[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۰۰
  • دوره جدید

اقتصاد دریامحور ، روزنامه شیراز نوین

تمام مناطق در کشور خصوصاً مناطق جنوبی و متصل به دریا و شریان‌های متصل به دریای عمان که راهی برای ترانزیت و ارتباط با اقتصاد جهان است، می‌تواند هم اشتغال‌زایی کند و هم معیشت را سامان‌دهی نماید. برای بندر مکران، هندی‌ها از سال‌های گذشته با حجم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی هم در حوزه نفت و هم سیر کالاهای اساسی در صف ایستاده‌اند و حتی مبالغ قابل‌توجهی را به دلار پرداخت نموده و تجهیزاتی را مستقر نموده‌اند؛ اما به دلیل شرایط خاص برجام در سال‌های گذشته، این عملیات با رکود همراه بوده است. هرچند هندی‌ها و سرمایه‌گذاران نفتی آن کشور از پیمان خود دست نمی‌کشند، اما همگان در انتظار بهبود شرایطی هستند که احتمالاً با دیپلماسی اقتصادی و عملیات تنش‌زدایی دولت سیزدهم با کشورهای منطقه به سرانجام خواهد رسید. ما در ایران بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل اصلی، جزیره‌ای و رودخانه‌ای داریم، اما سهم بسیار پایینی در GDP ایران از حوزه کسب‌وکارهای دریایی است؛ به همین دلیل به تازگی به اهمیت اقتصاد دریامحور تأکید شده است. نقش اقتصاد دریامحور در GDP آن‌قدر مهم است که کشورهای بدون ساحل نیز با مدل‌های جدید به دنبال نقش‌آفرینی در این حوزه هستند. اقتصاد دریا نه تنها به اندازه نفت، بلکه بیش از نفت می‌تواند برای ما درآمدزایی کند. تا امروز تجربه‌های موفق و ناموفق داشته‌ایم که باید از آنها درس بگیریم و بر تجربه‌های موفق اصرار کنیم.
برخی کارشناسان معتقدند که امروزه برای دسترسی به دریا جنگ‌ها انجام می‌شود، اما ایران علی‌رغم اینکه دریا دارد، از دریا هیچ استفاده‌ای نمی‌کند. باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. برای سرعت و شتاب دادن به اقتصاد کشور، باید بحث توسعه دریامحوری را در دستور کار قرار دهیم و از همه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همه ایرانیان داخل و خارج از کشور درخواست داریم تا سرمایه و ایده‌های خود را در خصوص سواحل و دریاهای ایران به کار ببندند.
باید در انتظار تحولات سیاسی و نیز دیپلماسی اقتصادی بود تا به نتیجه مطلوب رسید؛ چراکه در حال حاضر پیوندی بر مبنای اقتصاد دریامحور بین کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است. اگر سال‌ها قبل در ارزیابی‌ها، از یک صنعت به عنوان قطب بزرگ یاد می‌شد، امروز تعریف تغییر کرده و کشورهایی که از چندین کیلومتر ساحل برخوردارند، اهمیت چند برابری دارند. مرز دریایی ایران در سواحل جنوبی با داشتن ١٨۵٠ کیلومتر ساحل عمان و خلیج فارس و با احتساب سواحل شمالی حدود ۵۸۰۰ کیلومتر است. این بدان معناست که می‌توانیم در ۳۵ جزیره و سواحل مهم شرایط راهبردی داشته باشیم که کم‌نظیر است.
همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده، به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریا، چهار شغل جدید ایجاد می‌گردد که در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار قابل توجه است. از این حیث است که می‌توان اقتصاد دریایی را واکنش‌گرا نامید؛ چراکه به عنوان محرک و پیشران قوی و کم‌نظیر در به‌کارگیری و به‌کاراندازی صنایع و اشتغال در دریاها و سواحل تلقی می‌شود. همان‌طور که گفته شد؛ صنایع دریایی شاخه‌ای از صنایع است که در چارچوب فرآوری و تولید محصولات متکی بر دریا و سواحل آن تعریف می‌شود. وجود ذخایر عظیم سوخت فسیلی نظیر نفت و گاز در خلیج‌ فارس و دریای خزر، استفاده از منابع باد، نور خورشید، جزر و مدّ و امواج دریایی در تولید انرژی‌های نو، صنعت تعمیر و نگهداری کشتی‌های اقیانوس‌پیما، صنعت حمل و نقل بار و مسافر، توسعه بنادر و ساخت دکل‌های حفاری، کشاورزی گیاهان شورزی، صنعت آب‌شیرین‌کن و پرورش ماهی در قفس از جمله ظرفیت‌های اقتصادی صنایع دریایی کشور می‌باشد که بهره‌گیری از این قابلیت‌ها و توسعه این صنایع می‌تواند رونق اقتصادی، تولید ملی، اشتغال و عدم وابستگی و تأثیرپذیری تحریم‌ها را در پی داشته باشد. امیدواریم در این مسیر توفیقات خاصی به دست آوریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی