[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

الگوهای ستاد امر به معروف، به مسئله حجاب محدود نشود، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، اعضای حاضر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس اعتقاد دارند که الگوهای این ستاد نباید فقط به مساله عفاف و حجاب محدود شوند.
جلسه استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، روز یکشنبه 7 آبان در شیراز برگزار شد.
در این نشست، امام جمعه شیراز، رئیس کل دادگستری فارس، چندتن از نمایندگان مجلس، برخی از مدیران دستگاه های دولتی استان و همچنین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور حضور داشتند.
حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی که در خردادماه سال جاری به‌عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور منصوب شد، نخستین سخنران جلسه بود. 
وی در شروع صحبت‌های خود با بیان این جمله که «اگر امر به معروف تعطیل شود، دین تعطیل خواهد شد» به سراغ معضلات و موانعی رفت که در مسیر این ستاد قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام طاهری گفت: ستاد امر به معروف، یک سیستم نظارتیِ «مردم به دولت» است که نظام سیاسی اسلام آن را طراحی کرده و از صدر اسلام وجود دارد، اما چسباندن آن فقط به یک مسئله خاص در جامعه، ظلم به امر به معروف است.
دبیر ستاد امر به معروف، مهم‌ترین مشکل این ستاد را تعریف نشدن درست آن در ساختار حاکمیتی می‌داند: یکی از مسائل ما، بحث بودجه است؛ خیلی‌ها معتقدند که باید بودجه دولتی بگیریم، اما من موافق نیستم. بحث بودجه در جای دیگری باید حل شود، چون زمانی که بودجه دولتی گرفتیم و دستمان جلوی دیگران دراز شد، به همان میزان هم گردنمان کج می‌شود و این با آرمان‌های ستاد امر به معروف در تضاد است. حضرت امام(ره) فرمودند امر به معروف باید یک چیز فراقوه‌ای باشد که اگر رهبر جامعه هم اشتباه کرد، بتواند به او تذکر بدهد. این نگاه، نشان‌دهنده میزان اهمیت ستاد امر به معروف است که باید احیا شود و متناسب با آن، شرح وظیفه و بودجه برایش تعیین شود تا بتواند در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه نداشتن ساختار درست، باعث شده تا تصمیمات این ستاد اثرگذاری چندانی نداشته باشد، افزود: دغدغه‌های ما معمولاً درست در جامعه پیاده نمی‌شوند. ساختار در همین نظام جمهوری اسلامی طوری طراحی شده که دین‌داران فحش آن را می‌خورند و بقیه کیفش را می‌برند! 
دبیر ستاد امر به معروف با بیان اینکه اسلام نظام اقتصادی دارد که می‌گوید کسی که درآمدش کم است، لازم نیست خمس بدهد، بیان کرد: مفهوم این جمله کاملاً مشخص است، اما می‌بینیم که امروز از کارگر ساده مالیات گرفته می‌شود؛ در حالی که شخصی که دلالی می‌کند مالیات نمی‌دهد؛ به همین دلیل تولیدکنندگان ما همگی گله دارند و می‌گویند ما هم می‌رویم سراغ دلالی! این‌ها آسیب‌های جدی است.
حجت‌الاسلام طاهری با بیان این که اداری شدن مقوله فرهنگ، یکی از معضلات اصلی به شمار می‌رود، گفت: ما در ستاد امر به معروف، می‌رویم زیر نظر ساختار اداری دولت و برای همین وضعمان این است. همین می‌شود که وقتی مسئله‌ای مثل مهسا امینی پیش می‌آید، نمی‌دانیم باید چکار کنیم. باید منتظر بودجه بایستیم که آیا برایمان تعریف شود و حدود یک سال بعد ابلاغ شود؟! این مسائل باید یک جایی حل شود؛ ما در ستاد برای این مسائل کارگروه درست کرده‌ایم و مشغول بررسی هستیم. خوشبختانه آقای رئیسی اولین رئیس جمهوری است که می‌بینیم از ستاد امر به معروف حمایت می‌کند. دولت های قبلی مخالف بودند، چون امر به معروف می‌گوید خطا نکن، اسراف نکن، رانت نده، پارتی‌بازی نکن! در حالی که این‌ها در ساختار ما تعریف شده است و دارد انجام می‌شود. خب معلوم است که عده‌ای از قدرت گرفتن چنین تشکلی خوششان نمی‌آید؛ تشکلی که بتواند یقه بگیرد و با فساد مبارزه کند. خیلی جالب است که NGO ثبت می‌شود، پول هم می‌گیرد و به نظام هم ضربه می‌زند، اما تشکلی مثل امر به معروف غیرقانونی است و در دادگاه هم محکوم می‌شود! چون مجوز قانونی ندارد و بودجه هم ندارد!
وی همچنین خواستار اختصاص بودجه مجزا برای مسئله عفاف و حجاب در دستگاه‌های دولتی شد و اظهار کرد: آقای قالیباف اظهارنظری کردند و گفتند 3 درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌ها کجا می‌رود. من جواب وی را دادم و توقع نداشتم رئیس مجلس چنین حرفی بزند. بودجه فرهنگی یعنی چه؟ یعنی بودجه ورزش، بن‌های رفاهی، برگزاری مسابقات مختلف و برنامه‌های گوناگون و در کنار این‌ها عفاف و حجاب «هم» هست! اما چند درصد دستگاه‌ها پولی را برای عفاف و حجاب اختصاص داده‌اند؟ پول‌ها را جای دیگری خرج می‌کنند؛ ما هم نمی‌گوییم خرج نکنند، اما ردیف بودجه عفاف و حجاب باید جدا شود.
حجت‌الاسلام طاهری در ادامه به دغدغه دیگر ستاد امر به معروف اشاره کرد و گفت: ما به دنبال قانون عفاف و حجاب هستیم؛ مملکت ما قانون‌های زیادی دارد که به آنها عمل نمی‌شود. 9 مورد قانون را پیدا کرده‌ایم که اگر درست اجرا می‌شدند، الآن این‌همه مشکل در کشور نداشتیم. به ریاست محترم جمهوری هم گفتم که ما دستمان بسته است و هیچ قدرت اجرایی در کشور نداریم؛ چرا یک خانم بدحجاب باید تا بالاترین سطح در دستگاه‌های دولتی پست بگیرد؟ سؤال من این است که گزینش کجاست؟ بعد می‌گویند چرا جمع نمی‌کنید! خب چه قدرتی داریم که بتوانیم جمع کنیم؟
وی افزود: امروز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کارگروه‌های مختلفی را درست کرده‌ایم؛ بعضی جاها مشکل قانون داریم، در برخی موارد قانون داریم، اما به آن عمل نمی‌شود، بعضی هم مشکل بودجه دارند، اما ارتباط خوبی با دستگاه‌های مختلف مثل مجلس، سپاه، بسیج، برنامه بودجه و ... برقرار کرده‌ایم. بهانه‌ای برای خودمان قائل نیستیم و خود را پاسخ‌گوی امام و شهدا و امام زمان(عج) می‌دانیم. من معتقدم کم‌کاری کرده‌ایم و باید جبران کنیم.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه به بیان برنامه‌های این ستاد پرداخت و گفت: قانون چند وظیفه برای ما گذاشته است که باید در زمینه‌های آموزش، تشکل‌های مردمی، بحث شوراها و دستگاه‌ها، مسئله عفاف و حجاب و همچنین بحث حمایت قضایی از آمران به معروف، اقداماتی را انجام دهیم؛ می‌خواهیم در حد ظرفیت خودمان این 5 برنامه را اجرا کنیم که هرکدام دارای زیرشاخه‌های مشخص خودشان هستند. 
حجت‌الاسلام طاهری در پایان گفت: ما این نکته کلیدی را به مطالبه‌گرانمان گوشزد کرده‌ایم که نباید مطالبه‌گری‌ها در راستای تضعیف نظام صورت گیرد. نه اشکالاتی که مطرح می‌شود و نه ادبیاتی که بیان می‌شود، نباید در راستای تخریف نظام باشد. در این چند ماه اخیر هم اقدامات خوبی انجام شده و باید بتوانیم به عرصه‌هایی که در تصمیم‌سازی مؤثر هستند ورود کنیم تا در مدت کوتاهی خیلی مشکلات را حل کنیم. با توجه به اینکه بافت ملی مذهبی مردم ایران به گونه‌ای است که به عفاف و حجاب معتقد هستند، تأکید به همین مسائل می‌تواند خیلی از مشکلات ما را حل کند.
امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلامی 
در ادامه این نشست، امام جمعه شیراز به بیان ابعاد مختلف مسئله امر به معروف پرداخت. آیت‌الله دژکام ابتدا در خصوص تشکیل شورای امر به معروف استان فارس اظهار کرد: بنده در خصوص تشکیل چنین شورایی، اصرار ندارم؛ چون اعضای این شورا، تقریباً همان نفرات شورای فرهنگ عمومی استان هستند، اما اگر ما ببینیم که در مرکزیت تحولاتی رخ داده که مسئله امر به معروف را به وضوح در ابعاد مختلف زنده کند، مجبور هستیم که تشکیل شورا را متناسب با رویکرد ستاد کشوری پیگیری کنیم. امیدوار هم هستیم که فعالیت‌های مؤثر و خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان که در این جلسه نیز حضور دارند، همگی یک سر و هزار سودا هستند؛ آنها وقتی احساس کنند، بود و نبودشان تفاوتی نمی‌کند، ترجیح می‌دهند وقتشان را صرف امور دیگری کنند؛ ضمن اینکه به قول حضرت حافظ شیرازی «تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف، تا که اسباب بزرگی همه آماده کنیم»؛ بر همین اساس، برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در کف جامعه، باید مراحلی طی شود.
وی با بیان اینکه مسئله امر به معروف از نظر شرعی امری واجب است که در فقه، واجبات خطاب به افراد گفته می‌شود، بیان کرد: امروز این ستاد از بحث مردمی و فردی فراتر رفته و به‌عنوان یک کار مدیریتی و حکومتی تشکیل شده است. این رویکرد جدیدی به مسئله است و سابقه نداشته که در حاکمیت، کار امر به معروف و نهی از منکر تعریف شود؛ هرگز چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، چنین چیزی را نداشته‌ایم. 
امام جمعه شیراز ادامه داد: از همان ابتدا در قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان قانون مشخص شد؛ مشخص است که آن زمان یک نگاه دقیق وجود داشت که می‌خواستند حکومت اسلامی به شکل صحیح آن درست شود و نقش امر به معروف از یک کار فردی به یک نهاد تبدیل شود که نظارت دولت به مردم، مردم به دولت و مردم به مردم از آن بیرون بیاید. اما از همان سال‌های ابتدایی انقلاب که این قانون نوشته شد، به همان شکل باقی ماند تا دوره اخیر ریاست جمهوری که در مجلس قانون امر به معروف مصوب شد و یادمان می‌آید که رئیس جمهور آن را ابلاغ نکرد. یعنی ما در اجرای این قانون، چالش سنگینی داریم؛ ما گاهی فکر می‌کنیم که یک عده‌ای نمی‌خواهند این کار اتفاق بیفتد، اما این‌طور نیست.
آیت‌الله دژکام در این‌باره توضیح داد: ما اینجا دو نگاه داریم؛ یک نگاه اعتقاد دارد که ما در ادامه تمدن اروپایی که می‌گویند مردم خودشان شرعیاتشان را انجام دهند و دولت باید به امور کلان مملکت بپردازد، باید گام برداریم.، اما نگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید ما انقلاب کرده‌ایم که بر مبنای دینی کشور را اداره کنیم و تمدن نوین اسلامی راه بیاندازیم. پس دعوایی نداریم و فقط دو نگاه متفاوت داریم.؛ باید ببینیم مردم کدام را انتخاب کرده‌اند و همان را جلو ببریم. 
امام جمعه شیراز افزود: از روزی که قانون امر به معروف تصویب شد، باید به سراغ ساز و کار اجرایی آن می‌رفتیم تا در آن معلوم شود که این قانون نیازی به بودجه دارد یا خیر؟ و اینکه از چه سرفصلی باید بودجه بگیرد؛ به نظرم می‌رسد که برخی قبول کرده‌اند که مسئله امر به معروف، یک مسئله فرهنگی است، اما صرفاً فرهنگی نیست. گستره امر به معروف و نهی از منکر، به مدیریت و نظارت برمی‌گردد. نظارت در بعضی مسائل که هیچ ربطی به مقوله فرهنگ هم ندارد، اما وقتی می‌بینیم دارد در آنجا خلاف قانون و خلاف شرع رخ می‌دهد، باید نظارت را اعمال کنیم؛ بنابراین باید برویم سراغ تعیین ساز و کارها و وقتی به مرحله عملیاتی رسید، برویم پای اقدام؛ وگرنه تا کنون داشتیم دست‌گرمی بازی می‌کردیم.
نقش رسانه‌ها در امر به معروف و نهی از منکر 
وی سپس به نقش کلیدی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه امر به معروف، بحث رسانه است؛ نه فقط رسانه دولتی مثل صداوسیما. ما باید رسانه‌ای داشته باشیم که حتی اگر صداوسیما هم نخواهد با ما راه بیاید، بتوانیم از طریق دیگری قضیه را حل کنیم.
امام جمعه شیراز در پایان به ورود حوزه به مسئله امر به معروف اشاره و اظهار کرد: حضرت آقا فرمودند که منبر رسانه است. ما متأسفانه هنوز حوزه را سازمان‌دهی نکرده‌ایم که الآن اگر لازم باشد، بتواند به مسائل ورود کند؛ باید مشخص شود که حضور دوستان حوزه در ستاد امر به معروف، برای چیست. نماینده رسانه هم باید بداند که خیلی جدی مطالبه‌گری کند؛ بنابراین همه اعضا در خصوص نقش خود باید به خوبی آموزش دیده و توجیه شوند. 
امر به معروف به یک موضوع خاص خلاصه نشود
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این نشست اظهار کرد: مسئله امر به معروف نباید به یک موضوع خاص خلاصه شود؛ موضوعات متنوع و گسترده‌ای زیرمجموعه مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که باید در جامعه تشریح شود تا زمانی که می‌گوییم امر به معروف، ذهن جامعه تنها به سمت مسئله موی خانم‌ها نرود.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی افزود: یکی از اقدامات خوبی که در استان ما انجام شده، امر به معروف ادارات است؛ پرونده‌های خوبی هم در این زمینه ایجاد شده و دادگاه هم برخوردهای جدی انجام داده.؛ برخوردهایی که احکامی نظیر 10 سال حبس هم درآن صادر شده و مطمئنم اگر به آن جاهایی که باید توجه کنیم، مردم ببینند ما یقه آنهایی که باید بگیریم را می‌گیریم، همه به امر به معروف توجه می‌کنند. اما اگر توجهات را فقط منحصر به یک سری موضوعاتی کنیم که خیلی مورد توجه و اقبال نباشد، دلسردی ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف باید بتواند بودجه‌های خوبی را دریافت کند، گفت: بی مایه فتیر است؛ کسی که با شما همکاری می‌کند، باید دست کم یک ناهار به او داده شود؛ الآن یک فرصت طلایی به وجود آمده که اگر از آن استفاده نکنیم، می‌بازیم. دادگستری هم با تمام توان حاضر به همکاری است؛ ستاد راهکار دهد که دادگستری چگونه می‌تواند کمک کند، ما با کمال میل ورود خواهیم کرد.
مقام معظم رهبری در مسئله حجاب حجت را تمام کردند 
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم صحبت‌های خود را با یک انتقاد آغاز کرد و گفت: حتی در همین جلسه هم تمامی بحث امر به معروف به سمت مسئله حجاب رفت؛ به همین دلیل است که ستاد امر به معروف همیشه شکست خورده. همیشه فقط روی مسئله حجاب تمرکز کرده و برای این کار هم همیشه بداخلاق‌ترین آدم‌ها را سر کار گذاشته و نتیجه‌اش را هم امروز می‌بینیم.
علی‌رضا پاک فطرت افزود: مقام معظم رهبری در مسئله حجاب حجت را تمام کردند و گفتند بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ به همین دلیل هم قانون حجاب در مجلس با کمک قوه قضائیه و نیروی انتظامی نوشته شد؛ حالا اینکه چه زمانی تصویب شود و اصلاح شود، نمی‌دانیم.
وی در خصوص چگونگی تخصیص بودجه به ستاد امر به معروف نیز گفت: در مسئله حجاب، جریمه‌های تأثیرگذاری نوشته شده است که همان می‌تواند بودجه امر به معروف را در قسمت حجاب تأمین کند، اما امر به معروف فقط به حجاب خلاصه نمی‌شود؛ امر به معروف یعنی نظارت مردم بر دولت. پاک فطرت در این‌باره توضیح داد: دولت در خصوص بانک‌ها و فشاری که به مردم آورده‌اند چه کاری انجام داده؟ مالیاتی که به زور از کارگران گرفته می‌شود، در خصوص آتش زدن منابع انرژی نسل آینده، بی‌عدالتی در استخدام‌ها، بی‌عدالتی در وام دادن‌ها و ... این‌ها علت بی‌حجابی‌هایی است که امروز از مردم می‌بینیم؛ مردم عمدی این کار را می‌کنند وگرنه ایرانی از قدیم حجاب داشته؛ بیش از 90 درصد محجه بوده‌اند و دوست دارند محجبه باشند و نباید کاری کنیم که روز به روز ضدیتشان با مسئله حجاب بیشتر شود.
ستادهای امر به معروف باید قدرتشان را از بدنه سیستم بگیرند
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس نیز یکی دیگر از سخنران‌های این نشست بود؛ محسن جاجرمی‌زاده نیز به اشکال ساختاری که در بحث‌های اداری امر به معروف وجود دارد اشاره کرد و گفت: به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) ما به دنبال جامعه‌ای هستیم که مردم بدون لکنت بتوانند از حق خودشان دفاع کنند، اما ساختار ستاد امر به معروف در نظام اداری با این مبنا تعارض دارد.
جاجرمی‌زاده افزود: اگر بخواهیم الگوی نظارت مردم بر دولت را عملیاتی کنیم، ستادهای امر به معروف باید قدرتشان را از بدنه سیستم بگیرند، نه از مسئولان!
وی در این‌باره توضیح داد: رئیس امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه پیام نور، من هستم؛ من اجازه می‌دهم کسی علیه من حرفی بزند؟ این یک اشکال بزرگ است که ستاد امر به معروف قدرتش را از مسئول بگیرد، اما راهکار این است که با دو الگوی لیبرال دموکراسی به معنای حاکمیت مردم بر مردم و یا با مبانی مردم‌سالاری دینی کار را جلو ببریم. ما اینجا با یک پارادوکس مواجه هستیم که سیستم دولت براساس سلسله مراتب اداری از بالا به پایین مشروعیتش را به دست می‌گیرد. به گزارش شیرازنوین، جلسه استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، روز یکشنبه 7 آبان در شیراز برگزار شد؛ در این نشست، امام جمعه شیراز، رئیس کل دادگستری فارس، چندتن از نمایندگان مجلس، برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی استان و همچنین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور حضور داشتند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی