایع درون تابه می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را به آن اضافه می‌کنیم، سپس تفت می‌دهیم تا پیاز کاملاً سرخ و طلایی شود. در ادامه نصف پیاز داغ را درون مخلوط مایه کوفته می‌ریزیم، سپس به مدت ۵ دقیقه ورز می‌دهیم و کنار می‌گذاریم.
 مرحله پنجم
در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم روغن گرم شود. در ادامه گوشت با استخون را درون قابلمه می‌ریزیم، سپس تفت می‌دهیم و پیاز داغ را به آن اضافه می‌کنیم.
 مرحله ششم
حالا زمانی که گوشت تغییر رنگ داد، رب گوجه‌فرنگی را به گوشت اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. در ادامه لپه را می‌شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم.
 مرحله هفتم
در این مرحله به تفت دادن ادامه می‌دهیم، سپس آب را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم  به جوش بیاید. در ادامه تخم‌مرغ را درون یک کاسه مناسب می‌ریزیم، سپس با چنگال هم می‌زنیم تا بافت تخم‌مرغ از لختگی خارج شود.
 مرحله هشتم
حالا نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا مواد ترکیب و یک‌دست شود. در ادامه مقداری از مایه کوفته بر می‌داریم، وسط آن را گود کرده و مقداری از مخلوط تخم‌مرغ و ادویه درون آن می‌ریزیم.
 مرحله نهم
در این مرحله کوفته را به آرامی جمع کرده و گرد می‌کنیم تا کاملاً یک‌دست و بدون ترک شود. در  ادامه زمانی که آب درون قابلمه جوش آمد، کوفته‌ها را درون آن قرار داده و اجازه می‌دهیم به مدت ۲ ساعت بپزد.
 مرحله دهم
در نهایت پس از گذشت این زمان، کوفته‌های شوربا را درون ظرف مورد نظرمان قرار داده و مقداری از سس کوفته روی آنها می‌ریزیم، سپس به همراه گردو، زرشک، آلبالوخشکه و برگ جعفری تزیین کرده و سرو می‌کنیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی