[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پرچم‌داری شیراز در عدالت اجتماعی، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

تفاهم‌نامه همکاری مشترک شورای اسلامی و شهرداری شهر شیراز با قرارگاه حضرت احمد بن موسی(ع) سپاه فجر استان فارس و فرمانداری شهرستان شیراز به امضا رسید و از سند جامع محرومیت‌زدایی کلان‌شهر شیراز رونمایی گردید. این آیین 9 مهرماه در یکصد و بیست و نهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز، جانشین سپاه فجر استان فارس، فرماندار شهرستان شیراز و مسئول قرار گاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی(ع) برگزار شد.
 تفاهم برای سازندگی شیراز
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس رویکرد محرومیت‌زدایی را ارزشمند توصیف کرد. آیت‌الله لطف‌الله دژکام با تبریک هفته وحدت، تدوین سند محرومیت‌زدایی شهر شیراز را یک اقدام ارزشمند برشمرد و گفت: برای رفع محرومیت از گوشه‌گوشه حرم سوم اهل بیت(ع) هزینه‌هایی شده که جای قدردانی از شورای شهر شیراز،‌ فرمانداری، شهرداری شیراز، قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی(ع) سپاه فجر فارس دارد. وی افزود: شاهد حضور سپاه و بسیج در سامان‌دهی و انجام کار‌های برزمین‌مانده هستیم؛ از این رو امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه بین این نهادها شاهد هماهنگی بین چهار دستگاه برای تحقق نتایج مثمر ثمر در محرومیت‌زدایی شهر شیراز باشیم. آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خداوند متعال در سوره مبارک حج لیستی از وظایف مدیران در اجتماع را ذکر کرده که نخستین آن اقامه نماز است، اظهار کرد: کار عمرانی باید زمینه‌سازی فرهنگی داشته باشد و باید در ادامه، عملکردها بررسی و تصحیح شود؛ بنابراین در عرصه محرومیت‌زدایی نیز باید الگوی کامل برگرفته از قرآن کریم ارائه شود.امام‌جمعه شیراز با اشاره به اینکه پس از شناخت ابعاد محرومیت باید برای رفع آن عمل کرد، ادامه داد: حل مسئله مدل‌ها و الگو‌های مختلف می‌تواند داشته باشد؛ از این رو راهکار حل مسائل بسیار مهم است؛ چراکه باید به سراغ چگونگی حل مسائل برویم. نماینده ولی‌فقیه در فارس با تأکید بر تناسب رشد همه‌جانبه خدمت‌گیرندگان با خدمات،‌ اظهار کرد: در اوایل راه تمدن نوین اسلامی هستیم؛ از این رو باید رشد همه‌جانبه در ارائه خدمات مدنظر قرار گیرد تا به چند عرصه محدود شود.
 جهش بلند عمرانی در سفر ریاست‌جمهوری
شهردار شیراز در این مراسم از مجاهدت مدیریت شهری در حوزه محرومیت‌زدایی خبر داد. دکتر محمدحسن اسدی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به شیراز گفت: در سفر استانی رئیس‌جمهور به شیراز بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان پروژه شهرداری کلنگ زده و افتتاح می‌شود. وی با اشاره به برخی فعالیت‌های شهرداری در حوزه محرومیت‌زدایی ادامه داد: کار محرومیت‌زدایی عملی فرح‌بخش است؛ البته باید در نظر داشت که همه کارها در این حوزه نظیر مدرسه و خانه بهداشت و سایر موارد در دست مدیریت شهری به‌تنهایی نیست و دیگر دستگاه‌ها باید وارد عمل شوند. او با تقدیر از ابتکار مناسب در کمیسیون و سپس کمیته محرومیت‌زدایی گفت: در همین راستا امسال سه درصد بودجه عمرانی که مبلغ بالایی است، به حوزه محرومیت‌زدایی اختصاص یافته است. شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به افزوده شدن فرمانداری به تفاهم‌نامه سه‌جانبه سال قبل شورا، شهرداری و سپاه در خصوص محرومیت‌زدایی و رونمایی از سند جامع محرومیت‌زدایی به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها گفت: در همین راستا سال قبل تعدادی پروژه محرومیت‌زدایی تعریف و آغاز شد که در فاز نخست همین چند هفته قبل ۲۵۰میلیارد تومان از پروژه‌های محرومیت‌زدایی افتتاح شد و امسال هم ۷۰ پروژه محرومیت‌زدایی با ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار تعریف شده است. اسدی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سامان‌دهی بازسازی و نوسازی ۵۰۰ واحد مسکونی محرومین نیز با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه به شهرداری واگذار شده که در دست اجراست.
 عزم راسخ پارلمان شهری بر محرومیت‌زدایی
یکی دیگر از سخنرانان این آیین، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بود که بر عزم راسخ پارلمان شهری بر محرومیت‌زدایی تأکید کرد. سید ابراهیم حسینی گفت: با توجه به رویکرد شورای ششم درباره مأموریت در خصوص محرومیت‌زدایی و ایجاد یک کمیسیون به این نام در سال اول شروع به کار شورا، شناسایی و مطالعات و برنامه‌ریزی برای پروژه‌ها صورت گرفته است و در سال ۱۴۰۱ شاهد کلنگ‌زنی بسیاری از پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سطح مناطق یازده‌گانه شهرداری بودیم. وی افزود: مقرر گردید شهرداری دستورالعمل سند محرومیت‌زدایی را آماده نماید و تا هفته آینده با تصویب در شورای شهر، تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی در سال ۱۴۰۲ بین شورا، شهرداری، سپاه فجر و قرارگاه احمد بن موسی(ع) و فرمانداری به امضا خواهد رسید.
 هم‌افزایی برای تحقق محرومیت‌زدایی
‌فرماندار شیراز در این مراسم از حمایت کامل و همه‌جانبه دولت از رویکرد محرومیت‌زدایی خبر داد. لطف‌الله شیبانی در آیین رونمایی از سند جامع محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز، ضمن تبریک هفته وحدت، گفت: شورای اسلامی و شهرداری شیراز در خصوص محرومیت‌زدایی قدم‌های مؤثر و بدیعی برداشته‌اند و خوشبختانه در دو سال آینده و براساس افق‌های پیش رو چهره محرومیت از تمامی محلات برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نیروهای سپاه در مسیر اجرای برنامه‌ها منشأ اثر خواهد بود، عنوان کرد: تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی بین شورای شهر،‌ شهرداری شیراز و ادارات مختلف منعقد شد که امیدواریم پیگیری‌های لازم هم انجام شود تا به حصول نتیجه مطلوب برسیم. به گفته شیبانی، کارهای انجام‌شده در حوزه محرومیت‌زدایی در دو سال اخیر بی‌نظیر بوده است. وی خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد تیمی که در محرومیت‌زدایی پای کار هستند، مؤثر و راهگشا هستند. فرماندار شیراز با اشاره به مشکل تأمین فضا برای دانش‌آموزان شهر شیراز، عنوان کرد: در راستای محرومیت‌زدایی از ظرفیت قرارگاه و همکاری دستگاه‌های مرتبط برای این موضوع نیز راهکار مناسب تأمین گردد.
 محرومیت‌زدایی هدف انقلاب اسلامی
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه اگر سنگ بنای جامعه بر مبنای عدالت و اخلاق باشد، هم‌تراز با رویکردها و شعار انقلاب اسلامی حرکت کردیم، گفت: رکن اصلی انقلاب اسلامی رفع دغدغه از مردم به‌عنوان ولی‌نعمت‌های جمهوری اسلامی ایران است.
سیده مریم حسینی با تأکید بر این مطلب که هدف محرومیت‌زدایی برقراری عدالت اجتماعی و عدالت در خدمات ارائه‌شده به مردم است، تصریح کرد: برقراری عدالت در ارائه خدمات از خواسته‌های مدیران انقلاب اسلامی است. وی با ابراز خرسندی از عملکرد شورا و شهرداری به‌عنوان بنیان‌گذار رفع محرومیت از محلات شیراز به عنوان یک تکلیف در مدیریت شهری و شورا اظهار داشت: شهردار و مجموعه شهرداری و شورا عملکرد خود را با تفکر محرومیت‌زدایی آغاز کرده است. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: رسیدن به فهم مشترک تهیه سند محرومیت‌زدایی برای ۴۰ محله شیراز هدف است. به گفته حسینی، بخشی از محرومیت در بدنه شهرها به دلیل غفلت از این موضوع در عملکرد سالیان قبل مدیریت‌های شهری بوده است. وی خاطرنشان کرد: بخشی از وجود محرومیت به دلیل نوع کارکرد بوده که محروم از ارائه خدمات بر اساس عدالت‌محوری بوده است. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز افزود: امکانات شهری به‌صورت متوازن نیست؛ به همین دلیل شورای شهر به دنبال عدالت‌محوری و توسعه متوازن شهر است. حسینی ادامه داد: به دنبال شناخت الگویی محرومیت‌زدایی هستیم که در این مسیر با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی احمد بن موسی(ع) سپاه فجر استان پیگیری و دنبال 
می‌شود.
 پیشگامی سپاه در محرومیت‌زدایی
در ادامه این مراسم، جانشین سپاه فجر استان فارس با اشاره به نگاه ویژه مجموعه سپاه به حوزه محرومیت‌زدایی گفت: طی این مدت اتفاقات خوبی در حوزه محرومیت‌زدایی رقم خورده و ما آمدیم تا برای این کار به دستگاه‌ها کمک کنیم.
سرهنگ جمالی افزود: شاید در وظایف سپاه به‌صورت مستقیم به مواردی مانند آسفالت، سامان‌دهی اعتیاد، رفع آب‌گرفتگی، مسکن محرومین و سایر موارد از این دست اشاره نشده باشد، اما اگر ما وارد این حوزه‌ها شدیم، تنها برای کمک به دستگاه‌هاست. وی تصریح کرد: در همین راستا تاکنون سپاه یک‌هزار میلیارد تومان به منظور رفع محرومیت در شیراز کمک کرده و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده و ما هم به کمک شورا آمدیم و در این زمینه همه پیش‌قدم بودند و کارهای بزرگی رقم زدند.
 تمرکز بر حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است، تفاهم‌نامه همکاری مشترک شورای اسلامی و شهرداری شهر شیراز با قرارگاه حضرت احمد بن موسی(ع) سپاه فجر استان فارس و فرمانداری شهرستان شیراز به امضا رسید. 
در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و در جهت رفع محرومیت از چهره مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفع محرومیت کالبدی از مناطق کمتربرخوردار تا برقراری عدالت اجتماعی، مردم‌یاری از طریق توانمندسازی و حفظ کرامت مردم و خدمات‌رسانی به مردم در مناطق کمتر برخوردار و همچنین بهبود وضعیت و گسترش تعاملات فرهنگی و همکاری‌های متقابل در ارائه خدمات عمومی به نیازمندان و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مردم‌پایه، از طریق هم‌افزایی امکانات، توانمندی‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود طرفین، تفاهم‌نامه چهارجانبه فی‌مابین شورای اسلامی شهر شیراز به نمایندگی سید ابراهیم حسینی با سمت رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز به نمایندگی محمدحسن اسدی با سمت شهردار، قرارگاه اجتماعی امنیتی حضرت احمد بن موسی(ع) سپاه فجر فارس به نمایندگی یدالله بوعلی با سمت فرمانده قرارگاه و لطف‌الله شیبانی با سمت فرماندار به امضای مسئولان این دستگاه‌ها رسید. شایان ذکر است، این تفاهم‌نامه در 10 ماده و یک تبصره تنظیم شده و به امضای نمایندگان طرفین رسیده که از زمان امضا برای طرفین لازم‌الاجرا 
می‌باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی