[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

دوره‌های چهارم و پنجم جشنواره موسیقی امیرجاهد برگزار می‌شود، روزنامه شیراز نوین

دبیر اجرایی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد گفت: دوره‌های چهارم و پنجم این جشنواره به طور هم‌زمان از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در سه مرکز فرهنگی و هنری پایتخت برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد، درمورد برگزاری این جشنواره اظهار داشت: زمانی که قرار بود دوره چهارم جشنواره در بخش‌های مختلف برگزار شود، به‌ دلایل مختلفی این اتفاق رخ نداد. البته برنامه اجرایی فراخوان و داوری مرحله اول انجام شده بود و تنها اجراهای صحنه‌ای برگزار نشد.
مهدی مساح بیدگلی گفت: به همین دلیل، سال گذشته برای پرهیز از تعویق جشنواره، ثبت‌نام دوره پنجم جشنواره را آغاز و فراخوان را منتشر کردیم و مدارک از سوی شرکت‌کنندگان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت آثار توسط هیئت داوران دور نخست بازبینی و نتایج نیز اعلام شد، اما تصمیم گرفتیم دوره چهارم و پنجم جشنواره که نیمه‌تمام باقی مانده بود را با هم ادغام کنیم.
وی افزود: این جشنواره از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در برج آزادی تهران، خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد و سرای ابوذر برگزار می‌شود، اما بخش عمده جشنواره در برج آزادی برگزار خواهد شد. همچنین هیئت داوران جشنواره نیز به تأیید خانه موسیقی خواهد رسید.
مساح بیدگلی بیان کرد: متولیان اصلی این دوره از جشنواره، خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی هستند. البته در دوره‌های گذشته سازمان‌های مختلفی از جمله شهرداری منطقه ۱۴ تهران و شورای اسلامی شهر تهران در کنار جشنواره بودند، اما در این دوره تنها حامیان و متولیان این جشنواره، خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
دبیر اجرایی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد درمورد جزئیات جشنواره اظهار داشت: این دوره از جشنواره در چهار بخشِ تک‌نوازی، دونوازی، اجرای گروهی و پژوهش برگزار خواهد شد. همچنین کار ویژه‌ای که قرار است در این دوره برگزار شود، اضافه‌شدن بخشی به نام استعدادهای درخشان است. به این صورت که تعدادی از برگزیدگان بخش تک‌نوازی و دونوازی وارد بخش استعدادهای درخشان خواهند شد و برگزیدگان این بخش‌ با نظر هیئت داوران بوده و در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.
وی گفت: پس از اعلام نهایی، متولیان جشنواره با عنوان حامیان جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد در کنار این افراد خواهند بود و از آنها در بخش‌های «آموزش»، «تهیه موزیک‌ویدئوها» به صورت ماهیانه و فصلی و... حمایت خواهند کرد. در هر سال رویکرد جشنواره به این صورت بود که یک ارکستر تشکیل می‌دادیم و این افراد در ارکستر امیرجاهد فعالیت می‌کردند، اما امسال بخش استعدادهای درخشان را به جشنواره اضافه کردیم تا حامی این افراد باشیم و چندین سال در کنارشان باشیم.
مساح بیدگلی درباره رده‌های سنی جشنواره موسیقی امیرجاهد بیان کرد: رویکرد اصلی جشنواره حمایت از جوانان است، اما در این جشنواره رده‌های سنی مختلفی را داریم؛ «الف» (۹ تا ۱۱ سال)، «ب» (۱۲ تا ۱۵ سال)، «ج» (۱۶تا ۱۸ سال)، «د» (۱۹ تا ۳۵ سال) و «ه‍» (۳۶ سال به بالا).
دبیر اجرایی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد افزود: جشنواره گونه‌های مختلفی همچون موسیقی ایرانی (دستگاهی و نواحی)، کوبه‌ای، کلاسیک غربی و پاپ را در بر می‌گیرد و بخش پژوهش و نظری موسیقی نیز برگزار خواهد شد. هیچ محدودیتی در سازهای شرکت‌کنندگان وجود ندارد و آنها می‌توانند با هر سازی در این جشنواره شرکت کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جشنواره به نام استاد محمدعلی امیرجاهد است و وی موسیقی‌دان، شاعر، و تصنیف‌ساز بود و آغاز جشنواره نیز از همین مکان یعنی خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد بود، به همین دلیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصمیم گرفت اگر شرکت‌کنندگان در جشنواره، در اجراهایشان از تصنیف‌ها و ملودی‌های استاد امیرجاهد بهره ببرند، امتیاز بیشتری قائل شود.
مساح بیدگلی گفت: در آیین‌نامه نیز قطعات پیشنهادی لحاظ شده تا افراد برای دریافت امتیاز بیشتر بتوانند از این قطعات بهره ببرند. به هر حال این یک امتیاز برای افراد شرکت‌کننده محسوب می‌شود و اجباری برای استفاده از تصنیف‌ها و ملودی‌های استاد امیرجاهد توسط شرکت‌کنندگان وجود ندارد. ضمن اینکه در آیین‌نامه نیز در رده‌های سنی مختلف، قطعاتی برای موسیقی ایرانی در نظر گرفته شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی