[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

قانون‌مداری در صندوق‌های قرض‌الحسنه، روزنامه شیراز نوین

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: نهاد مقدس صندوق قرض‌الحسنه سال‌ها خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه داده است، اما متأسفانه امروز برخی از این صندوق‌ها به محملی برای اختفای فعالیت اقتصادی برخی صنوف تبدیل شده‌اند.محمدهادی سبحانیان در نشست هم‌اندیشی واحدهای اجرایی بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی این سازمان که در تابستان 1402 برگزار شد، با اشاره به مصادیق فرار مالیاتی برخی نهادها در کشور گفت: این صندوق‌ها با واسطه قرار دادن حساب‌های خود نزد بانک‌ها، فعالان اقتصادی را ترغیب می‌کردند که گردش مالی و تراکنش‌های بانکی خود را از دید نظارت بانک مرکزی و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی مخفی نگاه دارند. سبحانیان با بیان اینکه از مجموع سه‌هزار و 500 صندوق قرض‌الحسنه در کشور بالغ بر دوهزار و 500 صندوق بدون داشتن مجوز در حال فعالیت هستند، افزود: مجموع واریزی به حساب بانکی 20 عدد از این صندوق‌ها در سال 1400 حدود 69هزار میلیارد تومان بوده است. تعداد هشت صندوق قرض‌الحسنه در سال 1402، 9هزار و 500 دستگاه پوز در اختیار داشته‌اند و بخش قابل توجهی از این پوزها در فعالیت‌های اقتصادی‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه شفافیتی برای نظام مالیاتی کشور ندارند.
حمیدرضا محمد ابراهیمی مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در این‌باره می‌گوید: سعی شد سراغ صندوق‌هایی برویم که اطلاعات خوبی داشتند، مثل صندوق تعاون (آهن‌فروشان، لوله‌فروشی‌ها و فروشندگان لوازم ساختمانی)، که با کمک ادارات دیگر به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کردیم. صندوق‌های تعاون نیز متمرکز در مرکز آهن‌فروشان و... (اقشاری که نیازمند نبودند) و گردش مالی بالایی داشتند مستقر بود. دسته‌چک‏های بانکی تحت عنوان «حواله صندوق» بین این مؤدیان خرید و فروش می‌شد که نمونه‌هایی از آنها به دستمان رسید و بخشی دیگر از اطلاعات در این خصوص از خود مؤدیانی به دست می‌آمد که به واحد اجرایی تراکنش‌ها و مبارزه با فرار مالیاتی فراخوان می‌شدند و مشمول مالیات و جرائم سنگین می‌گردیدند که ابراز می‌نمودند اگر مشابه سایر هم‌صنفیان پولمان را به جای حساب بانکی خودمان در صندوق‌های قرض‌الحسنه قرار می‌دادیم، قابل شناسایی نبودیم. در نهایت از طریق موارد مذکور و با علم به اینکه صندوق‌های قرص‌الحسنه به شبکه بانکی متصل نیستند که این موضوع خود منجر به کتمان درآمدها می‌شود، به موضوع بررسی این صندوق‌ها ورود پیدا کردیم. در حال حاضر تعداد 247 صندوق قرض‌الحسنه در سطح استان فارس در سامانه کد اقتصادی اداره کل امور مالیاتی این استان دارای ثبت‌نام بوده که از این تعداد، 30 صندوق قرض‌الحسنه که مربوط به فعالیت صنف‌های مختلف از جمله سنگ، آهن، رستوران، لوازم بهداشتی و ساختمانی، لوازم الکتریکی و... هستند شناسایی گردیده و 6 مورد آن در اجرای ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم مورد بازرسی قرار گرفت. اسناد و مدارک موجود مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن شناسایی تعداد یک‌هزار و 474 مؤدی با گردش مالی بالغ بر 12هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون تعداد 608 دوره و عملکرد، مشتمل بر 136 مؤدی با مبلغ پنج‌هزار و ششصد میلیارد تومان فروش و مبلغ 283میلیارد تومان مالیات (شامل مالیات عملکرد، ارزش افزوده و کتمان) مورد مطالبه قرار گرفته و اوراق تشخیص تعدادی از این مؤدیان صادر شده و مابقی نیز در مرحله تهیه گزارش رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات جهت مؤدیان مربوطه می‌باشد.
با توجه به اینکه برخی از این صندوق‌ها با هدف انجام سنت خداپسندانه قرض‌الحسنه و بانکداری اسلامی تأسیس گردیده و مشغول به خدمت‌رسانی به افراد نیازمند می‌باشند، لذا این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با تحقیق و بررسی جامع و کافی نسبت به شناسایی و تفکیک این‌گونه صندوق‌ها از سایر صندوق‌های دیگر اقدام شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی