[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۷
  • دوره جدید

کشت پنبه اشتغال‌زا و ارزآور است ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان فارس گفت: فارس از رتبه‌های اول کشت پنبه است و از حدود 19هزار هکتار مزارع پنبه در فارس، حدود 4هزار هکتار قابلیت برداشت مکانیزه با کمباین را دارند؛ در حال حاضر تنها یک دستگاه کمباین برداشت و هشت دستگاه غوزه‌چین در امر برداشت فعال هستند و حداقل پنج دستگاه کمباین وش‌چین پنبه دیگر در استان برای برداشت پنبه نیاز است.
در بین گیاهان صنعتی، پنبه از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، این گیاه نه‌تنها با تولید الیاف در صدر مهم‌ترین گیاهان لیفی جای گرفته، بلکه از نظر غذایی بسیار حائز اهمیت است و در بازارهای جهانی جزو پنج دانه روغنی محسوب می‌شود.
الیاف پنبه دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از میان آنها می‌توان به شست‌وشوپذیری، دوام، استحکام، قابلیت هدایت بخار آب، نرمی، انعطاف و دوام شیمیایی اشاره کرد که تمامی این ویژگی‌ها موجب شده که هیچ ماده مصنوعی نتواند با آن رقابت کند.
پنبه یکی محصولات گران‌بها و باارزشی است که از نظر اقتصادی موقعیت خاصی در جهان امروز به دست آورده و می‌توان گفت که اهمیت پنبه از محصولات استراتژیک بالاتر است؛ اهمیت استراتژیک پنبه در تأمین غذا (روغن)، الیاف مورد نیاز انسان، غذای دام (کنجاله)، اشتغال‌زایی بالا، عدم رقابت الیاف مصنوعی با الیاف پنبه در بازار جهانی و... همگی بر این مهم دلالت دارند که توجه به کاشت گیاه پنبه یک ضرورت است.
 فارس از رتبه‌های اول کشت پنبه است
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان فارس با تأکید بر اینکه استان فارس از رتبه‌های اول سطح زیرکشت و تولید پنبه در کشور برخوردار است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: در شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، لارستان، فسا، استهبان و جهرم به ترتیب بیشترین میزان محصول پنبه کشت و برداشت می‌شود.
مهدی صادقی ادامه می‌دهد: پنبه، اسباب توسعه بوده و برای کشور ثروت و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و حتی اهمیتش از محصولات استراتژیک هم فراتر و بیشتر است؛ این محصول صنعتی خوراک کارخانه‌های ریسندگی است و خرید آن به نوعی توسط کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی از کشاورزان به انجام می‌رسد؛ اما این کارخانه‌ها نقدینگی کافی برای پرداخت به‌موقع وجوه پنبه‌کاران را ندارند و پنبه‌کاران ما نیاز به حمایت هرچه بیشتر دولت دارند.
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر 6 مرکز خرید، محصول وش تولیدی کشاورزان پنبه‌کار استان را خریداری می‌کنند؛ این مراکز شامل سه مرکز کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی شهرستان داراب، دو مرکز شهرستان لارستان و یک مرکز در شهرستان‌های زرین‌دشت و 
فساست.
صادقی با تأکید بر مشکلات پنبه‌کاران عنوان می‌کند: کمبود کمباین وش‌چین برای برداشت مکانیزه و عدم وجود نقدینگی کافی در کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی برای پرداخت به‌موقع وجوه محصول خریداری شده از کشاورزان از عمده مشکلات پیش روی پنبه‌کاران است.
وی از آغاز برداشت پنبه از 19هزار هکتار مزارع فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: برداشت پنبه از 19هزار و 343 هکتار از مزارع استان آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود بیش از 67هزار تن وش پنبه برداشت شود. 
صادقی می‌افزاید: از حدود 19هزار هکتار مزارع پنبه در فارس، حدود 4هزار هکتار قابلیت برداشت مکانیزه با کمباین را دارند؛ در حال حاضر تنها یک دستگاه کمباین برداشت و هشت دستگاه غوزه‌چین در امر برداشت فعال هستند و حداقل پنج دستگاه کمباین وش‌چین پنبه دیگر در استان برای برداشت پنبه نیاز است؛ همچنین در فصل برداشت پنبه به دلیل کمبود دستگاه برای برداشت مکانیزه با کمبود کارگر فصلی 
مواجه می‌شویم.
 رونق اشتغال و درآمد در کشور با کشت پنبه
یک موضوع مهم در خصوص کشت پنبه در کشور ما این است که نهاد تحقیقات پنبه کشور ضعیف نیست و در دهه ۷۰ با تشکیل یک مؤسسه تحقیقاتی پنبه در کشور این محصول مورد توجه قرار گرفته است. تنها در مدت ۵ سال فعالیت این مؤسسه تحقیقاتی در کشور، موفق شدیم تا ۲۰ درصد وابستگی را کم کنیم.
پنبه یک محصول کشاورزی کم‌آب‌بر است و همچنین با تهیه یک پکیج کارشناسی و عملیاتی می‌‌توانیم علاوه بر اجرایی کردن راه حل مصرف آب کمتر در تولید محصول پنبه، به یک راهکار مناسب برای کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید نیز دست یابیم.
کارشناسان معتقدند که در گام نخست باید پنبه را به صورت قراردادی تولید کنیم و پنبه‌کاران مورد حمایت صنعت قرار گیرند؛ در گام بعد هم باید به موضوع مدیریت از کاشت تا برداشت توجه شود و با کمک کارخانجات و نظام مهندسی شرکت‌های فنی خصوصی راه‌اندازی شود.
نکته پایانی اینکه اگر به‌دنبال اشتغال، رونق و افزایش درآمد در کشور هستیم، پنبه از محصولاتی است که می‌‌تواند در فراهم کردن این زمینه‌ها مؤثر واقع شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی