[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

حقایق جنگ نباید در سینه فرماندهان به خاک سپرده شود، روزنامه شیراز نوین

همیشه در تمام میدان‌ها حاضر است؛ او مرد میدان و مبارزه در تمام عرصه‌هاست و هیچ‌چیز در این کره خاکی نمی‌تواند او را از رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش بازدارد.
احمدرضا مداح، ایثارگر، جانباز، آزاده و یکی از عکاسان خبری استان فارس است که در رسانه‌های مختلفی فعالیت داشته و دارد. او را می‌توان گل سرسبد اهالی رسانه‌های فارس نامید؛ چراکه دغدغه‌اش همواره تداوم مسیر شهداست و در این مسیر از هیچ‌چیز و هیچ‌کس هراسی به دل ندارد.
به‌مناسبت فرا رسیدن ایام هفته دفاع مقدس به سراغ او رفتیم تا مانند سایر یادگاران دوران دفاع مقدس نکاتی را درباره آن دوران حماسه و ایثار بشنویم؛ چراکه قطعاً سخنان او در این زمینه شنیدنی است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دفاع مقدس واژه مقدسی است که بر پیشانی این آب و خاک با افتخار تمام نقش بسته و تا ابد برای نسل‌های آینده به جا خواهد ماند، گفت: جبهه‌ها یک آزمون در یک جنگ نابرابر بودند که دانش‌آموختگانش با سربلندی از آن بیرون آمدند و باعث افتخار ایران‌زمین شدند.
مداح با ذکر این نکته که نسل جوان امروزی به‌دنبال واقعیت‌هاست، افزود: باید با ظرافت تمام با ابزارهای جدید در فضای مجازی از جمله بازی‌های رایانه‌ای، ساخت اپلیکیشن‌ها و... همچنین ساخت فیلم و تئاتر، برای مقاطع مختلف سنی، به کار بردن هنرهای تجسمی با جمع‌آوری خاطرات از فرماندهان، رزمندگان، آزادگان و بازماندگان ۸ سال دفاع مقدس ساخته شود و برای انتقال آن به این نسل تلاش کرد. این یادگار دوران دفاع مقدس با طرح این سؤال که چرا هنوز نتوانسته‌ایم با نسل جدید کنار بیاییم و کم‌کاری‌ها از کجاست، گفت: مسئولان با عملکرد صحیح در راستای منویات مقام معظم رهبری برای رسیدگی به مسائل روزمره مردم باید در ساده‌زیستی و به دور از تجمل‌گرایی الگو باشند. وی تصریح کرد: نمونه بارز این مسئله شهدا هستند که زندگی آنان می‌تواند الگویی برای همگان به خصوص مسئولان باشد و سردار بی‌سر مدافع حرم، شهید عبدالله اسکندری، مدیرکل اسبق بنیاد شهید فارس یکی از الگوهای بارزی است که می‌توان سیره او را سرلوحه کارهای مسئولان قرار داد. مداح که دوستی دیرینه‌ای با این شهید شاخص استان فارس دارد، به بیان خاطراتی از او پرداخت و افزود: وقتی در یکی از برنامه‌های اجرایی استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس وارد اتاق کاری او شدم، از من سؤال کرد که برای چه به سراغش رفتم. با اینکه وقت اداری تمام شده بود، گفتم در فلان رستوران مدیران شهرستان‌ها برای صرف ناهار منتظر شما هستند، اما این شهید بزرگوار اشاره‌ای به سفره مقابلشان کرد که در آن یک بشقاب کوچک خرما و یک کاسه ماست و یک عدد نان سنگک بود و گفتند که بیا با هم ناهار بخوریم. وی با بیان اینکه ساده‌زیستی شهید اسکندری در محیط کاری می‌تواند الگوی مؤثری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد، افزود: اینکه عکس شهدا در اتاق‌ها و راهروهای ادارات نصب شود اما کارمندان و اربابان رجوع ندانند این شهید کیست (از لحاظ زندگی‌نامه و...)، چه تأثیری دارد؟ مانند قرآنی که روی میز جلسات است، اما تنها برای شروع جلسات آیاتی از آن خوانده می‌شود؛ بدون اینکه توجهی به معانی آن شود.
این عکاس خبری اظهار کرد: متأسفانه ما نتوانستیم از ظرفیت‌های جوانان نخبه و فرهیخته و باسواد در رأس امور کاری به نحو احسن استفاده کنیم؛ البته در بسیاری جاها از آنها استفاده شده است، اما هنوز ظرفیت‌های بسیار بالایی در همه زمینه‌ها داریم؛ اعم از امور اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژی و فناوری‌های نوین جهانی.
وی با بیان اینکه برای این نسل زیاد وقت نگذاشتیم، گفت: کتب خاطرات دوران دفاع مقدس بسیاری تاکنون نوشته شده است، اما با توجه به آمار جمعیت جوانان و نوجوانان، چند درصد برای این جمعیت تلاش کردیم تا واقعیت‌های جنگ را به آنان منتقل کنیم؟ وقتی دانش‌آموزان مدارس از شخصیت، زندگی و شهادت شهیدی که نام او را بر مدرسه‌شان گذاشته‌اند، بی‌اطلاع هستند یا تنها تعداد انگشت‌شماری از آنان شهید مدنظر را می‌شناسند، چگونه می‌توانیم بگوییم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداشته‌ایم؟
مداح یادآور شد: چند روز پیش و قبل از آغاز هفته دفاع مقدس، به یکی از مسئولان گفتم کتاب‌هایی که در انبارهاست، چرا در اختیار جوانانی که دور از این حلقه هستند، قرار داده نمی‌شود و او گفت که در انبار کتابی موجود نیست و من اگر بخواهم به تک‌تک ‌آنها کتاب هدیه دهم باید بودجه چندده‌هزار میلیونی داشته باشم. در صورتی که همین مسئول می‌توانست بگوید این کتاب‌ها را با تخفیف در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌دهیم. سؤال اینجاست که این همه کتب دفاع مقدس که در مراسم گوناگون رونمایی می‌شود، به دست چه کسانی رسیده است؟ این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود برخی از شبهات درباره جنگ را یادآور شد و گفت: درباره زمزمه‌های توقف جنگ بعد از فتح خرمشهر، باید فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس که در رأس فرماندهی کل بودند به همراه  کارشناسان و صاحب‌نظران، برای روشنگری افکار عمومی، واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند.
وی ادامه داد: حتی کسانی که می‌گویند بعد از فتح خرمشهر باید جنگ تمام می‌شد، آن‌ها هم در میز گردی بیایند دلایل و مستندات خود را بیان کنند و هر دو نظر عنوان شود تا به یک جمع‌بندی برسند؛ البته نه مانند میزگردهایی که تنها ۱۵ دقیقه برگزار شده و بدون نتیجه تمام می‌شود. مداح با تأکید بر اینکه باید برای پاسخ به شبهات دفاع مقدس برای نسل آینده وقت گذاشته شود تا این شبهات از بین برود، گفت: می‌توان وقایع جنگ را در لابه‌لای سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیشتر درک کرد. وقتی مقام معظم رهبری فتح خرمشهر را فتح ارزش‌ها خواندند، نه فتح خاک، باید به عمق قضایای آن پی برد و در جایی دیگر می‌فرمایند خرمشهرها در پیش است اما ما به دقت این کلمات را دنبال نمی‌کنیم و در امور کاری آنها را مدنظر قرار نمی‌دهیم. این یادگار دوران دفاع مقدس بیان کرد: چرا مقام معظم رهبری تأکید بر آن دارند که حتماً وصیت‌نامه شهدا را بخوانیم؟ حکمت این حرف در کجا نهفته شده است؟ مگر در وصیت‌نامه شهدا چه مطالبی نوشته شده است که ما از آن بی‌خبریم و رهبری از آن آگاه هستند و تأکید بر خواندن آنها دارند. وی با تأکید بر اینکه ناگفته‌های جنگ بسیار است، افزود: هنوز بسیاری از رزمندگان اعم از فرماندهان ارشد نظامی، فرماندهان دسته و رزمندگان در رسته‌های گوناگون نظامی، دست به قلم نشدند و خاطرات جنگ را که در سینه نهان کرده‌اند، به روی کاغذ نیاورده‌اند؛ نباید حقایق جنگ در سینه فرماندهان دوران دفاع مقدس به خاک سپرده شود.
مداح اظهار کرد: چند سال از جنگ می‌گذرد. در شهر و دیارمان هنوز باغ‌موزه‌ای پرمحتوا با آثار و فضای زیبای بصری که به سهولت در اختیار شهروندان قرار بگیرد، همچنان المان‌های دفاع مقدسی درخور شأن سومین حرم اهل بیت(ع) مشاهده نمی‌شود و اگر هم هست، کیفیت آنچنانی ندارد. دلیل این کم‌توجهی‌ها کجاست؟
وی با تأکید بر اینکه جنگ ایران و عراق، نمونه بارزی از همبستگی ادیان الهی در ایران بود و نمونه این حرف را می‌توان در رزمندگان و شهدای مسیحی، زرتشتی و...  مشاهده کرد، گفت: جنگ یک وحدت ملی بود و همه اقشار جامعه به نحوی در آن شریک بودند و دوران کرونا، تداعی وحدت و همبستگی دوران دفاع مقدس بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی