[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

باورتان می‌شود این حیوان کور به دنیا می‌آید؟!، روزنامه شیراز نوین

هر موجود زنده ای ویژگی‌های منحصر به فرد مخصوص خود را دارد که حیوانات نیز از این تفاوت بی بهره نیستند؛ یکی از این تفاوت‌ها بینایی خاص حیوانات است.
به گزارش نمناک، هر موجود زنده ای جهان را متفاوت می‌بیند. برخی از حیوانات رنگ‌ها را مانند انسان می‌بینند، در حالی که دیگران دید رنگی محدود دارند. یکی از حیواناتی که دنیا را متفاوت می‌بیند فیل‌ها هستند، همان درشت هیکل‌های ریز چشم که مثل هر موجود زنده دیگری بدنشان پر از اسرار و شگفتی است. بینایی آنها با ویزگی‌های خاصی که دارد به آنها کمک کرده تا زنده بمانند و در جنگل‌ها حرکت کنند. برای کمک به شما در درک بهتر از بینایی فیل‌ها در این بخش چند حقیقت در مورد بینایی یک فیل آورده شده است.
اندازه چشم یک فیل 3.8 سانتی‌متر است 
اگرچه اندازه فیل‌ها عظیم است، اما چشمان آنها آنقدر بزرگ نیست. قد فیل‌های آفریقایی تا 13 فوت (396 سانتی متر) می‌رسد و می‌تواند 5000 تا 14000 پوند وزن داشته باشد، اما هر چشم آنها فقط 3.8 سانتی متر (1.5 اینچ) است. در مقایسه با چشم انسان، چشم فیل کمی بزرگ‌تر از انسان است اما با توجه به هیکل درشت او قطعاً ریز به نظر می‌رسد. قطر چشم انسان حدود 2.5 سانتی متر (1 اینچ) است. 
چشم‌های فیل در دو طرف سرش قرار دارد 
برخلاف انسان، چشم فیل‌ها در کنار سرشان قرار دارد و همین موقعیت چشم‌ها دید محیطی بهتری به آنها می‌دهد. این نوع دید به فیل توانایی دیدن در یک زاویه را می‌دهد تا یک دید مرکزی. 
فیل‌ها بینایی ضعیفی دارند
بله درست متوجه شدید؛ فیل‌ها بینایی ضعیفی دارند. چشمان کوچک و موقعیت قرار گرفتن آنها بینایی شان را تا حدودی محدود می‌کند. این پستانداران بزرگ فقط قادر به دیدن تا فاصله کمی بیشتر از 7 متری خود هستند.
فیل‌ها نابینا متولد می‌شوند 
فیل‌ها طولانی ترین دوران بارداری را در بین حیوانات دارند. متوسط ​​دوره بارداری برای این حیوانات 18 تا 22 ماه است و این دوره طولانی به رشد کامل بچه فیل کمک می‌کند. اگرچه تقریباً دو سال طول می‌کشد تا یک فیل در رحم رشد کند، اما این مدت طولانی مانع از تولد بچه فیل به شکل نابینا نمی‌شود. بچه فیل کم بینایی خود را کسب کرده و در طول سال‌ها این توانایی در او کامل می‌شود. تحقیقات روی فیل آفریقایی نشان داده است که بچه فیل‌ها به همین دلیل برای زنده ماندن در مراحل اولیه زندگی خود بسیار به مادران خود وابسته هستند. 
فیل‌ها کوررنگی دارند 
جدا از اینکه فیل‌ها دید خوبی ندارند، کوررنگ هم هستند. فیل‌ها در نور روز دارای دو نوع حسگر رنگی مخروطی سبز و قرمز هستند. یکی از حقایق بینایی فیل که کمتر شناخته شده است این است که انسان‌های نابینا و فیل‌ها مجموعه ای از رنگدانه‌های بینایی مشترک دارند. فیل‌ها می‌توانند آبی و زرد را ببینند، اما نمی‌توانند قرمز و سبز را از هم تشخیص دهند.
فیل‌ها می‌توانند در تاریکی ببینند
فیل‌ها زمان زیادی را به غذا خوردن اختصاص می‌دهند برای همین زمانی از شب را بیدار می‌مانند تا غذای کافی دریافت کنند. از آنجا که آنها زمان زیادی را در تاریکی می‌گذرانند، باید بتوانند در تاریکی ببینند. 
محققان دریافته اند که فیل‌ها علائم بینایی آریتمی را نشان می‌دهند که با زمان روز تغییر می‌کند. در شب، فیل‌ها نسبت به نورهای آبی و بنفش حساسیت بیشتری دارند و همین مسئله توانایی دید آنها با نور کم را آسان می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی