[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۴۹
  • دوره جدید

کدام تخم‌مرغ‌‌ها را نخریم، روزنامه شیراز نوین

قسمت پایانی
بهترین شیوه نگهداری تخم‌مرغ در یخچال داخل ظروف دربسته یا بسته‌بندی‌های طلقی شفاف مرسوم در بازار است و بهتر است قسمت پهن تخم‌مرغ رو به بالا باشد. با این شیوه می‌توان آنها را 4 تا 5هفته پس از تولید نگهداری کرد. در فروشگاه‌ها فقط بسته‌بندی‌های موجود در یخچال یا محفظه‌های خنک کننده را انتخاب کنید؛ زیرا تخم‌مرغ‌ها نیز مانند سایر مواد غذایی فسادپذیر بوده و دارای تاریخ مصرف هستند. اگر تخم‌مرغ را در فضای باز نگهداری کنید سریع‌تر فاسد می‌شود. نگهداری تخم‌مرغ به مدت یک روز در دمای اتاق معادل با نگهداری آن به مدت یک هفته در یخچال است. بهترین محل نگهداری تخم‌مرغ‌ها طبقات داخلی یخچال است؛ چون محفظه روی در یخچال نوسان دمایی زیادی دارد که برای این محصول مناسب نیست.
ارزان و پرخاصیت
بین همه محصولات پروتئینی، تخم‌مرغ ارزان‌ترین و مهم‌ترین منبع تأمین کننده مواد آلی موردنیاز بدن است. تخم‌مرغ مانند انواع دیگر مواد مغذی، پروتئین را به رژیم غذایی اضافه می‌کند. در میان انواع تخم‌مرغ‌های خوراکی، خوردن تخم‌مرغ بیش از همه متداول است. این ماده غذایی تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن انسان را فراهم می‌کند و چندین ویتامین و مواد معدنی ازجمله ویتامینA  ریبوفلاوین، اسیدفولیک، ویتامین‌هایB6، B12، بکمپلکس، آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم را دارد.  ویتامین‌هایA، D و E در زرده تخم‌مرغ متمرکز هستند و از معدود غذاهایی است که به طور طبیعی ویتامینD  دارد. یک تخم‌مرغ بزرگ تقریباً 60کالری دارد که سفیده آن فقط 15کالری دارد. یک زرده بزرگ بیش از دوسوم مصرف روزانه توصیه شده کلسترول که 300میلی‌گرم است را دارد.
یک اتهام بی‌اساس
تخم‌مرغ یک منبع غنی از پروتئین با قیمت مناسب است که محققان از آن به‌عنوان یک معیار استاندارد به منظور اندازه‌گیری پروتئین سایر مواد غذایی استفاده می‌کنند. یک اشتباه رایج و البته متداول بین افراد این است که تخم‌مرغ به‌دلیل داشتن کلسترول بالا برای قلب و عروق مضر است در حالی که  هر تخم‌مرغ به تنهایی 5/4گرم چربی دارد که از این میزان 5/1گرم ‌آن از نوع اشباع و 8/2گرم آن از نوع غیر‌اشباع است. همین چربی‌های اشباع هستند که باعث افزایش کلسترول و به‌دنبال آن گرفتگی عروق و مشکلات قلبی می‌شود که با حذف چربی‌های اشباع  مصنوعی مثل انواع فست‌فودها و روغن‌های جامد، افزایش تمرینات بدنی‌، داشتن وزن متناسب با قد و حذف سیگار می‌توان سطح کلسترول خون را کاهش داد. از کلسترول تخم‌مرغ نهراسید و روزانه یک تخم‌مرغ مصرف کنید. کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم‌مرغ برای عملکرد سلول‌های بدن ضروری‌اند. کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول‌های بدن را حفظ می‌کند و باعث نرمی پوست می‌شود و برای تولید هورمون‌های جنسی، کورتیزول (هورمون غدد فوق کلیوی)، ویتامین D و نمک‌های صفراوی در بدن هم لازم است.
نگهداری از تخم‌مرغ
سطح پوسته تخم‌مرغ حاوی روزنه‌های بسیار ریز و متعددی است که باعث می‌شود با قرار گرفتن در محیط یخچال، بو و آلودگی‌های احتمالی را به خود جذب کند. معمولاً تخم‌مرغ‌هایی که به‌صورت صنعتی تولید می‌شوند با رعایت اصول بهداشتی شسته و تمیز شده سپس ‌یک ماده روغنی روی آنها اسپری می‌شود تا کیفیت و تازگی تخم‌مرغ‌ها حفظ شده و از فساد زود‌هنگام آنها جلوگیری کند، بنابراین از شستن تخم‌مرغ‌ها خودداری کنید. ساده‌ترین راه برای نگهداری تخم‌مرغ، آغشته کردن آن به نمک است. نمک، آب را از وجود باکتری‌ها و قارچ‌ها بیرون می‌کشد  و این‌ کار مانع از رشد آنها می‌شود.
دوزرده‌ها مفیدترند؟
بعضی ‌مرغ‌ها به‌دلیل دوره تخم‌گذاری نابه‌نگام، تخم دوزرده می‌گذارند. اگرچه وراثت در بعضی مرغ‌ها باعث می‌شود که گرایش آنها برای گذاشتن تخم دوزرده بیشتر باشد، اما اغلب اوقات این موارد در مرغ‌های جوانی که شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، به‌عنوان ناهنجاری‌های گاه‌به‌گاه قلمداد می‌شود. ظاهر تخم دوزرده معمولاً کشیده‌تر و باریک‌تر از تخم‌مرغ‌های تک‌زرده‌‌ است. پدیده دوزرده بودن تخم‌مرغ به‌ندرت اتفاق می‌افتد و تنها با دستکاری انسان در امر جوجه‌کشی امکان‌پذیر است. از دیگر موارد ناهنجاری، تولید تخم بدون زرده توسط مرغ جوان است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی