[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

دانش‌آموزان فارس باستانی‌کار می شوند، روزنامه شیراز نوین

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش فارس گفت: آموزش‌و‌پرورش فارس با طرح‌هایی همچون شهید طوقانی در جذب استعداها به ورزش زورخانه‌ای مطلوب عمل کرده؛ همچنین از اردیبهشت 1402 تاکنون 15 رویداد بزرگ ملی در حوزه ورزش دانش‌آموزی را در شیراز میزبانی کرده‌ایم و همین امر موجب شده است تا وزیر ورزش با درخواست میزبانی مسابقات ورزشی آسیا و جهانی در چندین رشته خاص در شیراز موافقت کند.
تحرک و ورزش یکی از شروط اصلی برای برخورداری از یک سبک زندگی سالم است، در این میان برخورداری از سلامت فیزیکی و نشاط و شادابی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف دارای اهمیت ویژه است.
دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف، بخش عمده‌ای از اوقات خود را در مدارس می‌گذرانند و مدرسه می‌تواند یک مکان مناسب برای ورزش کردن آنها، کشف استعدادهای ورزشی و هدایت آنها برای ورزش کردن در رشته‌های مختلف ورزشی به صورت حرفه‌ای در فضاهای برون‌مدرسه‌ای باشد.
قدردان بودن نعمت سلامتی و ترویج فرهنگ حفظ و ارتقای آمادگی جسمانی و سلامت برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف، موضوعی است که معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش فارس بر آن تأکید دارد:
*تربیت بدنی درسی با ابعاد و دامنه گسترده
سید کاظم حسینی درگفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأکید بر اهمیت درس تربیت بدنی از مقاطع مهدهای کودک تا مقاطع بالاتر دانش‌آموزی و حتی دانشگاهی می‌گوید: اینکه تربیت بدنی در مقاطع مختلف به‌عنوان یک درس در نظر گرفته شده است، نشان از اهمیت حفظ و ارتقای سلامت و شادابی و نشاط است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش فارس ادامه می‌دهد: در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌و‌پرورش فارس، توجه به ورزش دانش‌آموزان در اولویت و مورد توجه ویژه قرار داده شده است که براساس برنامه‌های تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب و ... در راستای افزایش سلامت دانش‌آموزی گام برداشته می‌شود.
او با اشاره به اینکه سه شاخصه مهم برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان مورد توجه قرار دارد، بیان می‌کند: توجه به تغذیه سالم، رعایت بهداشت و ورزش این سه مورد هستند و در خصوص ورزش دانش‌آموزی، دبیران و مربیان تربیت بدنی براساس کتاب راهنمای معلم به آموزش دانش‌آموزان در مقاطع مختلفی همچون ابعاد شناختی، حرکتی و روانی، مهارت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی و ... می‌پردازند؛ خوشبختانه مربیان تربیت بدنی ما در فارس افرادی هستند که در خصوص داوری، مربیگری و تخصص‌های ورزشی کارآمد بوده و 2 هزار مربی ورزش فارس در واقع سرمایه‌های ارزشمند ما به شمار می‌روند.
حسینی، تربیت بدنی را یک درس دارای ابعاد و دامنه گسترده توصیف کرده و عنوان می‌کند: دانش‌آموزان در این درس در کنار یاد گرفتن مهارت و ارتقای رشته ورزشی مورد علاقه خود حل مسئله، خلاقیت، انجام کار گروهی و ... را نیز فرا می‌گیرند.
*مدرسه مأمنی برای تحرک و ورزش
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و‌پرورش فارس در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که برای دانش‌آموزان در طول هفته چند ساعت، درس تربیت بدنی گنجانده شده است، اظهار می‌کند: در مقاطع مختلف 2 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است، اما این تمام کار در این حوزه نیست؛ چراکه طرح‌های مختلفی برای اجرا در حوزه تحرک و ورزش در مدارس در نظر گرفته شده که به‌عنوان مثال در طرح نشاط، دانش‌آموزان باید روزانه به‌جز برنامه 2 ساعت در هفته، روزانه نیم ساعت در مدرسه تحرک و ورزش داشته باشد و مثلاً این نیم ساعت در روز در صبحگاه‌های دانش‌آموزی گنجانده می‌شود.
حسینی در این میان به کانون‌های درون و برون‌مدرسه‌ای اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: مربیان ورزش در مدارس در ساعات درس تربیت بدنی همچنین به استعدادیابی دانش‌آموزان نیز می پردازند و این استعداد در صورت وجود امکانات لازم در مدرسه و در غیر این صورت در سالن‌های ورزشی کنار مدرسه و سالن‌های سازمان‌های مختلف که با آموزش‌و‌پرورش همکاری دارند، پرورش یافته و به سمت هرچه بیشتر شکوفا شدن هدایت می‌شوند.
او می‌افزاید: دانش‌آموزان در این کانون‌ها با همکاری هیئات ورزشی، فدراسیون‌های ورزشی و ... به سمت کانون‌های ویژه استعدایابی ورزشی هدایت شده و به همین ترتیب به سمت مسیرهای قهرمانی در رشته‌های مختلف رهنمون خواهند شد.
*مدرسه فرصتی برای ورزش با والدین و توسعه ورزش زورخانه‌ای
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان همچنین به طرح‌های مختلفی که برای توسعه ورزش دانش‌آموزی در استان در نظر گرفته شده، اشاره کرده و عنوان می‌کند: در طرح شهید خرازی، آزادسازی فضای مدرسه برای ورزش کردن مادران و دختران در مدارس دخترانه و پدران و پسران دانش‌آموز در مدارس پسرانه در نظر گرفته شده است؛ بدین شکل که از ساعت 9 تا 12 روزهای پنجشنبه مادران و دختران و از ساعت 9 تا 12 روزهای جمعه پدران و پسرانشان می‌توانند در فضای مدرسه و یا در فضاهای ورزشی زیر نظر آموزش‌و‌پرورش به ورزش بپردازند. در این طرح از ظرفیت بسیج، شهرداری و ... نیز استفاده می‌شود و به استاندار فارس نیز پیشنهاد داده‌ایم که برای اینکه تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها، فضاها و سالن‌های ورزشی خود را در اختیار دانش‌آموزان و والدین آنها برای اجرای این طرح قرار دهند با ما همکاری کنند.
او از طرح دیگری با عنوان طرح شهید طوقانی نیز نام برده و می‌گوید: شهید طوقانی، دانش‌آموز نوجوان باستانی‌کاری بود که در جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت رسید؛ در این طرح که تاکنون برای مقطع پنجم و ششم و متوسطه اول در استان اجرا شده است برای گسترش ورزش زورخانه‌ای و آیینی در مدارس اقدام می‌شود که سال گذشته 120 دانش‌آموز از مدارس شیراز که به ورزش زورخانه‌ای علاقه‌مند بوده‌اند، جذب طرح شده‌اند؛ امسال به دلیل علاقه زیاد دانش‌آموزان قصد داریم این طرح را در شهرستان‌های نی ریز، آباده، کازرون و ... نیز گسترش دهیم؛ همچنین در نظر داریم تفاهم‌نامه‌ای هم با بسیج ورزشکاران و پایگاه‌های مقاومت بسیج در این راستا داشته باشیم.
حسینی با اشاره به طرح شهید سلیمانی نیز می‌گوید: این طرح با هدف توسعه، استانداردسازی و ایمن‌سازی فضاهای ورزشی دانش‌آموزی اجرا می‌شود؛ ما در طی سالیان زیادی 256 فضای ورزشی دانش‌آموزی در استان داشتیم، اما از زمان شروع به کار دولت سیزدهم و طی 2 سال گذشته 140 فضای ورزشی به فارس افزوده شده که سرانه ورزشی دانش‌آموزی در فارس را از 22/0 به 29/0 متر رسانده است؛ خوشبختانه چهارشنبه هفته قبل هم با حضور استاندار فارس 37 پروژه ورزشی دانش‌آموزی هم‌زمان افتتاح شد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که با مشارکت خیران، والدین، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بتوانیم سرانه ورزشی دانش‌آموزی را در فارس توسعه دهیم که پاسخ‌گوی نیاز استعداهای ورزشی دانش‌آموزی ما باشد.
*یک طرح 100 در 100
حسینی با ذکر اینکه طرح 100 در 100 هم‌زمان با هفته تربیت بدنی در استان آغاز شده است نیز عنوان می‌کند: در قالب این طرح 100 مسابقه ورزشی درون‌مدرسه ای در 100 روز اجرا می‌شود که افتتاحیه باشکوهی هم در خصوص این طرح در شهرستان مرودشت داشته‌ایم.
وی با تأکید بر این مهم که هدف ما اعتلای ورزش دانش‌آموزی استان است، بیان می‌کند: از اردیبهشت 1402 تاکنون 15 رویداد بزرگ ملی در حوزه ورزش دانش‌آموزی را در شیراز میزبانی کرده‌ایم و همین امر موجب شده است تا وزیر ورزش با درخواست میزبانی مسابقات ورزشی آسیا و جهانی در چندین رشته خاص در شیراز موافقت کند؛ پیش از این نیز در سال 96 نیز تجربه میزبانی از مسابقات فوتبال دانش‌آموزی آسیایی را داشته‌ایم.
حسینی ضمن گرامیداشت هفته تربیت بدنی نیز به این موضوع اشاره کرد که حوزه معاونت تربیت بدنی آموزش‌و‌پرورش فارس از 26 مهرماه تا 3 آبان‌ماه برنامه‌های متعددی با هدف توسعه ورزش دانش‌آموزی در نظر گرفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی