[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

ناظم الشریعه: سومی ما در جهان اتفاقی نبود، روزنامه شیراز نوین

سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتسال که در حال حاضر یکی از گران‌ترین مربیان فوتسال دنیا به شمار می‌رود از دوران حضورش در تیم‌ ملی ایران و همکاری با تیم‌های ملی عراق و کویت می‌گوید. ناظم الشریعه: سومی ما در جهان اتفاقی نبود.
به گزارش ورزش سه، محمد ناظم الشریعه، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتسال ایران که سومی جهان تحت رهبری او به ارمغان آمد و بزرگترین افتخار ملی فوتسال را با شاگردانش رقم زد؛ در حال حاضر هدایت تیم ‌ملی فوتسال کویت را بر عهده دارد و در آستانه شروع مسابقات مقدماتی جام‌ ملت‌های آسیا، گفت‌وگویی را با خبرنگار ورزش سه داشته است.
مربی مشهور فوتسال جهان که اصالتی شیرازی دارد و جزو گران‌ترین مربیان فوتسال جهان محسوب می‌شود، از دوران حضورش در تیم‌‌های ملی ایران و عراق می‌گوید. ناظم الشریعه در ادامه به سومی‌ جهان، عملکرد تیم‌ ملی فوتسال در تورنمنت برزیل و به وزیر جدید ورزش پرداخته است و همچنین نیش و کنایه‌ای به بسیاری از افرادی زده است که در دوران حضور وی در تیم‌ ملی، مصاحبه‌هایی را انجام می‌دادند.
*در فوتسال عراق رنسانس رقم زدیم
با تیم‌ ملی عراق نزدیک به دو الی سه ماه مذاکره می‌کردیم؛ چون می‌خواستیم در جایی که قرار است برویم، اثرگذار باشیم؛ زیرا بحث ما توسعه فوتسال بود و همه بنده را می‌شناسند که اولویت من برای حضور در عراق بحث مالی نبوده است و من با کادرم همیشه سعی کردیم هدفمان پیشرفت فوتسال در قاره آسیا باشد. تمام تلاشمان را کردیم که از برند فوتسال ایران در آسیا دفاع کنیم و آبرو و شخصیت فوتسال ایران را حفظ کنیم. در عراق شرط و شروط گذاشتیم که باید در خیلی از زمینه‌ها پیشرفت کنند؛ ابتدا سخت افزار را گسترش دهند، چون استعدادهای خوبی در تمامی رده‌های سنی دارند. پولش را داشتند، خیلی زود سِیر صعودی طی شد و نسبت به قبل خیلی خیلی بهتر شدیم.
*شکوفایی فوتبال عراق آشکار بود
او ادامه می‌دهد: پس از یک سال، شکوفایی فوتسال عراق آشکار بود، اما زیرساخت‌ها کمی ایراد داشت و باید تغییرات گسترده‌ای رخ می‌داد که بر سر همین مسائل نتوانستیم همکاری را ادامه دهیم. همه می‌دانند که من چه کار بزرگی را در عراق انجام دادم و کافی است به قبل از من نگاهی بیندازند؛ یک تیم جوان را برایشان درست کردیم. بازیکن 42 ساله داشتند، ولی وقتی من از عراق جدا شدم چند بازیکن زیر 20 سال داشتیم. همین حالا هم مسئولان آنها با من در تماس هستند و قدردانی می‌کنند؛ آنها معتقدند که دیدگاه ما بوده که باعث پیشرفت عراق در رشته فوتسال شده است.
*اولویت اصلی من حفظ شخصیت است
درآمد من اصلاً از ورزش نیست؛ حالا هر چقدر هم که پول داشته باشد، من بیزینس خودم را دارم. دورانی که در تیم‌ ملی بودم خیلی‌ها سخنرانی می‌کردند که ناظم الشعریه و کادرش کمترین قرارداد را دارند در صورتی که قرارداد من از خیلی‌ها بیشتر بود، ولی دنبال این چیزها نبودم. اولویت من شخصیت حرفه‌ای تیم‌ملی بود، در دوران حضورم در تیم ‌ملی هیچ‌کس از بازیکنان جرأت نمی‌کرد در خصوص تیم‌ ملی و برنامه‌های ما حرفی بزند که شخصیت تیم‌ ملی را زیر سؤال ببرد و بخواهند کادر را زیر سؤال ببرند.
*می‌خواهم فوتسال کویت را از نو بسازم 
پس از عراق سه پیشنهاد را داشتیم که تصمیم گرفتیم کویت را انتخاب کنیم؛ کویتی‌ها چند سال محروم بودند و پس از آن به مربیان برزیلی روی آوردند، اما انگار به هدفی که داشتند، نرسیدند. متأسفانه مشکل بزرگ کویت این است که استعدادهای زیادی نداریم؛ آنها بهترین زیرساخت‌ها را دارند، اما استعدادهای زیادی نداریم. امکانات خوبی دارند با اینکه در سطح جهانی نیستند، اما نسبت به کشورهای همسایه شرایط بهتری دارند، چون از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند و این امکان وجود دارد که وضعیت آنها خیلی بهتر از حال‌ و روز فعلی‌شان شود. تقریباً نزدیک به دو ماه در تماس بودیم و چند سفر به کویت و امارات داشتم و جلسه‌ای را با آنها برگزار کردیم؛ حقیقتاً تمامی درخواست‌های خودمان را به آنها ارائه دادیم و خواستیم تمامی بازیکنان تغییر کنند و شکل جدیدی به فوتسال این کشور بدهیم. تیمی که در جام‌ ملت‌ها شرکت کرده بود از لحاظ میانگین سنی بسیار بالا بود و باید آن را کاهش می‌دادیم تا در آینده شاهد نشانه‌های پیشرفت باشیم، زیرا فوتسال نیاز به جنگندگی دارد و آنها نسبت به این داستان خالی بودند. باید نیروی جوان به تیم‌ ملی تزریق می‌کردیم.
* دو تیم ملی در کویت درست کردیم
از لحاظ تاکتیکی تا حدودی خوب بودند، اما از بدنی بسیار ضعیف نشان دادند؛ خدا را شکر پس از حضور ما پیشرفت کردند و در مسابقات عرب‌کاپ به‌عنوان نایب‌قهرمانی دست یافتیم که برای اولین بار در تاریخ فوتسال‌ آنها رقم خورد. آنها دریافتند که برای شخصیت فقط پول کافی نیست و باید بیش از این تلاش کنند. تیم زیر ۲۳ سال را تشکیل دادیم که دو تیم ملی داشته باشیم و تیم‌ ملی ب را قرار است پس از جام‌ملت‌ها در لیگ‌برتر فوتسال کویت شرکت دهیم. تیم ملی کویت از لحاظ میانگین سنی خیلی جوان‌تر شده و قطعاً اگر ادامه‌دار باشد، بدون شک کویتی‌ها در فوتسال می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
* می‌خواهیم در بحرین خودنمایی کنیم 
در حال حاضر در بحرین هستیم و باید در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا شرکت کنیم. باید همه تیم‌ها را به‌عنوان یک سد محکم نگاه کنیم و بازیکنان ما باید یاد بگیرند که هیچ تیمی را دست کم نگیرند. ما می‌خواهیم راهی جام‌ ملت‌های آسیا شویم و شخصیتمان را تعریف و در بحرین خودنمایی کنیم.
* با تیم‌ملی فوتسال ایران به سطح جهانی رسیدیم
قبلاً یک هدف و نقشه‌ای را برای خودمان تعریف کردیم که ابتدا نقاط ضعف را پوشش دهیم؛ یکی از آنها فیتنس بود که بازی‌های دوستانه را با تیم‌های اروپای شرقی انجام دادیم و جنگندگی تیم ‌ملی را بالا بردیم و از هیچ تیمی هراسی نداشتیم. سعی کردیم تاکتیک روز را انجام دهیم و نسبت به آن بسیار برنامه‌ریزی نمودیم و پیشرفت هم کردیم؛ همه هم متوجه شدند و نتایج ‌ما بیانگر ادعای ما خواهد بود. الآن فوتسال دنیا با توجه به مسائل مالی پیشرفت کرده است.
*بسیاری از کشورها به فوتسال روی آورده‌اند
به آسیا نگاه کنید متوجه می‌شوید که همه تیم‌ها مربیان خارجی طراز اول را آورده‌اند و در حال پیشرفت هستند. خیلی از کشورها در فوتبال نمی‌توانند موفق باشند، اما در فوتسال چون امکانات محدودتری می‌خواهد، مسیر موفقیت راحت‌تر است و همین مسئله باعث شده که کشورهایی همانند اندونزی و ... به فوتسال روی بیاورند.
*مراکش از قطب‌های آینده فوتسال خواهد بود
در جهان دو سبک داریم؛ سبک‌هایی با تکنیک غنی و سبکی با تاکتیک غنی. در آمریکای جنوبی تکنیک غنی دنبال می‌شود و ابتدا ایران با این سبک جلو می‌رفت، اما ما سعی کردیم مانند اروپایی‌ها باشیم و دو سبک را در دستور کار قرار بدهیم. خیلی از کشورهای اروپایی پیشرفت کردند و از لحاظ تاکتیکی بهترین شدند، اما تکنیکی ضعف دارند. در حال حاضر مراکش از آفریقا پدیده فوتسال شده و در آینده از قطب‌های فوتسال دنیا خواهند شد؛ با توجه به بازی‌هایی که کردند، کاملاً سرعت و پیشرفت‌ آنها مشهود بوده است.
*اشتباهات دیگران را تکرار نمی‌کنم 
در ارتباط با تیم ‌ملی معمولاً صحبت نمی‌کنم و بسیاری از خبرنگاران از بنده سؤال می‌کنند. کار بسیار اشتباهی که خیلی از دوستان در دوران من داشتند را من انجام نمی‌دهم؛ خیلی‌ها آن‌ روزها آرزو داشتند که جایگاه من را داشته باشند و همه کارشناسی می‌کردند؛ البته باید به بزرگان احترام بگذارم، اما خیلی‌ها در بدترین شرایط به ما ضربه زدند. 
باید سؤالات فنی در خصوص تیم‌ ملی را سرمربی‌اش پاسخ‌گو باشد و سایر مسائل را فدراسیون و کمیته فوتسال جواب دهند. 
تیم ملی باید جوان‌گرایی کند و نتایجی که در برزیل گرفتند، خوب بود اما باید نقشه و راهبرد داشته باشند که نمی‌خواهم در این‌باره ریز شوم.
او ادامه می‌دهد: باید بگویم که همه‌چیز جوان‌گرایی نیست؛ جوان‌گرایی اصول و آداب خودش را دارد و اگر بی‌برنامه جلو برود، قطعاً ضرر می‌کنند. اما خدا را شکر تمامی تیم‌های لیگ جوان‌گرایی کردند و به تیم ‌ملی کمک می‌کنند. در زمان بنده خبری از جوان‌گرایی تیم‌ها نبود و چهار تیم ‌اول از لحاظ میانگین سنی بالا بودند و بازیکنان مسن داشتند، اما حالا خیلی بهتر شده‌اند. در مجموع به نظرم باید باید بگذاریم مربیان تیم‌ ملی کارشان را کنند و کمیته فوتسال نظارت کند. متأسفانه در زمان ما در جام جهانی بودیم و هر کسی هر چیزی دلش می‌خواست علیه ما می‌گفت و روحیه بازیکنان را تضعیف می‌کرد. 
امیدوارم این اتفاقات دیگر برای تیم‌ملی هرگز رخ ندهد؛ در هر صورت لیگ ‌برتر ایران خیلی خیلی بهتر شده است.
*وزیر جدید می‌تواند به ورزش کمک بزرگی کند 
دوست دارم در خصوص وزیر ورزش صحبت کنم؛ پیش‌ترها مُد بود که می‌گفتند طرف عکس با شورت ورزشی ندارد، اما در دنیا مدیران هستند که ورزش را دگرگون می‌کنند، به شرطی که مشاورین مناسبی داشته باشند. آقای هاشمی با توجه به فعالیتی که در آموزش‌وپرورش داشت و سال‌ها در بحث ورزش فعالیت کرد، حضورش به‌عنوان وزیر ورزش قطعاً اتفاق خوبی است و می‌تواند کمک شایانی به ورزش کشور کند. امیدوارم با کمک وی این کِشتی به گل‌نشسته ورزش باری دیگر به دریای موفقیت بازگردد.
*حیف است با این همه استعداد عقب باشیم
حیف هست که با این‌همه استعداد نسبت به سایر کشورها عقب باشیم؛ باید زیرساخت‌ها را درست کنیم و این یک امر حیاتی است.
بسیاری از جوانان دارند سوخت می‌شوند؛ ایران پتانسیل بسیاری بالایی در ورزش دارد و امیدوارم جوانان ما حیف نشوند، زیرا من در کشورهایی که بوده‌ام، هیچ‌کجا استعداد جوانان ما را نداشته‌اند.
*سومی جهان ما اتفاق نبود 
سومی جهان اگر برنامه‌ریزی درستی انجام شود، قطعاً تکرار می‌شود؛ چه بسا که تیم‌ ملی می‌تواند به قهرمانی و نایب‌قهرمانی فکر کند؛ سومی جهان ما اتفاق نبود. همه می‌دانند که تیم‌ملی ایران در رنکینگ به سومی جهان رسید و حتی در همین دوره قبلی اگر مشکلاتی پیش نمی‌آمد به راحتی به فینال می‌رسیدیم، اما در کل امیدوارم تیم‌ ملی ایران به بهترین‌ها برسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی