[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شیــــراز کارگــاه بــزرگ عمــرانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه خبر
به همت شهرداری کلان‌شهر شیراز 29 پروژه عمرانی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی و زیست محیطی با اعتبار ۱۹۵۰ میلیارد ریال کلنگ زنی و به بهره‌برداری رسیدند. آیین افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌‌‌ها با حضور نمایندگان مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز، فرمانده انتظامی استان فارس، فرماندار شیراز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمعی از مدیران شهری و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
آبادانی از مهربانو تا قطارشهری

شهردار شیراز با اشاره به افتتاح وکلنگ زنی ۲۹پروژه عمرانی، فرهنگی،گردشگری، ورزشی، خدماتی و زیست‌محیطی شهرداری این کلان‌شهر گفت: اعتبار این ۲۹ پروژه، ۱۹۵۰ میلیارد ریال است. محمدحسن اسدی با بیان اینکه این کلان‌شهر امروز دارای پروژه‌های بسیاری است، اظهار کرد: این پروژه‌ها تنها در حوزه عمرانی نبوده بلکه در سایر حوزه‌ها همچون ورزشی، تفریحی، فرهنگی،گردشگری،  زیست محیطی بر اساس نیازهایی که کلان‌شهر شیراز دارد، تعریف شده است. او‌ بیان کرد: یکی از این پروژه‌ها خط ۲ قطار شهری است که از ایستگاه قهرمانان آغاز و تا ایستگاه میدان امام حسین(ع) است و تلاش داریم بر اساس وعده داده شده تا پایان سال بخشی از این خط افتتاح شود. شهردار کلان‌شهر شیراز تصریح کرد: باز آفرینی و ایجاد فضای ورزشی، تفریحی و عرضه محصولات فرهنگی باغ بانوان مهربانو جهت استفاده بانوان صورت گرفت ‌و براساس تصمیمات اتخاد شده بر آن شدیم تا در همه مناطق شیراز، یک باغ بانوان احداث شود. اسدی با بیان اینکه شهرداری شیراز امروز با بودجه ۱۵ هزار و ‌۳۵۰ میلیارد تومانی که قریب به ۸۵ درصد آن بودجه عمرانی است،  فعالیت می‌کند، گفت: این میزان بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان هزینه‌کرد است و انتظار می‌رود در آینده یک تحول جدی در همه ابعاد برای آن به‌وجود آید. اسدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز فصل جدیدی در کار و فعالیت در همه حوزه‌های شهرداری شیراز آغاز شده است. وی با تشریح این پروژه‌‌‌ها بیان کرد: در منطقه هشت (تاریخی-فرهنگی) شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بسیاری هستیم. اسدی بیان کرد: مرمت و ساماندهی سراهای احمدی، کف فرش گذر شیرازی، کف فرش گذر مطهری، کف فرش گذر بهار ایران، بهسازی محور امامزاده ابراهیم(ع) تا حرم حضرت شاهچراغ(ع)، بهسازی مسجد عتیق، کف‌سازی محله درب شیخ از پروژه‌هایی هستند که کلنگ‌زنی شد. شهردار کلان‌شهر شیراز افتتاح شیب‌شکن چمران با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال را از پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی ذکر کرد. او با اشاره‌ به افتتاح پروژه‌های شهرداری‌ منطقه ۵ گفت: این پروژه‌ها شامل پیاده‌روسازی، روکش آسفالت، جابه‌جایی شبکه برق، زیرسازی و جدول‌گذاری است. شهردار شیراز در ادامه به پروژه‌های منطقه ۳ اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از فاز اول بهسازی باغ ملی و تکمیل دیوار سنگی رودخانه خشک برای ایمن سازی از جمله پروژه‌هایی بود که در آبان‌ماه در این منطقه مورد بهره‌برداری قرارگرفت. او گفت: پروژه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شامل باز آفرینی و ایجاد فضای ورزشی، تفریحی در باغ مهربانو، گالری خیابانی، المان نوری شهید عباس دوران و بوم نقاشی مسیح عاشورا در ایستگاه مترو امام حسین (ع) نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
اهمیت تمرکز بر جایگاه بانوان در جامعه

رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم با اشاره به این واقعیت که نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: غفلت از این قشر اشتباهی  بزرگ و گاه برگشت ناپذیر است که این مسئله را به خودم و سایر دست اندرکاران گوشزد می‌کنم تا این مسئولیت را فراموش نکنیم. مهدی طاهری با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به جایگاه زن در جامعه و در خصوص افتتاح اولین باغ مهربانو اضافه کرد: شاید برای اجرای چنین پروژه‌ای عددی که هزینه شده چشمگیر نباشد، اما حاصل آن مهم است. این  یک پروژه فرهنگی و اجتماعی است و نباید فقط عدد، رقم و کالبد یک پروژه را ببینیم. رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به هزینه کرد یکصد میلیارد تومان در صورت وضعیت یک ماه در خط دوم مترو ادامه داد: اگر  این اعتبار را  در مناطق ببینید متوجه خواهید شد که میزان برداشت و تعداد مردمی که از این پروژه‌‌‌ها استفاده می‌کنند چند برابر است. البته  ابر پروژه‌هایی نظیر مترو باید حتماً اجرا شود، اما در کنار کلان پروژه‌‌‌‌ها باید به سرعت تعداد زیادی از پروژه‌‌‌ها را فعال کنید. طاهری گفت: امروز در این برنامه شاهد بودیم پروژه‌های زیادی در مناطق شهرداری یا افتتاح یا کلنگ زنی شد که این باید در ماه‌های آینده هم ادامه یابد. وی ادامه داد: انقلاب آرمان‌های بلندی را برای بانوان دیده و باید توجه ویژه‌ای به نیازهای این قشر مهم از جامعه شود. او خواستار ایجاد تعداد بیشتری  باغات بانوان‌ در مناطق شهرداری شد و‌ گفت: اجرای چنین پروژه‌هایی در روحیه اجتماعی اثر گذار است و با این کار سرمایه‌های اجتماعی را به‌دست می‌آوریم. البته اجرای این پروژه‌‌‌ها باید در گذشته‌‌‌ها انجام می‌شد و این‌‌‌ها پروژه‌های  پیشران ما نیست.
برخاستن از خواب بلند عمرانی

در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر شیراز گفت: در سال‌های اخیر حوزه عمرانی و فرهنگی شهر در خواب بوده و در سه سال آینده امیدواریم شاهد تحولات خوبی در این حوزه باشیم. علی اکبر سلطانی افزود: در همین راستا ۲۰۰پروژه محله‌ای و تعداد زیادی پروژه شهری بزرگ مقیاس و ستاره‌دار تعریف شده  که برخی نقش بسزایی در حوزه حمل‌ونقل دارد و سعی می‌کنیم این خواب را به نشاط تبدیل و هر دو هفته یک بار تعدادی پروژه افتتاح یا کلنگ زنی شود تا از شعار زدگی هم دوری کنیم. وی یادآور شد: بالغ بر 70 پروژه شهری که هر یک نقش بسزایی در حمل‌ونقل دارد می‌توان با بهره‌برداری از آن‌ها به مردم شیراز خدمت کرد.
در ادامه این مراسم، عضو هیئت رییسه شورای شهر شیراز خواستار هم افزایی برای پیشبرد طرح‌های عمرانی شد. مهدی نصیری گفت: قرار شد تا در هر منطقه یک باغ مهر بانو ایجاد شود و علت اینکه اولین باغ در ابتدای پیاده راه سلامت استاد شجریان اجرا شد این بود که  پیش از این زیر ساخت‌های باغ  در این محل ایجاد اما درب آن بسته بود و در چند ماه آینده در مناطق مختلف شاهد اجرای چنین باغ‌هایی با وسعت بیشتر خواهیم بود.
عضو و ناظر شورای شهر در منطقه ۸ بافت تاریخی و فرهنگی شیراز هم گفت: از پروژه‌هایی که امروز افتتاح یا کلنگ زنی شد ۷پروژه  افتتاحی و۷ پروژه کلنگ زنی مربوط به این منطقه بود، این در حالی است که  رتبه اول بودجه عمرانی نیز مربوط به این منطقه است و‌ امیدواریم‌ از این پس شاهد افتتاح پروژه‌های بیشتری در شهر باشیم.محمد تقی تذروی  عضو و ناظر شورا در منطقه ۲ شهرداری شیراز نیز گفت: منطقه ۲شهرداری امروز یک‌کارگاه کوچک عمرانی است و  امروز در سال دوم شورای ششم شاهد بهره‌برداری و کلنگ زنی پروژه‌هایی در این منطقه هستیم و از امروز هر ماه و هفته شاهد افتتاح و کلنگ زنی تعدادی پروژه هستیم و در سال سوم نیز شاهد کلنگ زنی پروژه‌های بزرگی خواهیم بود تا عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.
نقش ارزنده مهربانو در نشاط افزایی بانوان

رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز نیز عنوان کرد: باتوجه به سیاست گذاری شورا در استان و حمایتی که از خانواده و بانوان و بنیان خانواده داشته است، مقرر شد تا تعداد ۱۱ باغ بانوان در مناطق یازده گانه شهر شیراز به بهره‌برداری برسد. افسانه خواست خدایی با اشاره به اینکه به‌زودی در سه منطقه کم برخوردار ۱۱، ۵ و ۷ شاهد بهره‌برداری از باغ بانوان خواهیم بود، اظهار کرد: امروز به فرمایش مقام معظم رهبری همه بانوان و مردم کشور ما باید به عنوان یک ید واحده باشند و در عرصه جهاد تبیین دست دشمن را قطع کنند. او یادآور شد: با سیاست گذاری که در شورا در حوزه بانوان شکل گرفته، قطعاً نیل به این هدف به‌زودی محقق خواهد شد و معتقدم باغ‌ مهربانو باتوجه به ویژگی‌هایی که دارد، یکی از خاص‌ترین باغ‌ها در سطح کشور خواهد شد.
ایمن سازی از شمال تاجنوب کلان‌شهر

محمد امین معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم در حاشیه افتتاح شیب شکن رودخانه خشک در چمران گفت: هر سال به دلیل جاری شدن سیلاب در رودخانه خشک شاهد آسیب‌هایی به ابنیه هستیم که در این راستا سال ۸۶طرح جامعی تعریف شد که بر طبق آن قرار شد سه سازه بزرگ به عنوان شیب شکن ایجاد شود که در همین ارتباط سومین شیب شکن ظرفیت ۱۵هزار متر مکعب مورد بهره‌برداری قرار گرفت. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شیب‌شکن‌ها با چهار هدف ساخته می‌شوند، گفت: هدف اول برای کنترل نیروی جنبشی سیلاب، هدف دوم تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از آب شستگی بستر و سازه‌هایی که در رودخانه قرار دارد. امین خاطرنشان کرد: این سازه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که حوضچه و مخزن، بلوک شیب‌شکن و دیوارهای محافظتی از دیگر اجزای آن است. او عنوان کرد: این شیب‌شکن با اعتباری بالغ ‌بر ۱۲میلیارد تومان احداث شده است و برای اجرای آن ۲۶ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام شده است.
شیراز در مسیر افق‌های یونسکو

شهردار منطقه ۸ بافت تاریخی و فرهنگی شیراز هم با اشاره به افتتاح و کلنگ زنی ۱۴پروژه در این منطقه ضمن ارایه گزارشی از این طرح‌‌‌ها گفت: امروز هر گردشگری وارد شیراز می‌شود حتماً به این منطقه می‌آید چرا که گردشگران تمایلی به رفتن به بافت‌های دیگر ندارند و در این مدت تمایل به اسکان در بافت تا حدود زیادی افزوده شده و اسکان در بافت را به رفتن به هتل‌های پنج ستاره ترجیح می‌دهند. علی مصلی‌نژاد افزود: پروژه پیاده راه ناصر خسرو در راستای ثبت پروژه ۳۵هکتاری زندیه در یونسکو انجام‌ شده که در این راستا برای این کار تا کنون سنگفرش  میدان شهدا و آب نماهای آن تکمیل شده و به همت شهردار ساختمان شهرداری شیراز تخلیه شده و به موزه تبدیل خواهد شد و سایر ادارات هم باید در راستای ثبت جهانی این اثر گام‌های اساسی بردارند. شهردار منطقه ۲شیراز هم در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از کلنگ زنی  پروژه ۴۵متری محراب در این منطقه گفت: پروژه ۴۵متری محراب  با اعتباری بالغ بر۵۰ میلیارد تومان و به طول یک و نیم کیلومتر اجرا می‌شود.
تسهیلگری  با بازگشایی گره‌های ترافیکی

شهردار منطقه ۲ شیراز گفت: هدف از اجرای پروژه بلوار محراب، تسهیل در ترافیک عبوری و تقویت معابر شمالی- جنوبی کلان‌شهر شیراز در رفع گره‌ها و موانع ترافیکی است.محمد تولایی شیرازی شهردار منطقه ۲ شیراز در حاشیه آیین افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۹پروژه عمرانی، فرهنگی، گردشگری، ورزشی، خدماتی و زیست‌محیطی شهرداری شیراز در مراسم کلنگ‌زنی بلوار 45 متری محراب بیان کرد: ارزش هزینه اجرایی پروژه ۵۰ میلیارد تومان است. او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه ۱۴ ماهه به بهره‌برداری برسد. شهردار منطقه ۲ شیراز هدف از اجرای این پروژه را تسهیل در ترافیک عبوری و تقویت معابر شمالی- جنوبی کلان‌شهر شیراز در رفع گره‌ها و موانع ترافیکی دانست.
پروژه‌های شهرداری شیراز بر مدار سازندگی

در این مراسم 29 پروژه عمرانی، فرهنگی، ورزشی، خدماتی و زیست محیطی با اعتبار بیش از 1266 میلیارد ریال به همت شهرداری کلان‌شهر شیراز به بهره‌برداری رسیدند.شهرداری شیراز نگاه ویژه‌ای به بافت تاریخی شیراز داشته و به همت شهرداری منطقه 8 طیف گسترده‌ای از پروژه‌‌‌ها در این منطقه با اصالت از کلان‌شهر شیراز به بهره‌برداری رسیدند. بهسازی و بازآفرینی خیابان ناصرخسرو با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال انجام گرفت و عملیات سنگفرش میدان شهدا، فاز اول مرمت، کف سازی و زیباسازی گذر سنگ سیاه و گذر منصوریه در مجموع با اعتبار 148 میلیارد ریال به اتمام رسید.ساماندهی بست شهید دستغیب (ره)، بهسازی و مرمت گذر قهر و آشتی و گذر حکیم السلطنه با اعتباری بیش از 50 میلیارد ریال به همت شهرداری منطقه 8 شیراز انجام شد و عملیات بهسازی ورودی و مانیتورینگ شورای اسلامی شهر شیراز با اعتبار 20 میلیارد ریال پایان یافت. نگهداری و بهسازی ظرفیت‌های کلان‌شهر شیراز به‌موازات بهره‌برداری از طرح‌های جدید دارای اهمیت است و در همین راستا شهرداری شیراز عملیات بهسازی باغ ملی را در فاز اول با اعتباری بالغ بر 132 میلیارد ریال در دستور کار قرار داد. از دیگر پروژه‌هایی که در شهرداری منطقه 3 شیراز به بهره‌برداری رسیدند می‌توان به تکمیل دیوار سنگی رودخانه خشک با اعتباری بیش از 30 میلیارد ریال اشاره کرد که با بهره‌برداری از این طرح ضریب ایمنی منطقه افزایش خواهد یافت. در همین زمینه معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز عملیات احداث شیب شکن چمران را با اعتبار 120 میلیارد ریال با موفقیت به انجام رسانید. شهرداری شیراز به موازات همه طرح‌های عمرانی، نگاه ویژه‌ای به گسترش نشاط و شادابی در بطن جامعه داشته و از این رو طرح‌های ورزشی و فرهنگی متنوعی به بهره‌برداری رسیده است.فضای ورزشی و تفریحی باغ مهر بانو با اعتبار 150 میلیارد ریال، گالری خیابانی، بوم نقاشی مسیح عاشورا و المان نوری شهید عباس دوران به همت معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و سیصد میلیون ریال در نقاط مختلفی از کلان‌شهر شیراز به بهره‌برداری رسیدند. محرومیت زدایی از نقاط کمتر برخوردار رسالت بزرگی است که شهرداری کلان‌شهر شیراز نگاه ویژه‌ای به آن داشته و در همین راستا طیف عمده‌ای از پروژه‌های عمرانی در منطقه 5 به بهره‌برداری رسیدند. پیاده رو سازی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال، روکش آسفالت با اعتبار 24 میلیارد ریال، جابه‌جایی شبکه برق کوچه 53 بنی‌‌‌هاشمی با اعتبار 10 میلیارد ریال و زیرسازی و جدول گذاری و آسفالت معابر در محدوده شهرداری منطقه 5 با اعتبار 80 میلیارد ریال از طرح‌هایی است که چهره این منطقه کمتر برخوردار را متحول خواهد کرد. در پایان  این مراسم از خانواده شهید بهادر آزادی شیری از شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ(ع) تجلیل شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی