[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تکرار چالش نان این بار به نام اسراف، روزنامه شیراز نوین

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون مدیریت مصرف نان از چالش‌های این سازمان است؛ زیرا دورریز نان بالاست و در منابع غذایی زیادی اسراف می‌شود. به گزارش ایرنا، سید حیدر محمدی روز دوشنبه در مراسم روز جهانی غذا که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: دسترسی درست و کافی به منابع غذایی مهم است و مسئله امنیتی محسوب می‌شود. اکنون حدود ۷۰۰میلیون نفر در دنیا دسترسی به غذا ندارند و یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر نیز دچار سوءتغذیه هستند؛ همچنین در حال حاضر بسیاری از مردم غزه به دلیل محدودیت رژیم صهیونیستی، دسترسی به منابع غذایی ندارند. این موارد هشدارهایی به مجامع بین‌المللی است که دسترسی پایدار و ایمن به منابع غذایی را فراهم کنند.
وی ادامه داد: محوریت شعار روز جهانی غذا، «آب» است که نشان از اهمیت منابع آبی دارد. در کشور دسترسی خوبی به منابع آبی داریم و این مهم لزوم صرفه‌جویی و مدیریت منابع آبی را نشان می‌دهد.
محمدی اظهار داشت: لازم است به کشاورزان در استان‌ها درمورد مدیریت منابع آب آموزش داده شود؛ زیرا باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و در صورت صرفه‌جویی، مدیریت بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد.
معاون وزیر بهداشت گفت: به‌کارگیری روش‌های نوین برای آبیاری مهم است؛ زیرا بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیترات در آب‌های استفاده شده محصولات کشاورزی وجود دارد و لازم است به این موضوع توجه شود و اراضی کشاورزی شناسنامه‌دار شوند.
وی اضافه کرد: سامان‌دهی و عرضه محصولات ارگانیک و جلوگیری از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب از موضوعات بسیار مهم است و سازمان غذا و دارو در این زمینه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.
به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، سلامت خاک نیز از جمله وظایف جهاد کشاورزی است و این مهم در همه عوامل تأثیرگذار برای تولید محصولات غذایی نقش دارد تا محصولی امن در اختیار مردم قرار گیرد.
محمدی تأکید کرد: حمل و نقل مناسب و نگهداری نیز در زنجیره مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد و ضرورت الگوی مصرف غذا با پیروی از رژیم غذایی مناسب در کشور نهادینه شود.
وی افزود: حمایت از دهک‌های پایین جامعه در دسترسی به منابع غذایی نیز مهم است و مسئولان باید در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت گفت: صادرات در حوزه غذا بسیار قابل توجه است و در کشورهای دنیا محصولات غذایی ایران عرضه می‌شود.
به گزارش ایرنا، ۲۴ مهر برابر با ۱۶ اکتبر توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌ متحد به عنوان روز جهانی غذا نام‌گذاری شده است. در سراسر جهان و به منظور جلب توجه تمامی ذی‌نفعان و نقش‌آفرینان در مقوله امنیت غذا، این روز را با برگزاری مراسم گرامی می‌دارند.
رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب‌وهوایی منابع آب زمین را تحت‌فشار فزاینده‌ای قرار داده است. منابع آب شیرین به‌ازای هر نفر در دهه‌های گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.
زیربنای کشاورزی آب ‌و خاک محسوب می‌شود. کشاورزی ۷۲ درصد از برداشت جهانی آب شیرین را به خود اختصاص داده است. دستیابی به امنیت غذایی در گرو برخورداری از یک سیستم پایدار غذایی می‌باشد و لازمه آن توجه به مدیریت هوشمند و آگاهانه در حوزه کشاورزی است.
بنا به تعریف سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌ متحد، روش خوب کشاورزی عبارت از مجموعه‌ای از اصول برای اعمال فرایندهای تولید در مزرعه و پس از تولید است که منجر به مواد غذایی ایمن و سالم و محصولات غیرغذایی کشاورزی 
می‌شود.
برابر گزارش‌های جهانی موجود، تخمین زده می‌شود که ۶۹۰ تا۷۸۰میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۲۲ با گرسنگی مواجه بودند. حدود ۳.۱میلیارد نفر به درجاتی از سوءتغذیه مبتلا هستند.
حجم جهانی هدررفت مواد غذایی ۱.۶میلیارد تن تخمین زده می‌شود که از این میزان ۱.۳میلیارد تن بخش قابل خوراکی آن است.
حجم کل آبی که هرساله برای تولید مواد غذایی هدررفته مصرف می‌شود، برابر با ۲۵۰هزار مترمکعب معادل جریان سالانه آب رودخانه ولگا روسیه است.
بخش مهمی از این مواد غذایی به‌صورت زباله دفن می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
پیامدهای اقتصادی مستقیم هدررفت مواد غذایی (به‌استثنای ماهی و غذاهای دریایی) سالانه بالغ بر ۷۵۰میلیارد دلار است. برآورد می‌شود که حدود ۱۳ درصد مواد غذایی 
قبل از عرضه به بازار از بین می‌رود و حدود ۱۷ درصد هم در سطح عرضه و مصرف هدر می‌رود و رسانه‌ها نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی وسیع کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی