[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

تعاونی‌های مسکن وارد میدان شوند، روزنامه شیراز نوین

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور و هیئت دولت خواستار مشارکت تعاونی‌های مسکن در طرح ملی جهش مسکن شد. محمدجواد عسکری در جمع خبرنگاران بیان کرد: سالانه حدود یک‌میلیون خانه باید در کشور ساخته شود تا بتوان نیاز مردم را در زمینه تولید مسکن برطرف کرد.
او با اشاره به اینکه وظیفه دولت‌ها بر اساس نص صریح قانون ایجاد شرایط لازم و مناسب ساخت مسکن است، ادامه داد: دولت‌ها با توجه به زمینه فکری و شرایط حاکم بر عرصه‌های مختلف به ویژه وضعیت اقتصادی سیاست‌های توسعه‌ای خاص و متفاوتی داشته‌اند که در دولت کنونی نیز سیاست وزارت راه و شهرسازی مبتنی بر تحول نظام ساخت‌وسازهای حوزه مسکن مبتنی بر مشارکت مردم است.
عسکری در رابطه با برنامه تحولی دولت سیزدهم در زمینه ساخت ۴میلیون مسکن اشاره کرد و افزود: ساخت این تعداد خانه نیازمند حجم قابل‌توجهی از مصالح ساختمانی و اعتبارات لازم مالی است و با قانون‌گذاری مناسبی ‌که مجلس به تصویب رسانده قطعاً فرصت خوبی برای دولت بوده که باید از مواهب این اختیارات قانونی با هدف خدمت‌رسانی به مردم بهره‌مند شد.
نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی تأمین زمین را یکی از پایه‌های اساسی ساخت مسکن برشمرد و گفت: خوشبختانه تلاش‌های قابل‌توجهی در این حیطه انجام شده که با تداوم آن، یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌های تولید مسکن یعنی زمین به کاهش هزینه ساخت و افزایش تولید در این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.
او همکاری بانک‌ها در زمینه تسریع در اجرایی شدن برنامه‌های نهضت ملی مسکن را ضعیف ارزیابی و اظهار کرد: متأسفانه سیستم بانکی ما مشکلات عدیده‌ای دارد که در حوزه مسکن نیز علی‌رغم تکالیف قانونی که وجود دارد، اما ما شاهد کارکرد ضعیف این حوزه در طرح ملی نهضت ساخت مسکن هستیم.
این نماینده مجلس یکی از راهکارهای تأمین مالی پروژه‌های مسکن را به‌کارگیری مشارکت‌های مردمی معرفی کرد و ادامه داد: در این طرح ملی یکی از منابع پیش‌بینی شده علاوه بر آورده دولت از محل اعتبارات و ثروت‌های ملی و همچنین تسهیلات بانکی مربوط به آورده مردم و سرمایه‌های خرد متقاضیان مسکن است، اما به دلیل توان اقتصادی پایین جامعه هدف و کاهش قدرت مالی این قشر امکان افزایش سهم آن‌ها در فرایند اجرایی این نهضت فراهم نیست.
عضو مجمع نمایندگان فارس با تأکید بر اینکه هریک از مناطق شهری و روستایی کشور و استان‌ها دارای مزیت‌ها، فرصت‌ها و بعضاً چالش‌های خاص آن موقعیت و محدوده جغرافیایی است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که در راستای جهش تولید مسکن از تمامی امکانات ملی و محلی به بهترین شکل ممکن بهره‌گیری کنیم تا جمعیت متقاضی مسکن طعم شیرین خانه‌دارشدن را بچشند.
عسکری همچنین از رئیس‌جمهور و هیئت دولت خواستار در اولویت قرار دادن مسئله مسکن در کشور شد و گفت: با توجه به مطالبات عمومی مردم و امید جامعه به مجلس و دولت در راستای تسهیل در فرایند خانه‌دار شدن از رئیس‌جمهور انتظار داریم در جلسات شورای‌عالی مسکن به صورت مداوم بر عملکرد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نظارت جدی داشته باشد.
او همچنین خواستار توجه دولت به ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی شد و افزود: این صندوق می‌تواند با توجه به منابع درآمدی و حمایتی متعددی که در اختیار دارد، به عنوان یک محرک به صندوق اعتباری طرح ملی مسکن تزریق مالی داشته باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به روش‌های دیگر ساخت مسکن، گفت: سیاست‌های تشویقی دولت مبنی بر بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و روستایی و بهسازی و نوسازی کاربری‌های که در حال حاضر مورد استفاده قرار دارد هم می‌تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد.
او در خاتمه سخنان خود با تصریح بر اینکه ساخت مسکن از طریق تعاونی‌ها یکی از راهکارهای به‌کارگیری مشارکت‌های اجتماعی در فرایند جهش تولید در این زمینه است، گفت: ساختار تعاونی‌ها بر پایه همکاری جمعی بنیان گذاشته که در فارس حدود ۵۰۰ تعاونی مسکن تاکنون توانسته‌اند بیش از ۲۰۰هزار واحد مسکن را طی سالیان متمادی به مرحله ساخت و بهره‌برداری برسانند و این می‌تواند به عنوان یک راهکار حمایتی حتی در سطح ملی مورد استفاده و ملاک عمل قرار گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی