[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سرمربی تیم ملی کاراته ناشنوایان بانوان‌: وظیفه بزرگ مسئولان، ایجاد انگیزه برای ناشنوایان است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
ورزش در کشور ما مهجور است و ورزش بانوان به مراتب مهجورتر و حالا در نظر بگیرید ورزش بانوان، آن‌هم در بخش ناشنوایان چه وضعیتی می‌تواند داشته باشد.
با این وجود، فارس حتی در این بخش نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد، به طوری که سرمربی تیم ملی کاراته ناشنوایان بانوان، یک بانوی شیرازی است.
آسیه مردانی متولد بهمن ماه سال 1364 از کودکی به رشته‌های رزمی علاقه داشته و از کلاس پنجم ابتدایی تاکنون، در کاراته فعالیت دارد و می‌گوید: بعدها خواهرم مژده هم که کم‌شنوا بود به این رشته پیوست؛ از آنجایی که مربیان کمی در این رشته برای بانوان وجود داشت، من در 15 سالگی به جرگه مربیان وارد شدم.
آسیه  15 ساله بوده که کمربند مشکی خود را گرفته و از 17 سالگی در میادین کشوری و بین‌المللی صاحب مدال بوده است؛ حالا هم مدرک مربیگری و داوری ممتاز ملی را دارد و در این خصوص عنوان می‌کند: سال گذشته در المپیک ناشنوایان که در برزیل برگزار شد، به‌عنوان سرمربی تیم ناشنوایان حضور داشتم که نایب‌قهرمان شدیم.
مژده هم قهرمان چندین دوره مسابقات کشوری و بین‌المللی است؛ او سه سال از آسیه کوچکتر است و در بخش کاتا فعالیت می‌کند. آسیه مردانی در خصوص خواهرش می‌گوید: مژده در سال 2013 اولین مدال تاریخ کاراته ناشنوایان را بعد از انقلاب به خود اختصاص داد و سال 2017 هم در المپیک ناشنوایان در ترکیه مقام سوم را به دست آورد. سال 2022 قهرمان جهان شد و برنز المپیک برزیل را هم به خود اختصاص داد. هنوز هم مسابقات متعددی پیش روی مژده است و افتخارات بیشتری می‌تواند کسب کند و من خوشحالم که در تمام این سال‌ها به‌عنوان مربی کنارش بودم. این مربی شیرازی از فدراسیون ناشنوایان و رئیسش به نیکی یاد می‌کند و می‌افزاید: آقای شیشه گران در سال‌های اخیر کارهای زیادی برای بچه های ناشنوا انجام داده؛ البته همیشه در ورزش دچار کمبودهایی هستیم، اما همین که می‌توانیم تمریناتمان را به طور منظم انجام دهیم، جای شکر دارد؛ به واسطه همین تمرینات، سال گذشته در المپیک برزیل نایب‌قهرمان شدیم که افتخار بزرگی برایمان بود.
اما مژده مردانی تنها ورزشکار فارس در تیم ملی کاراته ناشنوایان نیست. 
آسیه مردانی می‌گوید: به‌جز خواهرم، خانم زینب حسن‌پور هم از فارس در تیم ملی حضور دارد؛ او هم در بخش انفرادی و تیمی فعالیت دارد و صاحب عنوان است.
وی درباره وضعیت کلی استان فارس در کاراته ناشنوایان نیز عنوان می‌کند: بچه‌های ناشنوا شرایط ویژه و خاصی دارند؛ هر کسی توانایی تمرین کردن با آنها را ندارد و خودشان باید زبان ناشنوایان را بلد باشند؛ البته ناگفته نماند که یک‌سری از بچه‌ها کم‌شنوا هستند؛ نیازی به زبان اشاره و زبان خاص ناشنوایان ندارند. مردانی در خصوص بزرگترین معضل ورزش ناشنوایان اظهار می‌کند: متأسفانه ما دچار کمبود اسپانسر هستیم؛ ما نیاز به حمایت مالی داریم تا بتوانیم بچه‌ها را در فاصله زمانی که مسابقات رسمی برگزار می‌شود، شرکت دهیم. مسابقات زیادی در کشورهای مخلتف برگزار می‌شود، اما در بحث اسپانسرینگ، ما مشکلات زیادی داریم و خواهش می‌کنم هر کسی می‌تواند به بچه‌های ناشنوا کمک کند؛ این بچه‌ها استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارند و فقط باید دیده شوند. سرمربی تیم ملی کاراته ناشنوایان در پایان می‌گوید: ایجاد انگیزه برای ناشنوایان، یکی از بزرگترین کارهایی است که مسئولان می‌توانند برای این بچه‌ها انجام دهند؛ مطمئن باشید اگر حمایت درست و به‌جایی صورت گیرد، توانایی قهرمانی در جهان را هم داریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی