[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

معاون بهداشت دانشگاه شیراز: درمان سالک بدون بستری ۲۱میلیون تومان هزینه دارد، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه شیراز می‌گوید:‌ در محله سنگ سیاه مشغول پژوهش بودیم که متوجه شدیم برخی چهره‌های ساکنان زخم داشت؛ بعد از آن بازدید فوراً شروع به تحقیقات و نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها کردیم. به گفته وی، هر فرد مبتلا به سالک در صورتی که نیاز به بستری نداشته باشد، هزینه درمان او 21میلیون تومان است. رضاییان‌زاده گفت: اگر بیماری نیاز به بستری داشته باشد، بسته به نوع بیمارستان و مدت بستری، هزینه آن متغیر است. عباس رضاییان‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع بیماری سالک قبل از آغاز بیماری‌یابی به شکل کنونی و تلاش مجدانه دانشگاه شیراز برای درمان بیماران را هزینه بسیار سنگین این بیماری عنوان کرد. وی با اظهار به اینکه در گفت‌وگو با بسیاری از بیماران و اشخاصی که با وجود زخم سنگین بر صورت، اما بیماری خود را پیگیری و درمان نکردند، گفت: مراجعه بیماران به مراکز پزشکی و شنیدن هزینه مانع از ادامه درمان شده بود. معاون بهداشت دانشگاه شیراز بیان کرد: اولین بار و به منظور انجام یک کار پژوهشی در مورد بیماری هپاتیت «سی» و «بی» در محله سنگ سیاه مشغول پژوهش بودیم که در حین پژوهش متوجه شدیم برخی چهره‌های ساکنان زخم داشتند؛ بعد از آن بازدید فوراً شروع به تحقیقات و نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها کردیم. رضاییان‌زاده با بیان اینکه خیلی زود متوجه شدیم این نوع سالک در شیراز از نوع مخزن انسان است و مهم‌تر آنکه 90 درصد بیماری سالک در بافت و محله سنگ‌سیاه از نوع انسانی است، توسط گروه‌های تحقیقاتی دانشجویان پزشکی بیماریابی خانه به خانه را آغاز کردیم. وی با بیان اینکه هر فرد مبتلا به سالک در صورتی که نیاز به بستری نداشته باشد، هزینه درمان او 21میلیون تومان است، گفت: اگر بیماری نیاز به بستری داشته باشد، بسته به نوع بیمارستان و مدت بستری هزینه آن متغیر است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از ابتدا تا انتهای سال گذشته مجموعاً 4803 بیمار در کل استان فارس شناسایی شدند. این افراد کسانی بودند که از مهرماه تا اسفندماه شناسایی شده بودند؛ به عبارتی از اسفند 1400 تا خرداد 1401 مورد گزش پشه سالک قرار گرفته بودند.
رضاییان‌زاده گفت: سال گذشته تمامی 31 شهرستان استان فارس به مراکز تشخیص و درمان سالک مجهز شدند و هم‌اکنون درمان این بیماری در سراسر استان رایگان است. رضاییان‌زاده به رابطه مستقیم خرابه‌ها در بافت قدیمی و دیگر مناطق شهر اشاره کرد و گفت: محل تخم‌ریزی در اواخر زمستان و اوایل بهار در همین خرابه‌هاست. وی افزود: در دو ماه اخیر بستری جدیدی نداشتیم و میزان مراجعه‌کنندگان نیز کاهش یافته است، اما از اول مهرماه و نمود گزش‌های زمستان و بهار و با آغاز بیماریابی احتمال افزایش آن‌ها وجود دارد؛ اما امید داریم امسال به دلیل بهسازی و رایگان بودن هزینه درمان، افت قابل‌توجهی در شیوع داشته باشیم.
معاون بهداشت درمان علوم‌پزشکی شیراز گفت: مردادماه امسال کمترین میزان مراجعه بیماران مبتلا به سالک را داشتیم و موارد احتمالی جدید یعنی کسانی که در اسفندماه سال گذشته تا اواخر خردادماه امسال مورد گزش پشه واقع شده باشند، از مهرماه زخم خود را نشان می‌دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی