[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با این راهکار حافظه شما مثل نابغه‌ها می‌شود، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، گوش کردن به موسیقی و نوشیدن قهوه می‌تواند موجب بهتر کار کردن مغز ما شود؛ به‌ خصوص زمانی که نیاز به تمرکز و یادآوری موارد مختلف داریم.
نتایج تحقیق دانشکده مهندسی تاندون نیویورک آمریکا از فناوری منحصر به ‌فردی به نام «دیدبان ذهن» برای کشف این موضوع استفاده کرد. دیدبان ذهن که طی ۶ سال گذشته توسط استادیار مهندسی زیست پزشکی دانشگاه نیویورک تاندون، رز فقیه، توسعه یافته، الگوریتمی است که فعالیت مغز افراد را از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق هر دستگاه پوشیدنی که می‌تواند فعالیت الکترودرمال را کنترل کند، تجزیه و تحلیل می‌کند.
دیدبان ذهن مانند یک کارآگاه مغز است؛ با استفاده از یک مچ‌بند و سربند شیک، سیگنال‌های مغز شما را بررسی می‌کند و می‌تواند واکنش بدن شما را هنگام استرس یا هیجان نشان دهد.
در این تحقیق، افراد حین انجام آزمایش از این مچ‌بندها و سربندها استفاده کردند؛ آنان این آزمایش‌ها را حین گوش دادن به موسیقی، نوشیدن قهوه و بوییدن عطرهای مورد علاقه خود انجام دادند؛ بعد هم همین آزمایش‌ها را بدون این کارها انجام دادند.
فناوری دیدبان ذهن نشان داد که موسیقی و قهوه نحوه عملکرد مغز افراد را تغییر داده است؛ آنان را در یک ذهنیت خاص قرار می‌دهد که می‌تواند به افراد کمک کند تا وظایف حافظه را بهتر انجام دهند.
این فناوری امواج مغزی افراد را بررسی کرد و دریافت که موسیقی و قهوه مغز آنان را فعال‌تر می‌کند؛ به‌ ویژه به روشی که برای تفکر خوب است؛ این تغییر در فعالیت مغز با بررسی بهتر مرتبط است. بوییدن عطر نیز کمک کرد، اما تحقیق بیشتری در این مورد لازم است.
فقیه، محقق این تحقیق گفت: این بیماری همه‌گیر بر سلامت روانی بسیاری از مردم در سراسر جهان تأثیر گذاشته است؛ اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز به نظارت یکپارچه بر تأثیر منفی عوامل استرس‌زای روزمره بر عملکرد شناختی فرد وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر، دیدبان ذهن هنوز در حال توسعه است، اما هدف نهایی ما کمک به فناوری است که می‌تواند به هر فردی امکان نظارت بر برانگیختگی شناختی مغز خود در زمان واقعی را بدهد، به‌عنوان مثال، لحظات استرس حاد یا عدم درگیری شناختی را تشخیص دهد. در آن زمان‌ها، دیدبان ذهن می‌تواند شخص را به سمت مداخلات ساده و ایمن، شاید گوش دادن به موسیقی، سوق دهد تا خود را به وضعیت مغزی برساند که در آن احساس بهتری داشته باشد و وظایف شغلی یا درسی را با موفقیت‌ بیشتری انجام دهد.
در این تحقیق، افراد یک آزمون حافظه فعال به‌نام «ان بک» انجام دادند؛ این افراد باید می‌گفتند: آیا چیزی که در حال حاضر دیده یا شنیده‌اند همان چیزی است که قبل از «N» دیده یا شنیده‌اند؛ آنان یک نسخه قابل مدیریت‌تر با N برابر با یک و یک نسخه سخت‌تر با N برابر با سه انجام دادند.
لازم به ذکر است که آزمون رایانه‌ای ان بک(N-Back) یک تکلیف سنجش عملکرد شناختی مرتبط با کنش‌های اجرایی(عملکرد اجرایی) مانند کنترل و تخصیص توجه، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی پردازش اطلاعات پیرامون و… است؛ در این آزمون تعدادی محرک بینایی، گام ‌به‌ گام و به‌صورت تصادفی روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود؛ آزمودنی باید بررسی کند که آیا محرک ارائه‌شده فعلی با محرک N مرحله قبل از آن مشابه است یا خیر؟
محققان سه نوع موسیقی را امتحان کردند؛ یکی که باعث شد افراد احساس انرژی کنند، دیگری که آرامش‌بخش بود و بعدی که توسط رایانه برای مطابقت با سلیقه افراد ایجاد شد. موسیقی بانشاط، به ‌ویژه موسیقی‌های رایانه‌ای، موجب شد آنان در آزمون‌ها، بهتر عمل کنند؛ با این حال برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.
نوشیدن قهوه کمی کمک کرد، اما نه به اندازه موسیقی و بوی عطر. افراد در آزمون‌های پیچیده‌تر بهترین عملکرد را داشتند؛ به این معنی که این موارد ممکن است زمانی که شما باید بیشتر فکر کنید، کمک بیشتری می‌کند.
آزمایش‌های مداوم توسط محققان کارآمدی توانایی این فناوری برای نظارت مداوم بر فعالیت مغز و موفقیت کلی مداخلات مختلف در تعدیل فعالیت مغز را تأیید می‌کند.
گروه محققان هنوز در حال آزمایش فناوری خود هستند تا از عملکرد مداوم آن اطمینان حاصل کنند و ببینند آیا روش‌های مختلف می‌توانند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهند یا خیر؟ فقط به این دلیل که چیزی روی برخی افراد اثر می‌کند به این معنی نیست که برای همه تأثیر داشته باشد.
همان‌طور که در این تحقیق نشان داده شده است، خوشی‌های روزمره مانند موسیقی و قهوه پتانسیل افزایش عملکرد شناختی را دارند؛ این فعالیت‌های ساده می‌توانند هوشیاری ذهنی را تقویت کنند و ارتباط بین خوشی و بهبود عملکرد شناختی را نشان دهند.
یافته‌های این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی