[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شیرخشک هم به کالاهای احتکاری پیوست، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام رفع مشکل کمبود تمام نام‌های تجاری شیرخشک تا یک ماه آینده، در عین حال درباره کنترل اصالت شیرخشک‌های رگولار از 20 مهرماه گفت: طبق قانون احکام دارویی کشور، این امر تکلیف قانونی ماست و اگر داروخانه‌ای به اجرای این طرح کمک نکند، سهمیه نخواهد داشت و اولویت با داروخانه‌های همراه خواهد بود.
به گزارش ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در حاشیه همایش روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران در خصوص تأمین شیرخشک در بازار، گفت: به دلیل مشکلاتی که اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری به وجود آمد، مقداری در زمینه انتقال ارز در این خصوص مشکل داشتیم که اکنون برطرف شده است. تولیدکنندگان زحمت می‌کشند اما یکی از تولیدکنندگان که موضوع را رسانه‌ای کرد، خود به تعهدات ارزی سال قبل عمل نکرده بود و امروز مدعی شده است؛ اما ما طبق وظیفه خود به تولیدکنندگان گفتیم اگر می‌توانند تأخیر انتقال ارز را در تولید جبران کنند، ما قطعاًً نیاز به واردات نخواهیم داشت. بخشی از محصولاتی که به اندازه کافی موجود بود، وارد نمی‌شود، اما برخی نام‌های تجاری که احساس کمبود آن وجود دارد، مجوز واردات با اولویت خود تولیدکنندگان دارد که نیاز بازار رفع شود.
او تأکید کرد: این موضوع کوتاه‌مدت است و ما در بلندمدت با کمک تولیدکنندگان مشکل را به شکل کامل مرتفع می‌کنیم و اگر هم جایی اعلام مشکل کمبود شد، می‌توانند از جابه‌جایی نام تجاری استفاده کنند.
وی افزود: برآورد ما این است که در طول یک ماه آینده تمام نام‌های تجاری شیرخشک در بازار تأمین شود.
محمدی بیان کرد: ارز تخصیص داده شده است، اما به دلیل مشکلات تحریمی انتقال ارز دوره‌ای مشکل داشت که تأخیر داشت و گروه‌های کالایی تغییر پیدا کرد و در آن مرحله واردات مواد اولیه با تأخیر صورت گرفت که اکنون این مشکل برطرف شده است‌. این مشکل مربوط به چند ماه قبل بود.
وی همچنین درباره عرضه شیرخشک با کد ملی از سوی داروخانه‌ها و ثبت آن در سامانه تیتک گفت: موضوع کنترل اصالت برای همه محصولات برقرار بود که برای شیرخشک‌های رگولار هم از ۲۰ مهر آغاز شده است. این کار به مدیریت مصرف و جلوگیری خروج محصول از زنجیره کمک می‌کند. طبیعتاًً افرادی که اعتقاد به شفافیت در زنجیره دارند، باید این کار را انجام دهند و ذیل بند پ ماده ۷ قانون احکام دارویی کشور این امر تکلیف قانونی ماست و اگر داروخانه‌ای به اجرای این طرح کمک نکند، سهمیه نخواهد داشت و اولویت با داروخانه‌های همراه خواهد بود.
وی افزود: این صحبت که برخی طرح را برای داروخانه هزینه‌زا خواندند، صرفاً نظر شخصی آنها بوده است. خیلی از داروخانه‌های قانون‌مند در حال اجرای طرح هستند. محمدی گفت: فعلاًً محدودیتی در ارائه تعداد شیرخشک به افراد نیست و با کمک متخصصان اطفال و تغذیه این موضوع را ارزیابی می‌کنیم و اگر نیاز شد حداکثر سقف مجاز قائل می‌شویم‌.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی