[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معراج در سرزمین عاشقی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

//// اشاره:
اربعین فصل عاشقی و دلدادگی مردم آزاده جهان است. ملت بزرگ ایران از جهانیان دعوت می‌کنند تا دوشادوش یکدیگر برای تجدید بیعت به پیشگاه سید و سالار شهیدان حاضر شده و بانگ قیام جاودانه عاشورای حسینی را بر گوش فلک باز بخوانند.
ملت بزرگ ایران در مسیر کربلای معلی و نجف اشرف گرد هم می‌آیند تا اتحاد و اعتقاد خود را به گوش جهانیان برسانند و این اجتماع عظیم میلیونی آن‌قدر جان‌فزا و کوبنده است که دشمنان ملت ایران را برای مدت‌ها به سکوت و ناامیدی وامی‌دارد.
راهپیمایی اربعین مصداق این شعار ملت ایران است که از اهالی عهدشکن کوفه اعلام برائت کرده و برای پیشبرد اهداف متعالی انقلاب و عزت ایران عزیز سر از پا نمی‌شناسند. ملت ایران در پرتو حماسه سید و سالار شهیدان به این حقیقت تأکید می‌ورزند که حفظ یکپارچگی ایران عزیز باید در بلندای تاریخ تداوم یابد و هیچ دشمن خارجی نخواهد توانست از مشکلات داخلی بهره‌کشی کند.
پیاده‌روی اربعین فصل دلدادگی عاشقان سیدالشهدا(ع) است و به راستی که چه ماتم دردناکی از شوق وصال بر لشکر جاماندگان سایه افکنده است؛ آنهایی که با گلویی بغض‌آلود «به تو از دور سلام» را نجوا می‌کنند و دیدار روی ماه را آرزو می‌کنند. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین از استقبال پرشور اهالی فارس از راهپیمایی پرشور و میلیونی اربعین گزارش می‌دهد.
 افزایش آمار ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین
دبیر ستاد اربعین فارس گفت: آمار ثبت‌نام در پیاده‌روی اربعین در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش ‌یافته است. سیدمجتبی علوی در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده برای حضور زائران استان فارسی در پیاده‌روی اربعین بیان کرد: بیش از ۲۴۰هزار نفر از استان فارس در سامانه سماح برای حضور در پیاده‌روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند که در مقایسه با سال قبل، ۲۰ درصد افزایش‌ یافته است. او اضافه کرد: افرادی که دارای خودروی شخصی هستند، می‌توانند به مرزهای شلمچه و چذابه سفر کرده و از پارکینگ خودرویی که در این مرز در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. علوی با اشاره به افزایش موج برگشت زائران به میهن و استان فارس پس از شرکت در پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: از هم‌وطنان می‌خواهیم با توجه به خستگی ایجاد شده در طول سفر، با استراحت کافی و رعایت تمام قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و بدون عجله به شهرهای خود برگردند تا خدای ناخواسته شاهد تصادفات ناشی از این موارد نباشیم. او به پویش «نذر میهمان سفر اربعین» اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات قابل‌توجه در استان فارس، اجرای پویش «نذر میهمان سفر اربعین» است که در این طرح افراد با مراجعه به موکب‌ها، منازل خود را در اختیار مسافران و زائرانی قرار می‌دهند که در موکب‌ها اسکان دارند.
 اشتیاق خدمت در اربعین داریم
در همین زمینه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس از اعزام ۲۰ دستگاه خودرو شامل ۱۰ دستگاه کامیون و ۱۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک به همراه یک سرپرست به مرز مهران و ۷ دستگاه ناوگان به مرز شلمچه خبر داد و گفت: ناوگان اعزامی راهداری فارس برای ارائه خدمات بهتر به زائران به تجهیزات لازم مجهز هستند. علیرضا راستیار افزود: ماشین‌آلات اعزامی راهداری فارس با تجهیزات کامل برای خدمات‌رسانی به زائران و مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در طرح اربعین ۱۴۰۲ به مرز مهران اعزام شدند. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای فارس افزود: مطابق دستورالعمل‌های سازمان راهداری کشور و ستاد اربعین و از آنجایی که اداره‌کل راهداری به عنوان دبیر کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین مشخص شده و همچنین فارس به عنوان استان معین برای پشتیبانی مرزهای شلمچه و مهران تعیین گردیده، برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران عزیز تعداد ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری فارس با تجهیزات کامل از دیروز در مرز مهران در استان خوزستان مستقر شدند و تا پایان طرح اربعین نیز در این مرز حضور خواهند داشت. وی با اشاره به اینکه راهداران فارس در مرز شلمچه نیز با ۷ دستگاه ماشین‌آلات دیگر مستقر هستند، اضافه کرد: همان‌طور که در سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در طرح اربعین آمده، «ما اشتیاق خدمت این راه را داریم» و راهداران فارس با تمام توان به خدمات‌رسانی مشغول هستند. راستیار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تیم‌‌های اعزامی راهداری فارس با نظر مسئولان ستاد اربعین سازمان در مرزهای مهران و شلمچه سامان‌دهی شده و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
 برپایی موکب از شیراز تا کربلا
اما در سال جاری، موکب پذیرایی از زوار حسینی برای اولین بار در شیراز هم برپا شد. در همین زمینه عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی و ناظر ستاد اربعین شهر شیراز از خدمت‌رسانی ستاد اربعین در قالب فعالیت شبانه‌روزی شهرداری شیراز و موکب‌های مردمی در ورودی‌های شهر شیراز خبر داد.
افسانه خواست‌خدایی با بیان اینکه از سال گذشته ستاد اربعین با سیاست‌گذاری کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در ۲ حیطه کاری نظارت خدمت‌رسانی شهرداری شیراز در مرز شلمچه، کربلای معلی و درون شهر شیراز شروع به فعالیت کرد که در شهر شیراز این ستاد با همکاری معاونت خدمات شهری، سازمان فرهنگی، معاونت حمل‌ونقل، ستاد بحران، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل و شهرداری مناطق ۷ و ۴، موکب‌داران ورودی‌های شهر شیراز، خدمت‌رسانی به زائران هم‌وطن و کشورهای همسایه‌ای که به جهت موقعیت جغرافیایی شهر شیراز محل عبورشان به سمت کربلای معلی از سمت شهر شیراز است، در دستور کار قرار داده است. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر این موضوع که شهر شیراز سومین حرم اهل‌بیت(ع) است و باید میزبانی بجا و شایسته‌ای در حد شأن این عنوان از زائران حسینی فراهم آورد، بیان کرد: خدمت‌رسانی شهرداری شیراز و گروه‌های مردمی به زائران از ورودی‌های شهر شیراز از ۱۰ روز گذشته آغاز شده است و تا بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. وی افزود: محل استقرار ارائه خدمات ورودی‌های شهر شیراز از سمت پل فسا در سایت شهید خرمشکوه و ورودی امیرکبیر است که جهت استقرار، پذیرایی و استراحت موقت آماده ‌شده و در صورت نیاز زائران به استقرار دائم ۲ کمپ جنت و زیباشهر توسط ستاد بحران شهرداری فراهم شده است که تعداد قابل‌توجهی از زائران عزیز در این کمپ‌ها در هر شبانه‌روز مستقر می‌شوند. رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: قطعاً تشکیل ستاد اربعین در شهر شیراز در راستای ارائه خدمات هرچه ‌بهتر، شهرداری شیراز به زائران در مرز شلمچه، کربلای معلی و درون شهر شیراز است که همگی در یک راستا و با هدف ادای دین و عِرقِ خاص شهروندان شیرازی به ساحت مقدس آقا اباعبدالله الحسین(ع) و اهل‌بیت(ع) صورت پذیرفته است.
 جهاد پاکبانان در آوردگاه اربعین
شهرداری شیراز هم یکی از دستگاه اصلی در خدمت‌رسانی در موسم اربعین است. در همین زمینه رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ضمن اشاره به استقرار خودرو جمع‌آوری پسماند در مرز بین‌المللی شلمچه گفت: با عنایت به تجارب به‌دست‌آمده از سنوات قبل، حضور سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در مرز بین‌المللی شلمچه، 10 دستگاه خودرو تخصصی جمع‌آوری پسماند با 10راننده و 20 کارگر باتجربه به منظور جمع‌آوری، حمل و انتقال پسماند به محل دفن مشخص شده توسط شهرداری خرمشهر فعالیت می‌کنند. خوشبخت افزود: خودرو‌های ویژه جمع‌آوری پسماند نیز همراه با سایر قسمت‌ها در دو شیفت ده‌ساعته در مسیر‌های خدماتی فعال هستند. وی ادامه داد: تعداد 150 مخزن 660 لیتری چرخ‌دار ویژه ذخیره‌سازی پسماند نیز در فواصل منظم در مسیر‌ها توزیع شده است تا ضمن حفظ بهتر نظافت محدوده، جمع‌آوری و انتقال پسماند‌ها نیز بهتر صورت پذیرد. همچنین با استقرار یک دستگاه مکانیزه مخزن‌شوی، تمامی مخازن به صورت مستمر شست‌وشو می‌شوند. رئیس سازمان مدیریت پسماند در خصوص محدوده خدماتی نیز اظهار داشت: مسیر 4 کیلومتری محل توقف خودرو‌ها در سه‌راه یادمان تا پایانه مرزی تا عمق حداقل 20 متری و رفوژ وسط و محوطه پایانه تا نقطه صفر مرزی از جمله مسیر‌هایی است که نظافت و حفظ و نگهداری آن به عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز است و این مهم در دو شیفت صورت می‌پذیرد. وی اضافه کرد: 4 دستگاه تانکر آب نیز در دو شیفت کار شست‌وشوی محدوده‌های خدماتی، معابر و محوطه‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهند. خوشبخت همچنین در خصوص میزان جمع‌آوری پسماند بیان کرد: در هر شبانه‌روز به طور متوسط 80 تن پسماند از محدوده‌های خدماتی تعیین شده جمع‌آوری می‌گردد. به گزارش امور ارتباطات و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، خوشبخت در خاتمه با اشاره به اینکه همه کارکنان سازمان مدیریت پسماند به عشق خدمت به زوار امام حسین(ع) در آن محل حضور دارند، از زائران درخواست نمود خادمان را از دعای خیر خودشان بی‌نصیب نگذارند.
 دستاوردهای اربعین برای ایران اسلامی
در پایان به این نتیجه می‌رسیم که راهپیمایی میلیونی و پرشور اربعین منحصر به فرازهای مذهبی و اعتقادی نمی‌شود؛ بلکه این رویداد فاخر دربردارنده قدرت جمهوری اسلامی است که زمینه‌ساز ناامیدی دشمنان داخلی و خارجی خواهد بود. حکم‌فرمایی امنیت در ایران اسلامی زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی است و در پرتو چنین امنیتی است که می‌توان به آینده کشور امیدوار بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی