[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

شرط انتخاب «پایتخت کتاب ایران» وجود طرح‌های خلاق و جدید است، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرط مهم و اساسی برای انتخاب یک شهر به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران»، وجود طرح‌های خلاق، جدید و با استفاده از ظرفیت‌ها و فناوری‌های به‌روز است.
به گزارش ایرنا، اسماعیل جانعلی‌پور در نشست «بررسی انتخاب اصفهان به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» در کتابخانه مرکزی این شهر افزود: فارغ از وظایف همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی، احراز عنوان پایتختی کتاب ایران نیازمند وجود خلاقیت‌های مردمی در گرایش به کتاب و کتابخوانی است.
وی اضافه کرد: از جمله این خلاقیت‌ها امکان وجود مجموعه‌ غیردولتی خلاق و جوان در حاشیه شهرها یا بهره‌گیری از فضاهای کوچک شخصی توسط شهروندان به منظور ارائه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: اصفهان توقع ما را سخت برآورده خواهد کرد، بر این اساس از مسئولان فرهنگی استان در کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ارائه توانایی‌ها و ظرفیت‌های اصفهان در این زمینه را طلب می‌کنیم.
وی اظهار داشت: در این راستا نیازمند حمایت صنعت، قشرهای مردمی و جریان‌ها و فعالان فرهنگی برای پرداختن و برجسته کردن مقوله کتاب و کتابخوانی هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست گفت: پیشینه اصفهان با فرهنگ و تمدن، تاریخ، ایثار و مردم باهنر این خطه آمیخته است.
علی تمنایی افزود: با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله شهرداری و کتابخانه‌ها در اصفهان، کارهای تازه‌ای در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به برخورداری این استان برای برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی انتظار می‌رود که شرایط انتخاب عادلانه برای پایتخت کتاب ایران در این دیار فراهم شود.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: اتفاقات مهمی حول محور انتخاب اصفهان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران رُخ داده است که از جمله می‌توان به احداث کتابخانه‌ها و دیوارنگاره‌ها در سطح مدارس و مهدهای کودک این خطه اشاره کرد.
میثم بکتاشیان اظهار داشت: در مجموع در این کلان‌شهر تمام دستگاه‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد، شهرداری، آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌ها درصدد فراهم آوردن بسترهای لازم برای انتخاب اصفهان برای پایتختی کتاب ایران هستند.
در پایان این نشست مقرر شد مهمانان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدید و بررسی اقدامات مبتکرانه در حوزه کتاب در اصفهان بپردازند و سپس این وضعیت را نیز در شهرستان شاهین‌شهر بررسی کنند.
مرداد امسال هشتمین طرح پایتخت کتاب ایران با حضور استان‌هایی که شهرهایشان به‌عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شده بود، برگزار شد.
در کل کشور ۷۶ شهر از ۲۴ استان متقاضی کسب این عنوان بودند که در نهایت هیئت داوری تقاضاهای این شهرها را بررسی کرد و از بین آنها ۱۲ شهر از ۱۰ استان در مرحله نیمه‌نهایی به‌عنوان شهرهای نامزد دوستدار کتاب معرفی شدند که اصفهان و شاهین‌شهر از جمله این شهرها بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی