[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ورود کشاورزی به رکود سنگین ، روزنامه شیراز نوین

 
 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان سموم، دفع آفات نباتی و گل‌فروشی‌های شیراز گفت: لازم است تا نگاه و سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی حمایت‌کننده‌تر باشد؛ زیرا اگر کشاورز پول نداشته باشد، به تبع آن سایر صنوف هم صدمه خواهند دید. چون فارس ما یک استان کشاورزمحور است که کشاورزی بر اقتصاد آن تأثیر بسزایی دارد.
استان فارس دارای اقتصادی بر بنیان صنعت کشاورزی است و در این میان صنوف متعددی با این صنعت مرتبط هستند؛ کشاورزان برای اینکه محصولات کشاورزی و باغی سالم و سلامتی داشته باشند، نیاز به تهیه نهاده‌ها، سموم و آفت‌کش‌ها و کودها دارند و در این میان مانند بسیاری اقلام و کالاها که تورم بر آنها اثر گذاشته است، این محصولات نیز با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده‌اند.
در این خصوص که افزایش قیمت سموم و کودهای کشاورزی چه تأثیراتی بر روند کار کشاورزان و فعالان صنفی که با این اقلام سر و کار دارند، گذاشته است، با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان سموم، دفع آفات نباتی و گل‌فروشی‌های شیراز به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
کامران دهقان خلیلی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان سموم، دفع آفات نباتی و گل‌فروشی‌های شیراز در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که چه میزانی از سموم، آفت‌کش‌ها و کودهای کشاورزی تولید داخلی یا وارداتی هستند، می‌گوید: یک‌سوم نهاده‌های کشاورزی به صورت وارداتی و دو سوم به صورت تولید داخلی تأمین می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در خصوص کودها، 70 درصد تولید داخل و 30 درصد وارداتی هستند و در خصوص افزایش قیمت‌ها نسبت به سال قبل قیمت‌ها حدود 100 درصد، 150 درصد و در برخی محصولات تا 300 درصد هم افزایش قیمت داشته‌ایم.
دهقان خلیلی با اشاره به افزایش نرخ دلار بیان می‌کند: این موضوع موجب گرانی این محصولات شده و کشاورزان را برای تهیه آنها دچار مشکل ساخته است. او کاهش صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری را عاملی برای کاهش نرخ محصولات کشاورزان دانسته و عنوان می‌کند: خرید لیموترش از کشاورزان توسط دولت به قیمت هر کیلو 8 تا 10هزار تومان، گوجه‌فرنگی 3هزار تومان، هندوانه 3هزار تومان، موجب شده تا عایدی چندانی به کشاورزان نرسد و قدرت خریدشان برای تهیه سموم و آفت‌کش‌ها و کودهای کشاورزی کاهش یابد.
رئیس این اتحادیه می‌افزاید: همچنین امسال کشاورزان استان به کشت گندم تشویق شدند که همین عامل باعث شد به دلیل نزدیک بودن زمان برداشت گندم و صیفی‌جات، کشاورز فرصت کشت صیفی‌جات را از دست بدهد؛ گرچه دولت خرید تضمینی گندم را به انجام رسانده، اما تسویه کامل با کشاورزان انجام نشده و حتی در لار و لامرد هنوز برخی کشاورزان از 4 ماه قبل تاکنون مطالباتی دارند و پرداخت علی‌الحساب به آنها انجام شده و تسویه کامل صورت نگرفته است.
او اضافه می‌کند: تمامی این موضوعات و موارد بر فروش صنف فروشندگان سموم تأثیر گذاشته و میزان فروش اعضای صنف ما را نسبت به سال قبل به یک‌دوم رسانده و همچنین میزان برگشت پول این صنف هم به یک‌چهارم می‌رسد؛ چون در بیشتر موارد خریدها ممکن است چکی و مدت‌دار باشند.
دهقان خلیلی تصریح می‌کند: لازم است تا نگاه و سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی حمایت‌کننده‌تر باشد؛ زیرا کاهش توان خرید سموم و کود از سوی کشاورزان سبب می‌شود تا محصولات کشاورزی بیشتر در معرض بروز آفات قرار بگیرد.
او در خصوص تأثیر این افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید کشاورزان بر این صنف می‌گوید: اکثر اعضای صنف ما عمده‌فروش هستند، اما اگر وضعیت کاهش خریدها به همین صورت ادامه پیدا کند، سال آینده شاهد ریزش اعضای صنف خود خواهیم بود.
دهقان خلیلی مالیات را یکی از دغدغه‌های اصلی اصناف دانسته و اظهار می‌کند: باید به داد فعالان بخش کشاورزی رسید؛ وقتی بذر کیلویی 10 تا 20میلیون تومان است، این بذر را نمی‌توانیم با سود 10 درصد به کشاورز بفروشیم؛ زیرا توان خرید با چنین رقمی را ندارد.
وی تأکید می‌کند: سموم کشاورزی هم لیتری 1 تا 2میلیون تومان است و اگر کشاورز با 20میلیون 2 سال قبل می‌توانست این خرید را مدیریت کند، اکنون باید 150میلیون تومان برای 4 هکتار زمین خود سم و کود بخرد که این وضعیت هم کاهش توان خرید کشاورز و هم کاهش فروش اعضای صنف ما را در پی داشته است.
اثر مشهود تورم در بخش کشاورزی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان سموم، دفع آفات نباتی و گل‌فروشی‌های شیراز با تصریح بر اینکه اثر تورم در بخش کشاورزی بسیار مشهود است، بیان می‌کند: اگر کشاورز پول نداشته باشد، به تبع آن سایر صنوف هم صدمه خواهند دید؛ چون استان ما یک استان کشاورزمحور است که کشاورزی بر اقتصاد آن تأثیر بسزایی دارد. او در پایان به وضعیت صنف گل‌فروشی‌ها که زیرمجموعه این اتحادیه هم هستند، اشاره کرده و می‌گوید: در شرایطی که تورم و گرانی زیاد شده و شاهد کاهش مراسم ازدواج و... هم هستیم، گل از سبد خرید مردم حذف شده یا اینکه بسیار کم برای آن هزینه می‌شود که این وضعیت هم بر رسته گل‌فروشی‌ها تأثیر فراوانی گذاشته و درآمد آنها را بسیار کاهش داده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی