[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

دانشنامه شیراز تدوین می‌شود، روزنامه شیراز نوین

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از اقدامات در دست اقدام سازمان فرهنگی شهرداری را تهیه کتاب دانشنامه شیراز عنوان کرد و گفت: این اقدام کار بزرگی است و یک بخش آن هم تاریخ سیاسی است. به گزارش ایسنا، سیدابراهیم حسینی روز ۳۰ مهرماه در نشست هم‌اندیشی مدیریت شهری شیراز و مدیر حوزه علمیه فارس اظهار کرد: ازجمله کارهایی که در دستور کار سازمان فرهنگی قرار دارد، تهیه کتاب دانشنامه شیراز است و در بخش تاریخ سیاسی که مدنظر مدیریت حوزه علمیه نیز است، تدوین کتاب تاریخ شیراز در دستور کار قرار دارد که کار بسیار بزرگی بوده و یک بخش از آن تاریخ سیاسی است. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از تدوین سند جامع سومین حرم اهل ‌بیت(ع) در این شورا خبر داد و گفت: این سند طبق مصوبه شورای فرهنگی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم شیراز را به تراز نام سومین حرم اهل‌بیت(ع) برسانیم که قطعاً یکی از بخش‌هایی که حوزه علمیه می‌تواند کمک کند، همین حوزه است. وی اظهار امیدواری کرد: با انجام جلسات فصلی یا ماهیانه و ارتباط منظم و مرتب و با یک برنامه‌ریزی مدون و اساسی، می‌توان نشست‌هایی بین مدیریت شهری و حوزه علمیه برای خدمات‌رسانی مثبت و بهینه برگزار کرد تا شاهد اتفاقات خوب و نتایج مطلوب و ایدئال باشیم و گام‌های مثبتی در زمینه خدمات‌رسانی به شهروندان صورت بگیرد.
تحقق شعار سال، نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است
شهردار شیراز نیز در این دیدار با بیان اینکه نسبت به ظرفیت‌های حوزه علمیه و طلاب احساس وظیفه می‌کنیم، افزود: هر کمکی که به حوزه‌های علمیه می‌شود، بازخورد و خروجی مثبتی در جامعه به دنبال خواهد داشت. حجم اقدامات و تلاش‌های حوزه فرهنگی و دینی در این دوره از شورای کلان‌شهر شیراز بی‌سابقه است. محمدحسن اسدی برگزاری ٧٠ یادواره شهدا با محوریت مساجد در محلات، برگزاری بیش از ٧٠ جشن محله‌محور در مناطق یازده‌گانه در دهه امامت و ولایت، اقامه نماز در بیش از ٧٠ بوستان و اماکن متعلق به شهرداری شیراز با حضور طلاب و روحانیون، استفاده از ظرفیت مبلغان در برپایی میز مشاوره، میز خدمت و ارائه مشاوره در حوزه خانواده، برگزاری المپیاد ورزشی ویژه طلاب، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با ائمه جماعات محلات، اجرای طرح پیوند بین مردم و شهرداری در مساجد و... را از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری شیراز در حوزه فرهنگی ذکر کرد.
حرکت در راستای جامعه تمدن‌ساز
مدیر حوزه‌های علمیه فارس نیز در این دیدار تأکید کرد: جامعه‌ای که دارای هویت ملی و دینی باشد، امید به تمدن‌سازی در آن بالاست و برعکس جامعه خالی از هویت ملی و دینی، باید تلاش کند تا غنی از این مهم شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا محمودی با ابراز خرسندی از اینکه جامعه ما از این ‌جهت جامعه‌ای غنی است، تصریح کرد: اگر سیاست‌گذاران ما به هویت ملی و دینی به‌عنوان شناسنامه جامعه توجه کنند، قطعاً مقدمات تمدن‌سازی رقم خواهد خورد.
لزوم انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه بر لزوم تفاهم‌نامه سه‌جانبه تأکید کرد و گفت: باید تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با مدیریت حوزه علمیه منعقد شود و در این تفاهم‌نامه تمام درخواست‌های حوزه علمیه از نظر حقوقی لحاظ شود و در مورد آن در گروه‌ها و اتاق فکر شورا بحث و بررسی شود که در راستای آن، شهرداری لوایحی را بر اساس زمان‌بندی در آن تفاهم‌نامه مشخص می‌کند و مسیر توسط این لوایح معین می‌شود. افسانه خواست‌خدایی ادامه داد: برای جهت‌دهی به این موضوع، نقشه راه لازم است که انعقاد این تفاهم‌نامه به‌عنوان پله اول باید در جهت همکاری صورت گیرد. رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی ارائه‌شده توسط کمیته مسجد و محله‌محوری گفت: شورای ششم در حوزه محلات و مسجدمحوری، طلاب و روحانیت، محرومیت‌زدایی و فضای فرهنگی برتر از شوراهای دوره‌ها و شهرهای دیگر است. محمدرضا هاجری اظهار کرد: اگر در مسائل فرهنگی به دنبال خروجی هستیم، باید اقداماتی در راستای فرهنگ و رفع مشکلات شهر با محوریت مساجد و مراکز آموزشی صورت گیرد و ما در این زمینه مطالبه‌گر هستیم.
استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حوزه علمیه در مدیریت شهری
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز تصریح کرد: ساختارهایی وجود دارد که گاهی اگر ما آنها را نشناسیم و در جای خود نتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، سبب می‌شود بخشی از کارها پیش نرود یا با کندی مواجه شود.
مهدی طاهری افزود: وقتی از شورا و شهرداری بحث می‌شود، دستگاه اجرایی و کسی که در میدان کلیه اختیارات قانونی است و فضای عملیات در اختیار اوست، شهردار است و طبیعتاً جایی که شهردار احساس کند فضای مقررات و قوانین اجازه این کار را به او نمی‌دهد، موضوعات را به شورا ارجاع داده و از شورا کمک می‌خواهد تا مصوبات را به‌پیش ببرد. طاهری اظهار کرد: شاید در نگاه اول مقام شورا به‌عنوان خدمتگزار مردم به دلیل جایگاه رفیعی که از لحاظ قانونی دارد، این تلقی را ایجاد کند که اختیار تمام‌کارها و فعالیت‌ها در اختیار شوراست؛ درحالی‌که اختیار تام و کامل به‌عنوان نهاد اجرایی در اختیار شهردار است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی