[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کنترل رفلاکس معده بدون دارو، روزنامه شیراز نوین

بازگشت یا رفلاکس اسید از معده به مری که در پزشکی به نام GERD) Gastroesophageal Reflux Disease) شناخته می‌شود، شرایطی بسیار شایع بوده و حدود بیست درصد آمریکایی‌ها، با درجات مختلف، دچار آن هستند.
به گزارش بهداشت نیوز، اسید معده بالا و رفلاکس آن خطراتی جدی را برای سلامتی شما در پی خواهد داشت، اما راهکارهای طبیعی و بدون دارو برای کنترل و از بین بردن این شرایط وجود دارند که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. بهترین راهکارها برای کاهش فوری اسید معده و جلوگیری از ریفلاکس آن عبارتند از:
بعد از غذا دراز نکشید!
پس از غذا تا یک ساعت از دراز کشیدن پرهیز کنید؛ اگر نیاز به استراحت دارید، یکی دو بالش زیر سرتان بگذارید تا زاویه مری به معده حدود ۴۵ درجه باشد. شب‌ها نیز اگر به پشت می‌خوابید از بالش بیشتر یا بلندتر استفاده کنید و اگر به پهلو می‌خوابید به پهلوی چپ بخوابید.
وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنید!
یکی از راه‌های درمان اسید معده زیاد این است که در عوض سه وعده بزرگ، وعده‌های بیشتر و کوچکتری را در روز میل نمایید. زمانی که معده پر باشد، شانس رفلاکس اسید به مری بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، توصیه می‌شود که در عوض وعده‌های بزرگ تا جایی که می‌توانید وعده‌های غذایی خود را بیشتر و کوچکتر کنید.
وزن کم کنید
اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید، زیرا اضافه وزن می‌تواند فشار روی اسفنکتر را برای بسته بودن کاهش داده و به ریفلاکس بیشتر اسید منجر گردد.
سیگار کشیدن را ترک کنید
اگر سیگاری هستید به فکر ترک کردن باشید، زیرا نیکوتین می‌تواند قدرت اسفنکتر را برای بسته بودن تضعیف کند.
غذاهای تحریک‌کننده را کنار بگذارید
اگر بالا آمدن اسید معده برای شما مشکل ایجاد کرده است و مشکل را در رژیم غذایی می‎‌بینید، نباید از خود بپرسید که «برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟» بلکه باید بپرسید «برای کاهش اسید معده چه نخوریم؟» اولین قدم شما برای رفع اسید معده، اجتناب از خوردن غذا و نوشیدنی‌هایی است که این روند را تشدید می‌کنند.
مصرف الکل، قهوه و نوشابه را محدود کنید
سردسته مواد غذایی که باعث تشدید رفلاکس معده خواهند شد سه گروه عمده نوشیدنی‌ها هستند که الکل، قهوه و نوشابه های گازدار را شامل می‌شوند. الکل و قهوه اثر شل‌کنندگی قوی روی دریچه (Sphincter) مری دارند و باعث باز شدن آن و بازگشت غذا و اسید می گردند. قهوه و نوشابه‌های گازدار  و البته دوغ، خاصیت اسیدی دارند که مشکل رفلاکس را تشدید خواهند کرد.
گاز درون نوشابه‌های گازدار نیز برای خروج از معده به دریچه فشار مضاعف وارد کرده و فرآیند رفلاکس را تشدید می‌کند. بهترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به رفلاکس فقط آب است که خاصیت اسیدی ندارد. بعضی از محققان توصیه می‌نمایند که آب با خاصیت قلیایی(Alkaline Water) نوشیده شود که در بعضی افراد می‌تواند مفید باشد.
نوشیدن حجم زیاد مایعات به همراه غذا برای افرادی که رفلاکس دارند مضر است، زیرا با افزایش حجم مواد داخل معده، شانس رفلاکس را افزایش می‌دهد. قهوه نیز بهتر است ترجیحاً با صبحانه میل شود و در طول روز به خصوص نزدیک به زمان خواب از آن اجتناب گردد.
از خوردن غذاهای تند، چرب و ترش بپرهیزید
در میان غذا‌ها، غذاهای تند (Spicy)، چرب و یا بسیار ترش می‌توانند باعث ریفلاکس گردند. غذاهای زیاد سرخ‌شده و چرب، دیرتر هضم و از داخل معده تخلیه شده و به همین دلیل شانس رفلاکس را افزایش می‌دهند. غذاهای تند باعث شل شدن دریچه(اسفنگتر) مری می شوند و غذاهای ترش و اسیدی با افزایش میزان اسیدیته معده این روند را تشدید می‌کنند.
فلفل، گوجه‌فرنگی، پرتقال، لیمو و توت‌فرنگی اگرچه دارای ویتامین C و منافع زیادی برای بدن می باشند، ولی اگر زیاد مصرف شوند رفلاکس را تشدید می کنند. اگر اهل نوشیدن آب‌پرتغال هستید، بهتر است آن را به همراه غذا و به میزان کم(نصف لیوان در یک وعده) مصرف کنید. گوشت‌های پرچرب یا غذاهای گوشتی چرب نیز به علت تأخیر در هضم غذا در معده این روند را تشدید می‌کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی