[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۱۹
  • دوره جدید

بایدها و نبایدهای استفاده از فیس‌بوک، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- احسان فرازمند

farazmand68@yahoo.com

آیا می‌دانستید که در تعاملات موجود در شبکه‌های مجازی قوانین نانوشته‌ای وجود دارد؟ حقیقت این است که در شبکه های مجازی و دنیای دیجیتال امروز، نمی دانیم که در پشت پرده تصاویر زیبا و جملات دلپذیر چه می گذرد. به این منظور از کارشناسان امر کمک گرفته‌ایم تا بتوانیم رفتار خود را در مواجهه با افرادی که پُست‌های فراوان می‌گذارند یا کسانی که به دنبال جلب توجه هستند مدیریت نماییم.
فیسبوک ابزاری آسان برای حفظ ارتباطات دوران مدرسه و گپ و گفت با همکلاسی های قدیمی، به اشتراک گذاشتن عکس‌های بامزه از اعضای خانواده در هنگام تعطیلات و تبریک گفتن به بسیاری از دوستان و خویشاوندان به مناسبت تولدشان است. اما  این یک روی سکه است. زمانی که پشت کامپیوتر نشسته‌اید این اتفاق بسیار محتمل است که در هدایت گفتگوهای خود در شبکه اجتماعی دچار مشکل شوید و فراموش کنید که با تعداد زیادی از شنوندگان در حال گفت‌وگو هستید.
به اعتقاد کارشناسان افراد زمانی که در فیس‌بوک هستند بسیار رک تر و صریح تر سخن می‌گویند تا زمانی که در زندگی عادی و تعاملات روزمره با یکدیگر در ارتباط هستند. یک ناپیوستگی بین رفتار آنها وجود دارد، زمانی که افکار خود را می‌نویسند و آن هنگام که در یک مکالمه رودررو آن را بر زبان جاری می سازند. زمانی که فرد سخنان خود را می نویسد، به آسانی فراموش می‌کند که این کلمات می تواند برای شنونده یا شنوندگان توهین آمیز تلقی شود. رسانه‌های اجتماعی سبب شده تا ما با موشکافی بیشتری به سخنان یکدیگر توجه کنیم. همچنین لازم است در مورد پیامی که به دنیا مخابره می‌کنیم هوشیارتر باشیم. با راهنمایی هایی که در ادامه ارائه می شود، سعی می کنیم تا مواجهه بهتری با پدیده ای به نام رسانه های اجتماعی داشته باشیم.
از آن به عنوان تریبون استفاده نکنید
رسانه‌های اجتماعی بهترین وسیله برای مطرح کردن موضوعات بحث برانگیز نیستند. مسائل سیاسی و اجتماعی موضوعات بسیار حساسی هستند. اگر این موضوعات در رسانه‌های اجتماعی مطرح شوند ممکن است سیاه یا سفید جلوه کنند؛ چرا که افراد قادر به دیدن حالت چهره شما یا لحن گفتارتان نیستند، بنابراین ممکن است پیام شما را اشتباه تفسیر کنند. اگر علاقه‌مند هستید تا دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی خود را به اشتراک بگذارید با احتیاط گام بردارید زیرا ممکن است به خاطر این اظهار نظرها طرد شوید.
به عنوان مثال برخی افراد دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی خود را چندین بار در روز به اشتراک می‌گذارند و اگر یک بار به آن پاسخ دهید با پاسخی طولانی تر و پُست‌های متعدد سعی در توجیه شما داشته و شما را مجبور به پذیرش آرای خود می کنند. به این ترتیب این افراد اندک‌اندک دوستان خود را در رسانه های مجازی از جمله فیسبوک و حتی در دنیای واقعی از دست می دهند.
بیش از حد به حریم شخصی خود و دیگران ورود نکنید
بیان تمامی جزئیات مربوط به دوران بیماری یا به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی که شما را در موقعیتی نامناسب نشان می دهند، ممکن است در آینده عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد، به ویژه اگر همکاران یا کسانی که با آنها ارتباط اقتصادی دارید در شبکه فیسبوک شما حضور داشته باشند. این همان اتفاقی است که برای سایمون مدیر اجرایی ۴۴ساله در آمریکا اتفاق افتاد. او برای یکی از مشتریانش تصاویر و محتوای نامناسب ارسال کرد و در نتیجه آن نه تنها دوستی آنها در رسانه های اجتماعی پایان یافت، بلکه روابط تجاری آنها نیز به طور کامل قطع شد که این به عنوان سابقه‌ای منفی در پرونده شغلی سایمون ثبت گردید.
نسل‌های جوان تر که با شبکه های اجتماعی بزرگ می‌شوند، تمایل بیشتری دارند که مسائل شخصی خود را در این رسانه‌ها به اشتراک بگذارند، اما از جنبه های منفی این کار آگاه نیستند. این افراد باید توجه کنند که در آینده برای رسیدن به اهداف شغلی خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد؛ زیرا سازمان یا شرکتی که قصد استخدام نیرو داشته باشد، در آینده ناچار خواهد بود تا برای بررسی صلاحیت استخدام شوندگان گذشته آنها در شبکه های مجازی را بررسی کند. 
از دوستانتان در ملأعام انتقاد نکنید
انتقاد کردن از روش تربیتی یکی از دوستانتان یا زیر سوال بردن عملکرد یا رفتار و خواهر یا برادرتان در صفحه فیسبوک آنها، عبور از خط قرمزی خطرناک است. این موضوع که حرف شما افرادی را که به خوبی می شناسید و یکدیگر را درک می کنید، کمی آزار دهد قابل قبول است اما سختگیری و مطرح کردن ایرادات کوچک و بی‌اهمیت، آن هم در فضایی مانند فیسبوک که مخاطبان فراوانی دارد، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این گونه انتقادات عموماً توهین تلقی شده و باید در نظر داشته باشید که راه‌های سازنده‌تری برای مطرح کردن این انتقادات به صورت خصوصی وجود دارد.
تلاش برای جلب مشتری ممنوع
سوفی دختری ۳۰ساله است که به تازگی با یکی از دوستانش در فیس‌بوک قطع رابطه کرده است. چرا که دوست او تبلیغات فراوانی ارسال می‌کرده تا مکمل های دارویی به او بفروشد. او می‌گوید دوستم آنقدر برایم پیام می فرستاد که من قادر به دنبال کردن پیام‌های مهم خود نبودم. پُست ها و پیوندهای فراوانی که برای من ارسال می کرد، واقعاً مرا درمانده کرده بود. چنین رفتارهایی می‌تواند سبب شود تا شما به منطقه ای بدون دوست در فضای مجازی تبعید شوید. 
«تلاش برای فروش محصولات» پس از مواردی نظیر «اظهار نظرات توهین‌آمیز» و «عدم شناخت کامل از درخواست دهنده»، سومین عامل برای حذف از لیست دوستان در فیسبوک بوده است. استفاده از شبکه دوستانتان در فیسبوک برای فروش محصولات تجاری نوعی سوءاستفاده از رابطه دوستی است. اگر می‌خواهید کسب و کار خود را از راه فیسبوک ترویج کنید، بهترین راه این است که برای فعالیت اقتصادی خود یک صفحه در فیسبوک بسازید. به این ترتیب دیگران حق انتخاب دارند تا برای عضویت یا عدم عضویت در این صفحه تصمیم بگیرند.
چشم و هم چشمی را فراموش کنید
تصویری که افراد از خود در فیس بوک به نمایش می گذارند، بسیار زیباتر و چشم نوازتر از واقعیت های زندگی آنها است، به طوری که هیچ نقص و کاستی در آن یافت نمی شود. فیس بوک ابزاری است که به واسطه آن می توانید توانایی ها و اتفاقات خوب زندگی خود را برجسته سازید، اما زمانی که به صفحه یکی از دوستانتان خیره می‌شوید که عکس ها و پست های شادتر و بهتری نسبت به شما دارد، احساس می کنید که در زندگی موفقیت های لازم را کسب نکرده‌اید. اینجاست که شما متقاعد می‌شوید تا تصویر جعلی از خود در فیسبوک ارائه دهید، رفتاری که تأثیر منفی بر شما خواهد داشت. سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ای روی روانشناسی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام شد که به واسطه آن دانشمندان دریافتند دانش‌آموزانی که از فیسبوک استفاده می کردند، بیشتر از سایرین با این باور مأنوس شده بودند که دانش آموزان دیگر بهتر و شادتر از آنها هستند.
اگر فیس بوک موجب شده تا شما احساسات منفی نسبت به خود پیدا کنید، لازم است نگرش خود نسبت به آن را تغییر دهید. در واقع فیس بوک شبیه به تبلیغات یک فیلم سینمایی است که در آن فقط بهترین صحنه های فیلم نشان داده می شود، شما از دیدن تمام داستان محروم هستید و خطاها یا پایان کار را نمی بینید. اگر دیدن صفحه فیس بوک دیگران شما را اندوهگین می سازد، به یاد داشته باشید این افراد اتفاقات بد زندگی خود را در فیسبوک به اشتراک نمی گذارند. کیست که در بدترین روز هفته از خود عکس سلفی بگیرد؟
برای این که به شما توجه شود آن را گدایی نکنید
همه ما با این پُست های اسرارآمیز مواجه شده ایم که سعی دارند توجه یا همدردی ما را جلب کنند، چیزهایی نظیر «این بدترین روز زندگی من بود» یا «نمی‌توانم باور کنم که این اتفاق افتاده است». این افراد ممکن است پاسخ هایی را که انتظار دارند از برخی دوستانشان دریافت کنند اما سایرین این تلاش‌های رقت‌آور برای جلب توجه را نمی‌پسندند. همیشه پیش از این که عکسی را ارسال نمایید بهتر است از هوش اجتماعی خود استفاده کرده و از خود بپرسید که چرا این کار را انجام می دهم؟ و انگیزه من از انجام آن کدام است؟ از خود بپرسید عکسی که ارسال می کنید برای این است که دیگران شناخت بهتری از شما پیدا کنند یا هدف آن برآورده ساختن امیال خودتان است، مثلاً از طریق شنیدن تعریف و تمجیدهای دیگران از عکسی که گرفته اید.
از فیلتر چهره به چهره استفاده کنید
افراد عموماً در فیسبوک کارهایی را انجام داده و سخنانی را به زبان می‌آورند که در عالم واقع هرگز آنها را انجام نمی دهند. مسلماً زمانی که شما با کامپیوتر خود در یک اتاق تنها هستید در مقایسه با زمانی که اتاقی پر از جمعیت انتظار شما را می کشد، رفتاری متفاوت خواهید داشت. به خاطر این که شما  چشم در چشمان مخاطب خود ندوخته اید و مسافت طولانی بین شما فاصله وجود دارد، جرأت پیدا می کنید چیزهایی را بگویید که در یک ملاقات رودررو هرگز به زبان جاری نمی ساختید. از این پس، پیش از ارسال هر پست از خود بپرسید که اگر این فرد در مقابل من حضور داشت، باز هم این حرف را می‌زدم؟
از ابزارهای مناسب برای مدیریت روابط خود بهره بگیرید
آمارهای مربوط به کشور کانادا نشان می دهد هر فرد به طور متوسط ۱۹۰دوست در فیسبوک دارد. بنابراین ممکن است شما برخی از این افراد را که در لیست دوستانتان قرار دارند، به خوبی نشناسید. همچنین اگر رئیس شما یا یکی از دوستانتان به شما درخواست دوستی در فیسبوک دهد، رد کردن آن چالش برانگیز خواهد بود. این افراد همان کسانی هستند که باید در فهرست محدود شده (Restricted List) فیسبوک قرار گیرند. افراد حاضر در این فهرست، فقط اجازه دارند تا پست‌های عمومی شما را مشاهده کنند و نمی‌توانند پست‌هایی را که برای دوستانتان نوشته اید نظاره‌گر باشند.
مراقب لاف زدن های خود باشید
زمانی که صفحه شما پر می شود از عکس‌های سلفی و اغراق های عجیب و غریب در مورد موفقیت‌هایی که داشته اید، دوستان شما از خود می پرسند «آیا او فردی خودشیفته است»؟ برخی از مطالعات نشان داده که این گمان می‌تواند درست باشد، البته برخی کارشناسان بر این باورند که این افراد دچار مشکل شخصیتی یا روانی نیستند، بلکه از تنهایی رنج می برند. زمانی که شما تنها هستید، بیش از هر زمان دیگری با غذاهایی که پخته اید یا مکانی که رفته‌اید، عکس سلفی می گیرید. زمانی که شما این عکس‌ها را در فیس‌بوک به اشتراک می گذارید و دیگران آنها را می پسندند، این احساس در شما ایجاد می‌شود که آنها در کنار شما هستند.
دوستان خود را بر اساس علایق مشترک گروه‌بندی کنید
 اگر می‌خواهید دیگران از تصاویری که از حیوان خانگی خود منتشر می‌کنید یا ویدئوهایی که در مورد دلفین‌ها به اشتراک می گذارید خسته و آزرده نشوند، لازم است دوستان خود را بر اساس علایق مشترکی که با آنها دارید، گروه بندی کنید، مثلاً گروه دوستداران حیوانات، گروه اعضای باشگاه فوتسال، گروه کوهنوردی، گروه حامیان طبیعت و مواردی از این دست.
این کار برای خود شما هم مفید است. به این ترتیب می توانید در هر بار مراجعه به فیس بوک بر اساس علایق خود از اخبار و پست های جدید مطلع شوید.
درخواست های دوستی را با دقت بررسی کنید
اگر کارفرما هستید، عادلانه نیست که برای کارمندان خود، در فیسبوک درخواست دوستی ارسال نمایید، زیرا قدرت و اختیار آنها با شما یکسان نیست. زمان که کودکان شما بزرگ می شوند، شاید مایل باشید تقاضای دوستی آنها را رد کرده یا به دوستی با آنها در فیسبوک پایان دهید. این کار هم به خاطر خودتان و هم به خاطر آنها انجام می شود. این حرکت درست و منطقی است، به این شرط که هم شما و هم آنها به یک میزان امکان انجام این کار را داشته باشیم و دلیل انجام این کار را درک نمائید.
در مورد اطلاعات حساس احتیاط کنید
امروزه مردم رسانه‌های اجتماعی را برابر با نشریات می‌پندارند. هیچ اشکالی ندارد خبر درگذشت یک چهره مشهور را در فیسبوک منتشر کنید (به شرطی که از منبع آن کاملاً مطمئن باشید) اما بی‌شک فیسبوک راه مناسبی برای پایان دادن به زندگی مشترک یا اعلام خبر فوت یکی از عزیزان، به دوستان و آشنایان نیست. این اخبار خصوصی تر از آن هستند که در فیسبوک مطرح شوند. در مواردی که عواطف و احساسات دیگران در میان است گفتگوی رودررو یا دست‌کم یک تماس تلفنی راهی مناسب تر خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی