[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

حقوق ۵میلیونی معلمان غیردولتی ناکافی است ، روزنامه شیراز نوین


 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com 

به دلیل اینکه شمار زیادی از دانش‌آموزان در شهر شیراز (مانند ناحیه یک) در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، باید به معیشت معلمان این مدارس نگاه ویژه شود و حقوق آنها متناسب با قانون کار پرداخت شود.
آموزش و پرورش در جوامع مختلف حائز اهمیت ویژه است؛ در این میان معملمان دارای جایگاه و نقش ویژه‌ای هستند.
زمانی که معیشت معلم تأمین و رو به راه باشد، با فراغ بال و خاطر بهتری به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان خود می‌پردازد؛ چیزی که معلمان ما امروز خواستار آن هستند.
همچنین نکته حائز اهمیت دیگر، حقوق معلمان مدارس غیردولتی است و باید گفت که وضعیت حقوقی معلمان مدارس غیردولتی یکی از دغدغه‌های این گروه از معلمان است و متأسفانه اغلب متناسب با حق و حقوق و زحمات معلمان این مدارس پرداخت نمی‌شود؛ هرچند تعدادی از مؤسسان مدارس غیردولتی، حقوق مناسب برای معلمان خود در نظر گرفته‌اند، اما گروهی نیز هنوز پیش‌بینی مناسبی نداشته‌اند.
 ضرورت پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی متناسب با قانون کار
سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پیگیری‌های اخیر خود در این خصوص بر این نکته تأکید داشته است که باید حقوق معلمان مدارس غیردولتی متناسب با قانون کار باشد و در این میان، لازم است که متناسب با الگوی شهریه، پیوست قرارداد فرهنگیان در مدارس غیردولتی دیده شود و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نیز بر این امر نظارت ویژه داشته باشند.
 تحصیل 30 تا 50 درصد دانش‌آموزان ناحیه یک شیراز در مدارس غیردولتی 
در بسیاری از نواحی آموزش و پرورش، بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند؛ در شهری مانند شیراز و در ناحیه یک این شهر، حدود ۳۰ الی ۵۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغول‌اند. بر این اساس، نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی به حق و حقوق معلمان مدارس غیردولتی توجه داشته و تأکید دارند مسئولان باید به دنبال حق و حقوق معلمان غیردولتی باشند.
علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این راستا ضمن تأکید بر اینکه چند سالی است که به وزارت آموزش و پرورش بی‌توجهی شده، گفته است: اگر خواستار تعلیم و تربیت مناسب فرزندان هستیم، باید وضعیت معلمان را بهبود ببخشیم.
وی با اشاره به اینکه وضعیت معلمان غیردولتی از موضوعات مطرح شده اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با وزیر آموزش و پرورش بود، می‌گوید: به طور متوسط حدود ۱۲ الی ۱۵ درصد مدارس کشور غیردولتی هستند و در بعضی از نواحی مانند ناحیه یک شیراز حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغول‌اند. پاک‌فطرت تصریح می‌کند که دولت و وزارت آموزش باید بر مدارس غیردولتی نظارت دقیق داشته باشند و اظهار می‌کند: میزان حقوق معلم مدارس غیردولتی نباید کمتر از معلم دولتی باشد؛ لازم است تا میزان حقوق تمام معلمان در یک سطح باشد.
 حقوق 5میلیون تومانی معلمان مدارس غیردولتی 
او به این موضوع هم اشاره کرده است که حقوق برخی از معلمان در مدارس غیردولتی حدود ۴ الی ۵میلیون تومان است و همچنین بعضی از این معلمان در طول سال هم به صورت کامل تحت پوشش بیمه نیستند.
پاک‌فطرت عنوان کرده است که افزایش حقوق معلمان غیردولتی و رساندن آن به میزان معلمان رسمی باید در نظر گرفته شود و برخورداری از بیمه کامل و رفاهیات معلمان غیردولتی باید به صورت جدی توسط وزیر آموزش و پرورش پیگیری شود. وی وضعیت مالی مدارس غیردولتی را مطلوب دانسته و می‌گوید: شهریه‌های این مدارس بر اساس رتبه‌بندی از دانش‌آموزان دریافت می‌شود و بر این اساس می‌توانند حقوق معلمان را به صورت کامل پرداخت کنند. نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که وزارت و وزیر آموزش و پرورش موظف است که میزان حقوق پرداختی به معلمان غیردولتی را به صورت کامل دنبال کنند و عملیاتی شدن این موضوع به سازمان‌دهی از طرف مسئولان نیاز دارد.
پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریسی، پرداخت پاداش پایان خدمت بسیاری از معلمان بازنشسته و پرداخت به موقع پایان خدمت پرسنل، از مواردی است که در خصوص معلمان باید دنبال شود و مورد تأکید این نماینده مجلس قرار گرفته است. توجه به حقوق معلمان و پرداخت مزایای آنها در رشد فرهنگی جامعه نقش مؤثری دارد؛ زیرا تربیت یک نسل در دستان معلمان ماست و دغدغه معیشت نباید باعث شود تا از پرداختن تمام و کمال به این امر مهم باز بمانند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی