[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مهرجویی هم‌آغوش خاک شد ، روزنامه شیراز نوین

پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر با حضور جمعی از شخصیت‌ها و هنرمندان مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) خاکسپاری شد. به گزارش ایرنا، آیین تشییع پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر با حضور جمع زیادی از هنرمندان و شخصیت‌های هنری و سینمایی کشور صبح روز چهارشنبه -۲۶ مهرماه- مقابل تالار وحدت با اجرای بهرام رادان برگزار شد.
سینماگرانی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، پارسا پیروزفر، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، داریوش فرهنگ، رضا درمیشیان، مسعود کرامتی، بهرام رادان، محمدعلی نجفی، علی مصفا، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، همایون ارشادی، حسن پورشیرازی، غزل شاکری، دانش اقباشاوی، محسن امیریوسفی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، حبیب دهقان‌نسب، مانی حقیقی، مازیار میری، هانیه توسلی، محمدرضا دلپاک، ابوالحسن داودی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، مسعود اطیابی و... از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند.
بهرام رادان در این مراسم گفت: یاران و بزرگان یک به یک می‌روند؛ دعا کنیم سایه آنها که هستند، مستدام باقی بماند. علی مصفا بازیگر نیز پیام فریار جواهریان همسر سابق داریوش مهرجویی و صفا مهرجویی را قرائت کرد. فریار جواهریان نوشته بود: چطور می‌توانم از شیفتگان داریوش تشکر کنم. چگونه چنین مرگ هولناکی برای داریوش و وحیده رقم خورد؟ دلم به این خوش است که نسلی جدید فیلم‌هایت را کشف می‌کند و معنای خاص خود را از آن پیدا می‌کند. 
چند سال است مشغول نوشتن خاطراتی هستیم. خاطراتی که در آن خشم هم بود، ولی حالا دیگر خشمی وجود ندارد و چه حیف که در هفت ماه گذشته با داریوش قهر بودم‌؛ نمی‌شود این‌طور بدون خداحافظی بروی. دلم پیش موناست که یک‌شبه تنها شد. پیش صفا و مریم که چطور پدرشان را از دست دادند. صفا مهرجویی فرزند آن مرحوم نیز در پیامی گفت: دنیا نه‌تنها هنرمندی فوق‌العاده، بلکه پدری تمام‌عیار را از دست داد که سرشار از دانش و فلسفه و از نقاشان و فیلم‌سازان معروف بود. امیدوار بودم بار دیگر با او گپ بزنم و در آغوشش بگیرم و از رمان آخری که خواندم برای او بگویم. وی افزود: برای دوستداران پدرم، خانواده و خواهرانم مریم و مونا آرزوی شکیبایی می‌کنم.
همچنین در این آیین پیام کیانوش عیاری قرائت شد: «داریوش مهرجویی متبحرترین ترسیم‌کننده سینما بود که در آثارش این ویژگی‌ها را به تصویر کشید و با دانش و بینش خود می‌توانست روایت زندگی را به معنای واقعی به تصویر بکشد. به دلیل بستری بودن امکان حضور نبود. یادش گرامی.»
محسن امیر یوسفی نیز پیام کانون کارگردانان سینمای ایران را قرائت کرد: «بعد از مرگ غم‌انگیز کیومرث پوراحمد، شاهد مرگ داریوش مهرجویی هستیم. کسی فکر نمی‌کرد داریوش مهرجویی که از شاخص‌ترین سینماگران روشن‌فکر بود، این‌گونه فجیع در خانه‌اش به قتل برسد و سرانجامی چنین تلخ داشته باشد. انجمن خواسته خیلی سریع‌تر قاتلان داریوش مهرجویی را مجازات کنند.»
مرضیه برومند نیز اظهار کرد: نمی‌دانم چه بگویم. قرار بود متنی نوشته شود. هیچ کلماتی نمی‌توانست این درد بزرگ و این فقدان فجیع را توصیف کند و من مجبور شدم امروز بیایم و حرف بزنم. خانه سینما خودش عزادار است و باید به دیگران هم تسلیت بگوید. اگر نگوییم شاخص‌ترین، که تأثیرگذارترین کارگردان سینمای ایران بود.
وی افزود: مهرجویی با «دایره مینا» که افتخار بازی در این کار را داشتم، باعث شد تا سازمان انتقال خون دایر شود و با فیلم «گاو» باب محتوامحورترین آثار سینمایی گشوده شود. به کسانی که بذر مهرجویی و علی حاتمی و... در وجودشان نهاده شده، اجازه بدهید حرف بزنند. آستانه درد هنرمندان پایین است و آستانه درد سیاست‌مداران بالاست. با ما خوش باشید. ما کنار شماییم، با اسرائیل هم می‌جنگیم. 
برومند خطاب به مونا دختر مهرجویی نیز گفت: مونا جان خانه سینما خانه توست و آغوش این انجمن به روی تو باز است. 
پیام مریم مهرجویی هم پخش شد: «خواستم از اهالی سینما که در سال‌های متعدد با پدر کار کردند و از همه مردم ایران تشکر کنم. همه ما در این شوک بزرگ هستیم و علت آن این است که همه شیفته داریوش مهرجویی هستیم. پدرم واقعاً با همه داد و بیدادها، قلبی ساده و بی‌شیله‌پیله داشت.» مونا مهرجویی هم گفت: فقط خواستم بابت حضور تک‌تک شما که آمدید، تشکر کنم. تنها احساسی که دارم این است که پدر و مادرم کنارم ایستاده‌اند و شانه‌هایم را گرفته‌اند و می‌دانم کنارم هستند. به قول بابا، قاتلان میان ما هستند.
مسعود کیمیایی هم که نتوانست به روی سن برود، گفت: نمی‌توانم سخن بگویم؛ غیرممکن است از رفتن داریوش مهرجویی بگویم.
همچنین فرهاد آییش بازیگر گفت: استاد علی نصیریان در سفر هستند و پیامی را فرستادند. نصیریان در این پیام صوتی گفت: در بیماری با فکر و خیالت به سر می‌برم. من فروریختم و بی‌خواب شدم. چه کنم؟ از اولین کار خلاقه‌ات در کنارت بودم تا آخرین کار، اما الان نیستم. ای مهر فرزانه! این چه روزگاری است؟!
بهمن فرمان‌آرا کارگردان هم اظهار داشت: داریوش جان قرار نبود این ملاقات اینجا انجام شود. ما کجا زندگی می‌کنیم؟ یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان این مملکت باید سلاخی شود؟ همان‌طور که مسعود کیمیایی گفت، هیچ‌چیز نمی‌توانم بگویم. چطور دوربین کار نکرد؟ دل ما شکسته است و هر هفته قرار است این‌طور جمع شویم برای یک نفر دیگر که می‌رود؟» با این حال تشکر می‌کنم از اینکه آمدید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی