[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

نوسانات فشارخون به سلامت قلب و مغز آسیب می‌رساند، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوسان فشارخون می‌تواند هم منادی زوال عقل و هم بیماری قلبی باشد.
به گزارش بهداشت نیوز، محققان استرالیایی گزارش دادند که فراز و نشیب در عرض ۲۴ ساعت یا حتی طی چند روز یا هفته در فشارخون با اختلال در تفکر مرتبط است.
تغییرات بیشتر در فشارخون سیستولیک که عدد بالا در زمان خوانش است، با سفت شدن شریان‌ها همراه است که با بیماری قلبی ارتباط دارد.
«داریا گاتریج»، نویسنده اصلی از آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی پیری و اختلالات شناختی دانشگاه استرالیای جنوبی، گفت: درمان‌های بالینی بر فشارخون بالا تمرکز می‌کنند؛ در حالی که نوسان‌های فشارخون را نادیده می‌گیرند.
گاتریج در ادامه افزود: فشار خون می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف کوتاه و طولانی در نوسان باشد و به نظر می‌رسد که این روند خطر ابتلا به زوال عقل و مشکل در سلامت عروق خونی را افزایش می‌دهد.
محققان این موضوع را روی ۷۰ سالمند سالم ۶۰ تا ۸۰ ساله که هیچ نشانه‌ای از زوال عقل یا اختلال تفکر نداشتند، مورد مطالعه قرار دادند؛ این تیم فشارخون شرکت‌کنندگان را کنترل کرد، آزمایش شناختی از آنها به عمل آورد و سفتی شریان در مغز و شریان‌های آنها را اندازه‌گیری کرد.
گاتریج گفت: ما متوجه شدیم که تغییرات فشارخون بالاتر در یک روز و همچنین در طول روز با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است؛ ما همچنین دریافتیم که تغییرات فشارخون در فشارخون سیستولیک با سفتی عروق خونی بالاتر در شریان‌ها مرتبط است.
او ادامه داد: این نتایج نشان می‌دهد که انواع مختلف تغییرپذیری فشارخون احتمالاً مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنایی متفاوتی را منعکس می‌کند و تغییرات فشارخون سیستولیک و دیاستولیک هر دو برای عملکرد شناختی در افراد مسن‌تر مهم هستند.
به گفته محققان، تغییر فشارخون به طور بالقوه می‌تواند به‌عنوان یک نشانگر بالینی اولیه یا هدف درمانی برای اختلال تفکر باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی