[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهترین هدیه به نابینایان اشتغال است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس گفت: سال گذشته بیش از 40 نابینا در استان فارس در قالب استخدام 3 درصد معلولان، استخدام رسمی شدند و لازم است تا مسئولان در خصوص اشتغال نابینایان کمک‌کننده باشند و طبق قانون 30 درصد پست تلفنچی در ادارات و سازمان‌ها به نابینایان اختصاص یابد.
پانزدهم اکتبر یا ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا قانون عصای سفید نام‌گذاری شده است. هرچند کاربرد عصا به عنوان وسیله کمکی در رفت و آمد نابینایان، از سده‌ها پیش متداول بوده، ولی به‌کارگیری عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نماد بعد از جنگ جهانی اول رایج شد.
در سال ۱۹۲۱میلادی، جیمز بیگز عکاس انگلیسی که در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داده بود، برای در امان ماندن از تصادف حین رفت و آمد در خیابان‌های اطراف محل زندگی خود ابتکار استفاده از عصای سفید را به کار برد و پس از آن بود که دو پژوهشگر آمریکایی قانون عصای سفید را نوشتند و ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان یا قانون عصای سفید تعیین شد. جان کلام این قانون این است که نابینا هم عضوی از جامعه متمدن است و حقوق اجتماعی مصرحی دارد و به جای ابراز ترحم، باید حقوق او را رعایت کنیم.
وقتی با نابینایی روبه‌رو می‌شوید، به‌جای اینکه بگویید از راست بپیچ یا از چپ، به دستی که عصا دارد اشاره کنید و بگویید به سمت دست عصا؛ چون ممکن است منظور شما سمت راست خودتان باشد، در حالی که برای او چپ است.
عصای سفید می‌تواند ضامن جان و سلامت یک نابینا باشد. اگر عصای سفید را نبینیم، این ماییم که نابیناییم و این نابینایی در عین بینایی، از آن دست ندیدن‌هاست که سزاوار سرزنش است. نابینا نه نیاز به ترحم ما دارد، نه تعارفی؛ اتفاقاً خوششان نمی‌آید به آنها روشن‌دل گفته شود. حقوق اجتماعی نابینایان را به رسمیت بشناسیم و رعایت کنیم. کمترین و نماد آنها توجه به عصای سفید است.
 لزوم تحقق 30 درصدی پست تلفنچی به نابینایان توسط ادارات
در خصوص نیازهای نابینایان و لزوم حمایت از آنها، با معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم: محمدصادق جعفری ضمن گرامیداشت روز عصای سفید می‌گوید: اداره کل بهزیستی فارس همانند حمایت‌هایی که از معلولان دارد، از نابینایان نیز حمایت‌هایی به انجام 
می‌رساند.
وی ادامه می‌دهد: بخش اعظم حمایت‌های بهزیستی به حوزه تحصیلی مربوط می‌شود؛ به عنوان مثال به دانش‌آموزان نابینا کمک‌هزینه تحصیلی ارائه می‌کنیم و دستگاه رکوردر برای ضبط صدا در کلاس درس، کاغذ و قلم مخصوص خط بریل و... به آنها اختصاص می‌دهیم.
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس همچنین اظهار می‌کند: به نابینایانی که در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند، برای پرداخت شهریه نیز کمک‌هایی اختصاص داده می‌شود که اگر در مضیقه مالی زیاد باشند، کمک مالی صددرصد هم به آنها اختصاص داده می‌شود.
وی در خصوص ارائه وام اشتغال به نابینایان در فارس می‌گوید: علاوه بر اختصاص این وام‌ها، برای اشتغال نابینایان سال گذشته بیش از 40 نابینا در استان در قالب استخدام 3 درصد معلولان، استخدام رسمی شدند.
جعفری با اشاره به فعالیت مرکز توان‌بخشی روزانه نابینایان بهزیستی فارس به این مهم تأکید می‌کند که در این مرکز به کودکان و نوجوانان نابینا و همچنین خانواده‌های آنها آموزش‌های ویژه داده می‌شود.
 لزوم فرهنگ‌سازی مؤثر در خصوص برخورد با نابینایان
او بر لزوم فرهنگ‌سازی مؤثر در خصوص برخورد با نابینایان و سایر افراد کم‌توان و معلول در جامعه تأکید داشته و اظهار می‌کند: مردم باید با توانمندی نابینایان آشنا شوند و شیوه برخورد صحیح با آنها را بدانند. همچنین لازم است تا جامعه در خصوص اشتغال نابینایان به فرهنگ لازم برسد؛ به عنوان مثال یک مشاور نابینا را که در رشته خود تحصیل کرده و تخصص لازم را دارد، قبول داشته 
باشند.
جعفری ادامه می‌دهد: مسئولان در خصوص اشتغال نابینایان بسیار می‌توانند کمک‌کننده باشند. طبق قانون، 30 درصد پست تلفنچی در ادارات و سازمان‌ها باید به این افراد اختصاص یابد و با توجه به اینکه امروزه اکثر تلفن‌ها گویا شده و آنچنان که باید پاسخ‌گوی نیاز تماس‌گیرندگان نبوده، می‌توان با بازنگری، از ظرفیت نابینایان در اشتغال به‌عنوان تلفنچی بهره گرفت.
وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای گرامیداشت روز عصای سفید و تجلیل از نابینایان در نظر گرفته شده نیز اشاره‌ای داشته و می‌گوید: 22 مهرماه با حضور مدیرکل بهزیستی فارس، نمایشگاه توانمندی نابینایان را داشتیم که در مرکز توانگران وصال در شیراز برگزار شده بود و نابینایان مشکلات خود را مطرح کردند؛ همچنین سه‌شنبه 25 مهرماه در پارک آزادی شیراز مراسمی برای بزرگداشت و تقدیر از نابینایان موفق برگزار خواهد شد.
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی فارس، اشتغال و مسکن را از عمده مشکلات نابینایان دانست و تأکید کرد که عمدتاً معلولان و افراد کم‌توان از نظر مالی امکان برخوردار شدن از طرح‌های حمایتی مثل مسکن ملی را ندارند و دولت برای این دسته افراد با در نظر گرفتن وام‌های بلاعوض در خصوص حمایت از مسکن‌دار شدن آنها می‌تواند اقدامات مؤثری داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی