[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ایران از حمایت از فلسطین شانه خالی نمی‌کند، روزنامه شیراز نوین

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه را ملتهب کرده و شرایط را از کنترل خارج کند، اظهار داشت: ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد. مقاومت منطقه چشم خود را بر جنایت صهیونیستی نخواهد بست. 
به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی، اظهار داشت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهروندان و غیرنظامیان فلسطینی را می‌بینیم. هم‌زمان شجاعت تاریخی ملتی غیور را داریم که قدمتی هزارساله در سرزمین فلسطین دارند.
وی گفت: صهیونیست‌ها با واکنش طبیعی ملت فلسطین در برابر این همه ظلم و ستم‌ مواجه هستند و امروز فلسطینیان مظلوم‌ترین ملت در جهان هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امروز فریاد شجاعت و مظلومیت فلسطینان را می‌شود از چهره غرق به خون کودکان فلسطینی دید و چهره نفاق مدعیان دروغین مدافع حقوق بشر را آشکارتر از همیشه شاهدیم. 
ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم و منطقه محاصره‌شده به کار گرفته است
کنعانی بیان کرد: در روز جهانی غذا هستیم و می‌بینیم که صهیونیست‌ها کودکان مظلوم فلسطینی را از دسترسی به نیازهای اولیه خودشان محروم کردند. ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم و منطقه محاصره شده به کار گرفته است.
وی بیان داشت: جای بسی تأسف است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشرند و با این شعار پیگیر اهداف سیاسی خود هستند، امروز چشمان خود را بر تصاویر منتشرشده از غزه بسته‌اند. آیا می‌بینید که در این منطقه چه می‌گذرد؟ آیا این کودکان در قاموس غرب و رژیم‌هایی که حمایت از صهیونیست‌ها را در اصول ثابت سیاست خارجی خود قرار دادند، حقوقی ندارند؟ آیا حقوق بشر شامل حال فلسطینیان هم می‌شود؟ 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آیا برخورداری از حقوق اولیه و طبیعی انسانی، شامل حال این ملت مظلوم هم می‌شود؟ حامیان رژیم صهیونیستی باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند. امروز از چهره منافق این افراد پرده برداشته شده است.
کنعانی افزود: آیا غربی‌ها کمیته حقیقت‌یاب در این خصوص تشکیل می‌دهند؟ آیا رژیم صهیونیستی را در محاکم بین‌المللی محاکمه خواهند کرد؟ امروز مسئولیت حامیان صهیونیست‌ها به‌اندازه خود نیروهای این رژیم در جنایات صورت گرفته یکسان است.
وی افزود: این مسئولیت دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است که از فلسطین حمایت کنند و ایران هم به عنوان کشوری مسئول و متعهد به پیگیری‌ مظلومان در جهان، حمایت از فلسطینیان را در دوران مختلف و سالیان متمادی مورد پیگیری قرارداده است. در موضوعات اخیر هم ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را افزایش داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اولویت اول پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه و قطع بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های حیاتی و گسیل کمک‌های انسانی به سمت غزه است. متأسفانه امروز آمار تکان‌دهنده‌ای را از شهدای فلسطینی که اکثراً زنان و کودکان هستند، شاهدیم‌.  کنعانی با بیان اینکه این موضوعات نیازمند توجه جهانی است، گفت: ایران هم تلاش‌های دیپلماتیک خودش را از ابتدا آغاز کرد و تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای، کشورهایی که در شورای امنیت صاحب نقش هستند، از جمله‌ روسیه و چین، تماس و مکاتبه با دبیرکل سازمان ملل و تأکید بر مسئولیت آن سازمان و شورای امنیت، نامه ابتکار عمل ایران مبنی بر ضرورت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی و اعلام آمادگی برای میزبانی از این نشست را در این مدت داشتیم.  وی بیان کرد: همچنین وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد دیداری داشتند که در حاشیه سفر منطقه‌ای وزیر صورت گرفت. 
سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین بود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه در راستای حمایت ایران از مردم فلسطین بود، اظهار داشت: دیدار با مقامات کشورهای همسایه و رهبران گروه‌های مقاومت را در این سفر داشتیم که به منظور پایان دادن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
اجلاس سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه در جده برگزار می‌شود
کنعانی افزود: آقای رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان هم از ظرفیت دیپلماسی عالی استفاده کردند و تماس‌های خوبی با مقامات عالی برخی کشورها انجام دادند و در نتیجه گفت‌وگوهای انجام شده قرار شد اجلاس سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزرای امور خارجه در جده برگزار شود. 
وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از وزرای امور خارجه برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کردند و فرصت مناسبی است که توجه کشورهای اسلامی به صورت ویژه به سمت تحولات در فلسطین معطوف شود و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در این ارتباط همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مستندسازی این جنایات یک ضرورت است که سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش خوبی را ایفا کنند. در بازه زمانی آینده نزدیک این مستندسازی‌ها می‌تواند به صورت جدی پیگیری شود تا جنایتکاران صهیونیستی در محاکم بین‌المللی مورد محاکمه قرار بگیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه، بیان کرد: اگر برخی گمان می‌کردند در پرتوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیتی خود را تأمین کنند، در حال حاضر می‌بینند که این رژیم‌ از تأمین امنیت خودش هم ناتوان است. اما اینکه برخی خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند یا هستند، تأثیری بر تصمیم ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین خود و احقاق حقوق تضییع شده خودشان نخواهد داشت. 
طوفان الاقصی خط بطلانی بر روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است
وی افزود: امروز مقاومت فلسطین نشان‌ داد که از توانایی لازم برای مقابله با نیروهای رژیم صهیونیستی برخوردار است و این مسئله و تحولات اخیر می‌تواند خط بطلانی بر موضوع روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد.
کنعانی ادامه داد: ما به دنبال جلب حمایت حداکثری برای موضوع فلسطین هستیم و تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌ایم. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم نقش کلیدی‌ در این حوزه دارد و آنها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و مذاکرات ما با روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی این شورا هم در این راستاست.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: همه نگران گسترده شدن بحران هستیم و ما هم در این چارچوب مشورت‌های خود را با کشورهای مختلف انجام می‌دهیم و امیدواریم که جامعه جهانی به مسئولیت خود در این بازه زمانی عمل کند.
وی گفت: ما معتقدیم دلیل اصلی بحران و تنش در منطقه، اشغالگری است و تا زمانی‌ که اصل اشغال وجود دارد و عده‌ای از آن حمایت می‌کنند، تنش و ناامنی در منطقه هم وجود دارد. کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از آن حمایت می‌کند، اظهار داشت: اینکه عده‌ای چشم خود را بر ظلم ببندند، شیوه درستی نیست؛ اگر خواستار صلح و امنیت در منطقه هستید، باید ابتدا ریشه بحران در منطقه را بشناسید.
قراردادن یک گروه مقاومتی به‌عنوان زمینه‌ساز شرایط موجود، تلاشی برای تغییر جای ظالم با مظلوم است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین را یک اتهام‌زنی باطل خواند و تصریح کرد: مقاومت فلسطین به نمایندگی از ملت فلسطین در جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد و قرار دادن یک گروه مقاومتی به عنوان زمینه‌ساز شرایط موجود، تلاشی برای تغییر جای ظالم با مظلوم است.
وی افزود: مقاومت حق ملت فلسطین است و امروز رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد، شکست واضح رژیم در میدان مقابله با جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست، همه توان خود را علیه ملت فلسطین استفاده کرده است.
کنعانی اتفاقات اخیر در غزه را جنایت جنگی خواند و گفت: شاهدیم که به‌کارگیری سلاح ممنوعه به طور مکرر گزارش شده است و همچنان قطع آب و ممانعت از ورود آب و غذا و دارو در جریان است. امروز دیگر افکار عمومی دنیا بیدار شده است. ما شاهد حضور چشمگیر ملت‌های مختلف در حمایت از ملت فلسطین هستیم.
مقاومت در منطقه چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست
وی با تأکید بر اینکه ایران بارها تأکید کرده که تداوم این رویکرد می‌تواند فضای منطقه را ملتهب کند، ادامه داد: در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی از سوی رژیم صهیونیستی، همه معادلات محتمل است. مقاومت در منطقه چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. تداوم این شرایط می‌تواند صلح منطقه را با مخاطره روبه‌رو کند. این مسئولیت همه در جهان است که با اقدامات صهیونیست‌ها مقابله کنند.
کنعانی در خصوص احتمال ورود مستقیم ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی، گفت: ما خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم؛ آنچه انجام شد، اقدام گروه‌های مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها بود. طرح این ادعاها تلاشی برای انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی‌چون‌وچرای آمریکا از رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین است.
دولت آمریکا باید پاسخ‌گوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: دولت آمریکا باید پاسخ‌گوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد و گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه چیزی جز حمایت از ظالم نیست. به نظر ما هر طرفی که از رژیم صهیونیستی حمایت کند، به همان میزان مسئولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخ‌گوی ملت فلسطین باشد.
آمریکا به‌صورت نظامی درگیر جنگ غزه است
وی در خصوص احتمال درگیر شدن نظامی آمریکا در تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که همین الان هم آمریکا به صورت نظامی درگیر در این جنگ است؛ چراکه گفتند ناو هواپیمابر را به منطقه گسیل می‌کنیم و دومین ناو هواپیمابر را هم اعزام کردند. همچنین مبلغی حدود ۸میلیاردر دلار را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند و کمک‌هایی هم برای ذخایر راکتی گنبد آهنین داشتند. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: بنابراین امروز آمریکا به صورت مستقیم در جنگ علیه مردم غزه و جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین درگیر بوده و در نقض فاحش حقوق بشر از سوی صهیونیست‌ها شریک است.
وی ادامه داد: تداوم این قبیل رفتارهای رژیم صهیونیستی و جنایات جنگی علیه مردم غزه و کرانه باختری می‌تواند منجر به ملتهب شدن بیشتر شرایط شود. 
کنعانی افزود: امروز مردم در خیابان‌های کشورهای مختلف دنیا در حمایت از مردم فلسطین حضور دارند. آنها آرام و ساکت نخواهند شد. رژیم صهیونیستی باید ببیند که آیا می‌خواهد در مقابل افکار عمومی جهانی بایستد؟ استمرار ارتکاب این جنایات علیه مردم مظلوم فلسطین منجر به باز شدن جبهه جنگ علیه رژیم صهیونیستی می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ارتکاب جنایات جنگی و تداوم آن بی‌ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ را منجر می‌شود و به نفع هیچ‌کس نخواهد بود، گفت: گذرگاه رفح تنها گذرگاهی است که امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را دارد و صهیونیست‌ها فشار زیادی می‌آورند که از این گذرگاه کمکی صورت نگیرد و دولت مصر هم تحت فشار است، ولی این انتظار بحق ملت مظلوم فلسطین این است که جامعه جهانی در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: ما با دولت مصر صحبت کردیم و آنها گفتند نیازمند کمک صلیب سرخ جهانی هستند؛ بنابراین ایران هم با این سازمان جهانی وارد ارتباط شد و امیدواریم دولت مصر هم بتواند خارج از فشارهای سنگینی که به آن وارد می‌شود، به تلاش‌های خودش جهت باز شدن کریدور انسانی ادامه دهد تا مصدومان از این طریق جهت درمان به کشورهای مختلف اعزام شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شرایط آزادی اسرا نیز گفت: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خود تصمیم بگیرد. مقاومت اعلام کرده که ما بارها به صهیونیست‌ها هشدار دادیم تا دست از ترورها بردارند. اینکه از تعرض به مسجدالاقصی دست بردارند و هشدار دادند مسجدالاقصی خط قرمز ماست و رژیم صهیونیستی توجه نکرد.
کنعانی بیان داشت: آنها هستند که بر اساس نیاز خود تصمیم می‌گیرند و آنچه مقاومت انتظار دارد این است که جامعه بین‌المللی تلاش کند که به جنایات صهیونیست‌ها علیه شهروندان فلسطینی پایان دهد و محاصره فلسطینی‌ها برداشته شود و یک کریدور انسانی برای انتقال مجروحان بازگشایی شود.
مقاومت فلسطین از توان نظامی برای استمرار حضور در میدان برخوردار است
وی ادامه داد: ما از مقاومت شنیدیم که برای مقاومت و ایستادگی هیچ مشکلی ندارد و از توان نظامی برای استمرار مقاومت در میدان برخوردار است. این رژیم صهیونیستی است که جنگ را به صحنه مناطق عمومی کشانده است. 
ایران از حمایت از فلسطین شانه خالی نمی‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمایت‌های ایران از مردم فلسطین هم اظهار داشت: ایران نشان داده که در حمایت از فلسطین هیچ‌گاه شانه خالی نمی‌کند. ما بارها اعلام کردیم که از مقاومت حمایت می‌کنیم و این امر پوشیده‌ای نیست. حمایت از غزه یک مسئولیت انسانی است. ما هم به سازمان ملل و هم در گفت‌وگو با مصر اعلام کردیم که ایران کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به غزه ارسال می‌کند.
کنعانی با اشاره با دیداری که وزیر امور خارجه کشورمان با اسماعیل هنیه داشت، گفت: در همان لحظه که این دیدار انجام شد، خبر آوردند در اقدام صهیونیست‌ها در شلیک موشک به ۳ مجتمع مسکونی تعداد قابل‌توجهی کشته و مجروح شدند و اغلب اینان از یک خانواده بودند. در همان جلسه یکی از مقامات حماس اعلام کرد که بیش از ۱۰ نفر از خانواده‌ام در یک حمله شهید شدند. موضوع اساسی اقدام صهیونیست‌ها در انتقال جبهه جنگ به سمت رویارویی با شهروندان است.
وی در خصوص برگزاری اجلاس «یک کمربند یک راه در پکن» هم بیان داشت: ما از ابتکار کمربند راه استقبال کردیم و در این مسیر تلاش‌های خود را انجام دادیم و معتقدیم اینگونه ابتکارها با نگاه به منافع مشترک است. طبیعتاًً چنین ابتکارهایی مورد حمایت ایران است و ما با چین در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی داریم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اتهام آمریکایی‌ها علیه ایران در خصوص مسئله فلسطین گفت: این اتهامات باطل و موضع ما روشن است و مقاومت اعلام کرده که در این زمینه در چارچوب حق طبیعی خود عمل کرده، موضع روشن است. اظهاراتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی بوده و نوعی فرار رو به جلو است و هدف منحرف کردن افکار عمومی در جهان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کوچاندن اجباری مردم فلسطین اظهار کرد: مقاومت در حوزه دفاع از خود قدرتمند بوده و به همین دلیل است که تاکنون رژیم صهیونیستی از مواجهه مستقیم خودداری کرده است. در ارتباط با بحث کوچاندن اجباری، رژیم صهیونیستی دنبال آن است.
ملت فلسطین دست‌بسته نیست
وی ادامه داد: ما در صحنه فلسطین دوگانگی نمی‌بینیم و آنانی که باید این سرزمین را تخلیه کنند، آنانی هستند که این سرزمین را اشغال کردند. ملت فلسطین جایی نخواهد رفت؛ ملت فلسطین دست‌بسته نیست. کنعانی در خصوص اظهارات بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون حمله احتمالی آذربایجان به ارمنستان هم بیان کرد: آذری‌ها باید پاسخ دهند. آنچه برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است و اینکه رفع اختلافات از طریق سیاسی به مصلحت و منافع همه کشورها در منطقه بوده و تنها راه، سازوکارهای منطقه‌ای است. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طبیعتاًً ادامه اقدامات جاری و جنایات ضدانسانی صهیونیست‌ها، بدون واکنش نخواهد ماند و می‌تواند دامنه جنگ را گسترش دهد. وی در پایان در خصوص گفت‌وگو با مقامات عراق پیرامون توافق‌نامه امنیتی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای خوبی انجام شده و در خصوص برخی موضوعات دوجانبه از جمله توافق‌نامه امنیتی دو کشور توضیحاتی ارائه شد و مشاور امنیت ملی عراق اقدامات به عمل آمده را توضیح دادند و بر عزم عراق بر تکمیل اجرای کامل تأکید کردند. گام‌های تکمیلی برای اجرا برداشته خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی