[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

اشراف بر پروژه‌های شهری شیراز ، روزنامه شیراز نوین

یکی از اقدامات خوب وتحسین‌برانگیز شهرداری شیراز، بازدیدهای میدانی و سرزده شهردار این کلان‌شهر از پروژهای عمرانی ومحرومیت‌زدایی و نیز دیدارهای چهره به چهره با مردم و پیمانکاران پروژه‌هاست. باید به این نکته اذعان داشت که این بازدیدهای میدانی راه کاستی‌ها و نیز رکود هر پروژه را خواهد بست و نیازهای پیمانکاران بهتر و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ همچنین به ارزیابی کار این افراد هم پرداخته می‌شود. 
همچنین در دیدارهای مردمی، شهردارکلان‌شهر شیراز به طور مستقیم و بدون واسطه با مردم ملاقات کرده و نیازهای آنان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد؛ از همه مهم‌تر میزان تعامل و احترام کارکنان شهرداری با ارباب رجوع هویدا می‌گردد. یکی از موضوعات مهم در این راستا توقف نوع خواسته‌های مردمی و سرمایه‌گذاران پروژه‌های مهمی است که به نفع شهر و شهروندان است و شاید در مقطعی با گره‌ای کور مواجه شده باشد و با هدایت و راهنمایی مدیریت شهری وکارشناسان همراه، آن گره با دست و به صورت آسان باز شود.  
از جمله مسائل مهم در کلان‌شهر شیراز ترافیک سنگین و غیرقابل تصوری است که گاهاً به دلیل اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک ایجاد می‌شود و شهرداری سعی برآن دارد با اطلاع‌رسانی به‌هنگام تردد را در این محورها به حداقل برساند و شهروندان را مجاب به استفاده از مسیرهای جایگزین کند. اما ترافیک شیراز ابعاد دیگری نیز دارد و آن تجمیع مراکز پرمخاطب در یک محور اصلی از شهر است. تجمع مراکز درمانی و خدماتی مانند بانک‌ها و ادارات کل و سازمان‌ها بر فشارهای ترافیک می‌افزاید؛ در محوری مانند زندیه باید به این نکته مهم توجه کرد که از میدان نمازی تا میدان شهدا و همچنین عبور از زیرگذر زند تا میدان ولی عصر(عج) و بلوارهای منشعب چه تعداد از مراکز مهم و مورد مراجعه هر روز مردم قرار گرفته است که شاید برخی ابرپروژها نیز قادر به پاسخ‌گویی به روان‌سازی ترافیک آن محور نباشد.
اصولاً شیراز یکی از شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر است و این مهاجرپذیری که حاصل آسیب‌پذیری اقتصاد ملی و استانی است باعث شده تا با اوج فشارها مواجه باشیم؛ ترافیکی که هم توسط خودروها و هم توسط فزونی جمعیت درحال اتفاق است. وقایع تقویمی و فصلی نیز بر اوج ترافیک می‌افزاید که در آن هم عوامل انسانی و هم خودرویی دخیل هستند؛ مانند مهرماه که با بازگشایی مدارس در یک ساعت مشخص و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و والدین آنان مواجه هستیم؛ هرچند در سال جاری پیش‌بینی‌های بسیاری برای کاهش ترافیک مهرماه اندیشیده شد و جای تقدیر دارد، اما گذرگاه‌های شیراز که دچار تجمیع پلاک‌های صنفی‌، مسکونی، آموزشی و درمانی شده است با این نسخه‌ها سر سازگاری ندارد. حالا و به لطف تلاش‌های انجام‌شده در شهرداری و شورا بزرگراه‌های مهمی احداث و یا درحال احداث است و امیدواریم این پروژه‌ها در مقاطعی پاسخ‌گوی حجم ترافیک سرعت و بدون توقف باشد و میسر شیراز تا شهرک‌ها را تسهیل نماید؛ شهرک‌هایی که با هدف تجمیع جمعیت، اما بدون زیرساخت‌های لازم به‌وجود آمده‌اند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی