[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

زبان حافظ بازتاب حال ملت ایران در همه اعصار است، روزنامه شیراز نوین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به مناسبت افتتاح هفته جهانی حافظ تأکید کرده است: زبان حافظ شیرازی، بازتاب حال ملت ایران در همه اعصار و به تعبیر گویاتر آینه تمام‌نمای فرهنگ تمامی ایرانیان بوده و است.
ویژه‌برنامه‌های هفته جهانی حافظ با قرائت پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آغاز شد.
در متن پیام اسماعیلی آمده است: «فرهنگ پرمایه ایرانی اسلامی در بستر تاریخ به سخنورانی نام‌بردار است که آوازه‌شان مرزهای زمان را درنوردیده و کلام شیرینشان از گستره این سرزمین فراتر رفته است.
ادیبان و شاعرانی همچون لسان‌الغیب حافظ شیرازی که با ارائه مفاهیم عمیق عرفانی و افکار والای انسانی و زبان و شعر فاخر خود سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ و ادب ایران عزیز داشته‌اند.
سده‌ها از زمان حیات حافظ می‌گذرد و این عارف نامی و سخن‌دان بلندآوازه ایرانی، همچنان محبوب‌ترین شاعر ملی ماست. همه‌ساله شمارگان بالایی از دیوان اشعار حافظ به چاپ می‌رسد و پس از قرآن کریم پرنشرترین کتاب در ایران است. محبوبیت این فارسی‌گوی ایرانی که در سطح جهانی هم شناخته شده است، البته تصادفی نیست؛ از آن رو که بسیاری از مضامین آیات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمین و اقتباس کرده و شعرش بیش از هر چیز از سوره‌ها و تعالیم پیامبر اسلام(ص) تأثیر پذیرفته است. در دیوان او سراسر، از فیض روح‌القدس، دم مسیحایی، صدر المنتهی، آب حیات تجلی پرتو حسن، استمداد از طایر قدس و پرواز تا خلوتگه خورشید حقیقت سخن به میان آمده است.
زبان حافظ شیرازی، بازتاب حال ملت ایران در همه اعصار و به تعبیر گویاتر آینه تمام‌نمای فرهنگ تمامی ایرانیان بوده و است. لسان‌الغیب را به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، تنها به منزله یک حادثه تاریخی ارج نمی‌نهیم؛ بلکه همچنین برای ما و همه ملت‌ها، حامل یک پیام و یک فرهنگ است و الگوی فرهنگی به شمار می‌رود. این الگوی بشردوستی که در اشعارش متجلی شده، در حقیقت نسخه‌ای مترقی از حقوق بشر ایرانی اسلامی و یادآور منش ملی انسان‌دوستی نزد ایرانیان است. به خود می‌بالیم که سالیانی دراز با اشعار، سخنان و آثار ادیبان و دانشمندانمان، نفوذ فرهنگی خود را در عمق لایه‌های فکری و ادبی جهان گسترانیده‌ایم؛ این نفوذ نه از جنس هجمه و گسستگی فرهنگی غرب، که از نسخ معرفت، ادب، کلام و کمال است. شاعرانی همچون حافظ، از گذشته‌های دور تا به امروز، درس بزرگ و پیام روشنی به دشمنان ایران داده‌اند و آن، ارزش ذاتی مفهوم صلح در اندیشه اصیل فرهنگ ایرانی- اسلامی است که عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق را در پی خواهد داشت. ما قصه سکندر و دارا نخوانده‌ایم، از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس. اینجانب ضمن گرامی‌داشت هفته بزرگداشت حافظ شیرازی، تلاش دست‌اندرکاران نکوداشت این شخصیت سترگ را به ویژه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استانداری فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان ارج می‌نهم و این رویداد را به تمامی دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی همچنین اصحاب شعر و ادب و معرفت در ایران و سراسر جهان و نیز مردم فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور شیراز تبریک می‌گویم. امید آنکه نگهبان جاوید اندیشه‌های ارزنده نیاکانمان باشیم.» محمود شالویی در این مراسم پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های بزرگداشت حافظ به یک هفته گسترش یافته و در شهرهای مختلف و توسط نهادهای گوناگون برگزار می‌شود، تأکید کرد: شعار این دوره هفته حافظ «حافظ، شاعر زندگی» است و برای یک زندگی معقول باید از اندیشه‌های حافظ بهره‌برداری کنیم.
وی افزود: نباید فقط به نامی از حافظ قناعت کرد، بلکه باید بتوانیم با زبانی ساده و گویا جوانان را با اندیشه‌های حافظ آشنا کنیم.
در ادامه، پس از رونمایی از پوستر روز جهانی حافظ، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی عنوان کرد: در آیین یادروز حافظ شیرازی با حضور رئیس‌جمهور تمبر و نشان بین‌المللی حافظ رونمایی می‌شود. نشان حافظ قرار است با انتخاب هیئت علمی، به هنرمندان حوزه‌های هنری مختلف تعلق گیرد که کارهای شاخص هنری با موضوع حافظ انجام داده باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بیان شاخصه‌های این دوره از بزرگداشت حافظ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: در این دوره برای ارتقای این آیین از استانی به سطح ملی و بین‌المللی تلاش شده است. در این رویداد، اساتید و پژوهشگرانی از ۲۰ کشور با ما همراه خواهند بود و در مراسم اختتامیه نیز میزبان سفیر هند به همراه هیئتی از شاعران هندی فارس میزبان هستیم. وی گفت: هفته بزرگداشت حافظ شیرازی از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود و تقویت بعد ترویجی حافظ از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است و به قشرها و گروه‌های سنی مختلف توجه می‌شود. قانعی اظهار کرد: در هفته بزرگداشت حافظ امسال نسبت به گذشته شاهد شکل‌گیری یک همکاری جمعی از انجمن‌های ادبی و هنری، مرکز حافظ‌شناسی، مؤسسات فرهنگی و هنری و دانشگاه شیراز هستیم و از ظرفیت ژانرهای مختلف هنری استفاده می‌شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی