[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

علائمی در کودکان که باورتان نمی‌شود از کمبود ویتامین B۱۲ باشد، روزنامه شیراز نوین

کمبود ویتامین B۱۲ در اوایل زندگی می‌تواند منجر به برخی مشکلات شناختی شود.
به گزارش بهداشت نیوز به‌نقل از هلث، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات حافظه و مهارت‌های فکری می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B۱۲ باشد. همچنین افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند به خاطر آوردن خاطرات یا تمرکز برایشان مشکل است.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین B۱۲ در دوران نوزادی منجر به رشد و عملکرد ضعیف در مهارت‌های ادراک دیداری و وظایف ادراک اجتماعی در آینده می‌شود.
ادراک اجتماعی و توانایی‌های بصری- دیداری بخشی از عملکرد شناختی مانند درک اطلاعات و پاسخ به آنها یا قضاوت در مورد قوانین اجتماعی است.
در این مطالعه، کودکان با کمبود ویتامین B۱۲ در سن پنج سالگی در آزمون‌های شناختی مانند تشخیص احساسات کودکان دیگر و حل پازل، نمره ضعیفی کسب کردند.
دکتر اینگرید کوستاد، محقق ارشد این تحقیق گفت: نتایج ما به وضوح ارتباط بین وضعیت اولیه ویتامین B۱۲ و اقدامات مختلف در رشد و عملکرد شناختی به‌عنوان مثال توانایی تفسیر اشکال هندسی پیچیده و توانایی تشخیص احساسات دیگر کودکان را بیان می‌کند.
یافته‌های آنان نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B۱۲ باعث آسیب مغزی می‌شود یا رشد مغز کودکان را به تأخیر می‌اندازد.
نتایج تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که ویتامین B۱۲ برای رشد مغز، یادگیری، مهارت‌های حل مسئله و حافظه مهم است.
نشانه هشداردهنده کمبود ویتامین B۱۲ در کودکان
کوستاد گفت: تعداد کودکان در کشورهای کم‌درآمدی که مطابق با پتانسیل خود رشد نمی‌کنند، زیاد است. نتایج ما نشان می‌دهد که اصلاح زودهنگام وضعیت ویتامین B۱۲ کودکان ممکن است یکی از اقدامات برای تضمین رشد سالم برای این کودکان آسیب‌پذیر باشد. ما در حال حاضر در مرحله تأیید نتایج خود در کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده هستیم.
گوشت قرمز منبع خوبی از ویتامین B۱۲ است، اما در جنوب آسیا و کشورهای با درآمد کم، محصولات حیوانی محدود است؛ بنابراین وضعیت پایین B۱۲ اغلب در این جمعیت مشاهده می‌شود.
برای این مطالعه، ۵۰۰ نوزاد در نپال تحت آزمایش خون قرار گرفتند تا سطح ویتامین B۱۲ آنها برآورد شود، سپس پنج سال بعد، این کودکان تحت چندین آزمون رشد شناختی قرار گرفتند.
دکتر کوستاد گفت: بسیاری از کودکان نپالی که در این مطالعه شرکت کردند، سطح ویتامین B۱۲ به شدت پایینی نداشتند، اما سطوح آنها کمتر از حد مطلوب بود که کمتر از توصیه‌ها برای بهترین رشد و تکامل ممکن است. 
این مورد مانند کمبود پنهان ویتامین در بدن این کودکان است که باعث می‌شود سلول‌های آنان به شدت کار کنند تا خطر قریب‌الوقوع را نشان دهند.
مطالعه ما سهمی در معمای بزرگی برای درک پیامدهایی است که سطوح پایین B۱۲ ممکن است بر رشد شناختی کودکان کوچک داشته باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی